Столичната община подобри ефективността и прозрачността на процеса по възлагане на обществени поръчки - от 86 нито една не е обжалвана.
Планираме антикорупционно звено, пакет от мерки за повече прозрачност при провеждането на обществените поръчки, както и система за оценка на риска от корупционни практики и злоупотреби. Това са част от мерките на Столичната община в борбата ѝ с корупцията.
За нас е най-важно подходът ни да е системен, а за да напреднем във войната срещу корупцията, трябваше да знаем какво е състоянието на администрацията в началото на мандата ни. Привлякохме външен консултант да направи задълбочен одит, който включва разговори с десетки служители на ключови позиции в общината, обясни зам.-кметът по правен и административен контрол Никола Лютов.
Една работеща система за превенция на корупцията и измамите има 26 елемента, които са изследвани в одита - различни процедури, документи, звена, подходи и обучения, практики и др. “Одитът установи, че нещата са меко казано притеснителни, защото от 26-те елемента имаме около 20 липсващи или фиктивно работещи”, каза Лютов. А от 140 възможни точки общината е успяла да събере едва 34 т. Например в елемента “Методика за оценка на риск от корупция и измами” са 0 точки.
Следващата крачка е да приключим с анализа на риска, който ще ни посочи запушването на кои пробойни да приоритизираме, а после да започнем да изграждаме липсващите компоненти един по един. Това изисква време, защото можем да се справяме с 1-2 елемента на месец, поосочи зам.-кметът.
Проучва се за антикорупционни настроения не само в администрацията, а при всички, които взаимодействат с общината.
Над 70% от доказаните антикорупционни практики идват след подаден сигнал
Едно такова годишно проучване ще ни даде възможност да достигнем до всички, но и те да стигнат до нас, обясни той. Екипът му планира това да се случват на годишна база, за да може да се измерваме прогресът.
Столичната община вече е въвела и пакет от мерки за повече прозрачност в процеса на възлагането на обществени поръчки, включително актуализиране на вътрешните правила, внедряване на предварителен контрол за законосъобразност, критериите за подбор и показателите за оценка, определяне на ясни срокове, стъпки и др.
Основният начин за разходването на публичните средства на общината са обществените поръчки, затова е важно как се провеждат те, но най-вече тяхната прозрачност. Стриктно прилагане предвидените в Закона за обществените поръчки способи за определянето на прогнозната стойност. В нея често има големи вариации, а това води до съдебни спорове, недостатъчно финансиране и нужда от прекомерна индексация, а и забавяне на процеса. Не насърчава вътрешната конкуренция при кандидатстване, казва Лютов.
Добавя, че прогнозната стойност се определя субективно, когато обществените поръчки не се разделят на две - за проектиране и СМР, а се възлагат на инженеринг. Така често се надскача прогнозната стойност при реалното изпълнение.
От всички 86 открити процедури по реда на ЗОП с приблизителна обща стойност от 90 млн. лв., които новата власт не е наследила, а е започнала от самото начало, нито една не е обжалвана пред Комисия за защита на конкуренцията и Върховния административен съд. Това показва, че при задаване на нормална прогнозна стойност, след промяната на вътрешните правила за работа в дирекцията и провеждане на честна и прозрачна процедура, обществените поръчки няма смисъл да бъдат обжалвани от изпълнителите, които също внимателно преценяват дали имат сметка да обжалват. Да, могат да забавят своят конкурент, но когато поръчката е добре направена, не си заслужава финансовият риск за тях, обясни още Лютов.
Приоритетно Столичната община ще работи за улесняване на гражданския контрол. Ние не сме частен бизнес и общината разходва публични средства, затова е важно да го насърчаваме, напомня Лютов. Смята за задължително да се работи добре с неправителствените организации. Столичната община и “Антикорупционен фонд” направиха съвместно
разследване, което разкри незаконните сметища и сериозни корупционни практики в Столичния инспекторат.
“То беше по наша информация и работихме с тях, за да се даде гласност. Ние можем да уволним тези хора, но след това не можем да накараме прокуратурата да се самосезира. Ако трябва да бъда честен, сигналите, които подаваме към прокуратурата често са оставени без разглеждане”, казва зам.-кметът. Дава пример и с бутането на незаконното Ловно стопанство на Румен Гайтански- Вълка, което е спряно от Окръжния съд в Перник с обезпечителна заповед по търговско дело. Подадохме сигнал до Инспектората на ВСС и в прокуратурата, които категорично отказаха да образуват производство. От ВСС ни отговориха, че не виждат нещо притеснително и не виждат данни за извършване дори на проверка”, описа той.
За общината е важно и доброто партньорство с Базелския институт, който има сътрудничество с ОИСР. Искаме да направим така, че
важните проекти да са под външно наблюдение от НПО сектора,
обясни Лютов. Пример е и блокираният от опозицията в СОС конкурс за смяна на бордовете в шестте най-големи общински дружества: Нашето предложение бе да направим големи, прозрачни конкурси, с ясно зададени параметри. Това не се случи, а превратно и незаконно бяха назначени временни бордове. Водим сражение в съда и считаме, че имаме добри изгледи за успех. Ако спечелим, ще внедрим механизми за външно наблюдение от страна на НПО сектора в тези конкурси.
Сред идеите на общината е да има и доброволна международна сертификация на прозрачност на проектите като Blue Dot Network.
Едни от първите хора, с които разговарях, бяха колегите от Международния републикански институт, които са работили с предходната администрация за създаване на антикорупционна система. Тя е разписана от работни групи и гласувана в СОС, но тук някъде нещата са спрели. Имплементацията беше замръзнала на много начален етап. Сега се опитваме да я въведем в цялост и да направим пътна карта, за да заработи колкото се може по-скоро, обяви той. Част от запушването на пробойните обаче изисква и допълнителен ресурс, който може да бъде набавен само по един начин. Тук сме поставени пред избора - или да вменяваме неофициално задължения на служителите на общината, което за нас е абсолютно недопустимо, или да потърсим промяна в структурата на общината. Това обаче може да се случи само с решение на СОС.
В Закона за местното самоуправление и местната администрация е предвидено създаването на Инспекторат за осъществяването на контрол за противодействие на корупцията. Такъв в Столичната община няма. Има изрично предвидена хипотеза в закона, в която общини или институции, които не разполагат с нужния финансов ресурс и служители, могат да не го създадат, а да направят постоянна комисия. Скептичен съм, че София, която има милиарди бюджет и над 1200 служители, не може да си позволи да създаде един инспекторат, казва Лютов. Подчертава, че подаването на сигнали е оти зключителна важност, но хората ще видят смисъл в това едва тогава когато знаят, че има експерти, които се занимават само и единствено с реалната им проверка, а не проформа отговор. И които не са поставени в позиция на подчинение или зависимост от потенциалните злодеятели. Сега гражданите сами намират начин да подадат сигнал до общината - дигитално, на хартия, дори в Контактния център (където би трябвало да се оплакват от дупка на улицата). Лесно е да се популяризира и изгради система - пощенска кутия, контактен център, гореща телефонна линия, приложение, но трябва да има ресурс за обработка и проверка на тези сигнали. В момента има гражданска активизация, има много по-високи очаквания към това управление в сравнение с предишното. Във всички сфери, в които работим активно, наблюдаваме увеличение на броя на сигналите, защото софиянци виждат, че има смисъл и реакция, когато ни алармират. Работим по подобряването на този ключов процес на взаимодействие с хората и подсигуряване нанеобходимия ресурс и изчистване на отговорности, за да заработи според очакванията на софиянци, уверява той.