Развитието на кариерата зависи от постиженията ви, но и от начина, по който шефът и колегите ви виждат
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Не слагайте маска, бъдете себе си, съветват някои експерти по кариерно развитие.
Нищо подобно, човек не може да успява, ако дотолкова държи на автентичността си, че не се съобразява със средата, в която се намира, опонират други експерти.
Кои са прави? Фактите говорят, че по-скоро вторите.
Дали да бъдете назначени на работа, повишени или уволнени, в голяма степен зависи от това, което другите - шефът, колегите, партньорите - мислят за вас. То, разбира се, зависи от нещата, които правите или не правите. Но и от начина, по които карате останалите да видят тези неща.
В работата има малко неща, които са по-важни от управлението на репутацията, уверява Томас Чаморо-Премужич, психолог и експерт по управление на таланта. То е от критично значение за професионалния ви успех. Затова е важно да обръщате внимание на предпочитанията на вашия шеф, да се държите добре с колегите си, да бъдете последователни в думите и действията си.
1. Опознайте началника си
"Изследванията показват, че ще се представяте в по-добра светлина и ще създавате по-добро впечатление, когато се научите да декодирате взаимодействието на своя шеф с подчинените му. Това може да звучи като нещо от книга на Макиавели, но реалността е такава - посочва Премужич. - Повечето мениджъри дават високи оценки на служителите, с които се разбират по-добре. Понякога това се отразява негативно на най-талантливите, които отказват да угаждат на своя шеф. Независимо дали искате да го приемете, много хора получават възнаграждение за начина, по който се държат, а не толкова за приноса си."
Вашият професионален успех е правопропорционален на способността ви да разбирате и предсказвате поведението на вашия ръководител. Нито една тактика за оставяне на добро впечатление няма да бъде ефективна, ако не е подкрепена от знание за начина, по който той вижда света - какво харесва и какво не.
Не е много трудно да добиете това знание. Просто отделете време, за да наблюдавате поведението на началника си в работата.
Например свръхконтролиращият цени по-високо подчинените си, които непрекъснато му докладват какво правят. Така смята, че много работят, съответно те имат по-висока репутация пред него.
Мениджърът, който обича да разпределя задачи, да делегира отговорности и да се интересува от постигнатия резултат, се дразни, когато служителите го занимават с подробности по текущото изпълнение. Той смята това за проява на професионална некомпетентност.
Естествено, правите голяма грешка, ако се съсредоточавате само върху добра репутация пред по-високите нива в йерархията. Начинът, по който ви възприемат вашите колеги, има голямо влияние върху начина, по който вашият шеф ви възприема.
2. Усещат ли ви, че сте от една порода
Мнението на останалите за вас зависи до голяма степен от това колко им напомняте за самите тях, дали споделяте техните ценности и виждания. Хората харесва повече тези, с които си приличат.
Не бива да сте пълни конформисти, т.е. да сте винаги съгласни с преобладаващото мнение, независимо какво всъщност мислите. Ако внимателно сте преценили, че различно поведение от масовото може да е по-правилно и по-успешно, тогава следвайте го. Внимавайте кога и колко често. Обикновено средата налага норми и отхвърля онези хора, които не ги спазват.
Като наблюдавате колегите си заедно и поотделно, ще опознаете техния мироглед. Ще разберете какви са техните приоритети, ще знаете как да изградите пълноценни отношения с тях.
Особено внимание обърнете на чувствата на другите. "Когато общувате с хора, не забравяйте, че си имате работа не с логични същества, а с емоционални същества. Същества, които са изпълнени с предразсъдъци и които са мотивирани от гордост и суета", казва психологът Дейл Карнеги.
Има едно качество, с което винаги ще се радвате на отлична репутация - съпричастността. Т.е. трябва да си създадете умението и навика да се поставяте на мястото на другите в най-различни ситуации.
В днешния свят се смята за нормално хората да бъдат обсебени от егоцентризъм и да мислят само за собствените си потребности и желания. Ако действайте по начин, който създава убеждение, че се интересувате от нуждите на другите, ще спечелите симпатии.
А като става дума за самите вас, винаги мислете какво казвате и показвате на останалите. Те също ви наблюдават. Управлявате репутацията си, контролирайки разкриваната и споделяна информация. Не бива нито да прекалявате със саморекламата, нито да се самоподценявате.
Винаги ще печелите, ако намалявате нарцисизма в отношенията си и обръщате повече внимание на другите. Целта е да накарате събеседника си да се почувства уважаван. Тогава той ще мисли хубави неща за вас.
3. Последователност vs. циклофрения
Според проучванията хората предпочитат колеги, които са последователни в своето поведение. Всички нетипични, хаотични и непредсказуеми действия се отразяват зле на репутацията.
Циклофреничното държание - един ден приветливост и отзивчивост, на другия ден избухливост и опърничавост, са изключително дразнещи. Настроенията трябва да се оставят пред вратата на службата.
Всъщност, ако има наистина коректно определение на така хвалената "автентичност", то е свързано с принципа на последователността. Не бихме нарекли автентичен човек, който преди това не е демонстрирал висока степен на последователност във всичко, което казва и прави. Разбира се, за предпочитане е да бъдете последователни във вашата съпричастност, но ако характерът ви не е такъв, хората ще бъдат по-склонни да ви приемат въпреки всички вашите недостатъци, ако свикнат с тях, обяснява Томас Чаморо-Премужич.
Неговият съвет е в работата винаги да се съобразявате със средата. А ако все пак искате да извадите на пълен показ нецензурираната версия на вашата идентичност, може да го правите пред своите приятели и роднини, защото те вероятно са се научили да ви обичат (или поне търпят) въпреки всичките ваши недостатъци.
----- Силата на първото впечатление
Не подценявайте ролята му, особено в деловите си отношения. Често се използва мъдрият съвет "Никога не съди за книгата по корицата", но истината е, че човек не получава втори шанс да направи добро първо впечатление, припомня Томас Чаморо-Премужич.
Изследванията са категорични, че повечето хора си вадят заключения за интелигентността и характера на останалите в рамките на 30 секунди от първата им среща. На всичко отгоре тези на пръв поглед прибързани изводи много често се оказват доста точни, посочва психологът.
Освен това винаги се старайте да изглеждате по начин, по който съответствате на средата. Така се вписвате в нея и подобрявате репутацията си. Физическата привлекателност също има значение. Подобрете я, колкото можете. Жените не бива да пренебрегват прическата и грима. Наднормените килограми не са плюс за външния вид. Според проучвания и в деловите отношения хората, които другите смятат за физически привлекателни, се ползват с по-висока репутация.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Работата (не) е всичко. Но къде е в Аз-концепцията ви
"Това не може да стане" - сигнал за грешна настройка на ума, която бойкотира успеха
6 стъпки да извлечете добавена стойност от всяка критика и да си гарантирате успех
Научен факт: Щастието ви в работата е предшественик на успеха ви
Грешното социално сравнение бойкотира успеха
Промяната продължава, но защо невинаги побеждава
Печелите повече успехи, като работите "на доверие"
Кръгът на влияние определя успеха. Три практически стъпки да сте във верния
10 признака, които издават нещастна компания с лош собственик