Колкото и да е неприятна, при всички положения тя ви носи полза
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Или сте безгрешни ангели, или сте върховни шефове с раболепни подчинени, ако никога никой не ви критикува в службата. Понеже е по-вероятно да не сте нито едно от двете, ви се случва - често или рядко, понякога справедливо, понякога не. И е изключително полезно да се научите не просто да не се ядосвате, да не страдате, а да изваждате добавена стойност от критиката. От нея винаги има полза, уверяват специалистите по личностно развитие.
Звучи абсурно, но не е. Наистина можете да следвате правилните стъпки, да започнете да гледате прагматично на критиката и да напредвате в кариерата си.
Безспорно, никой не обича да го критикуват. На човека му е биологично заложено желанието да получава одобрение от другите. Затова първото, с което трябва да се справите, са негативните чувства.
1. Сменете думата. Ще си помогнете, ако започнете да възприемате критиката като отрицателна обратна връзка. Знаете, че това е модерният термин. Макар да ви струва претенциозен, макар да го смятате за излишен евфемизъм, той не е случаен. Има силен психологически ефект - тушира лошото и набляга на ползата.
Това как мислите за нещо, определя отношението ви към него. Възприемате думата "критика" като забележка, упрек. А "обратна връзка" - като даване на информация дали сте се справили, да речем.
Такава гледна точка още първоначално ще ви настрои към по-разумна реакция. Тя ви е нужна, защото иначе не можете да извлечете добавена стойност.
2. Настройте се прагматично. Независимо кой ви критикува - шефът или колега, ако се ядосате или разстрадате, вие се отдавате на лоши чувства и не сте в състояние обективно да разсъждавате. Същото е и ако започнете да се отбранявате.
По тази причина веднага мислете в посока "Това може ли да ми е полезно".
Защо пък да не допуснете, че може да ви е полезно?Колкото и добри професионалисти да сте, вие не сте безпогрешни. Има вероятност да сте сбъркали. Тогава способността да приемате негативната обратна връзка е от ключово значение за вашия успех.
Да, има вероятност тя да е несправедлива (от шефа), да е продиктувана от завист или от желание да ви принизи (от колега). Но няма как да разберете дали е така, щом веднага си кажете "Той не е прав".
3. Дайте си сметка за характера си. За разумната първоначална реакция ще си помогнете, ако честно си дадете сметка какъв ви е характерът.
Според психолозите около 20% от хората са силно чувствителни, не са в състояние да се овладеят и да чуят защо ги критикуват. Те така дълбоко страдат от неодобрението, че могат да изпаднат и в депресия.
Ако сте от свръхчувствителните, е трудно. Но опитайте да се борите с това, като изключите т.нар. дефанзивна реакция на мозъка си. Ще рече да не позволите критиката да смачка самочувствието ви и да изпаднете в самосъжаление, а да проверите дали наистина има проблем и дали онзи, който ви го посочва, всъщност не ви помага да се справите с него.
Така на практика обръщате отношението си към случката и намалявате чувствителността си. Няма защо да страдате. Негативната обратна връзка само на пръв поглед е неодобрение. Всъщност тя може да е даже по-ценна от положителната. Този, който ви критикува, ви е по-голям приятел от онзи, който премълчава или лицемерно ви хвали.
Мнозинството от хората не са свръхчувствителни, а имат т.нар. фиксирано мислене и именно то им пречи да приемат критиката прагматично. У тях се задейства защитен механизъм на отхвърляне - чуждото мнение не е правилно. Те не са склонни да го обмислят и не предприемат мерки, за да вземат полезното от него. Ядосват се, започват да се защитават, да настояват на своето. Не виждат възможност да получат добавена стойност от критиката, да направят подобрения и да постигнат повече.
Ако си признаете, че често постъпвате така, трябва да пробвате да промените начина си на мислене - от фиксиран да го обърнете към фокусиран върху развитието. Ще рече да допускате, че винаги имате какво да усъвършенствате у себе си.
Така на практика също обръщате отношението си към случката - започвате да гледате на обратната връзка като на естествена част от професионалното си израстване. Много често човек има нужда да чуе мненията на другите, за да разбере къде е сгрешил или да придобие по-ясна представа какво му е необходимо, за да постигне по-добър резултат.
Някои са високомерни. Те не допускат, че могат да сбъркат, а пък някой колега или даже шефът да види грешката им.
За хората, които носят това в характера си, е почти невъзможно да го преодолеят, защото не са способни да смирят прекаленото си самочувствие. Те най-често пропускат да извлекат добавена стойност от критиката.
Когато се отнасяте високомерно към другите, вие се лишавате от възможността да чуете обективно мнение. Това ви дава илюзорна предства, че се справяте превъзходно, и фалшиво чувство за сигурност. В един момент може да осъзнаете - пропуснали сте да чуете, че имате проблем и как да се справите с него, но ще бъде късно, изтъкват експертите. Далеч по-практичен подход е да озаптите високомерието си, да се запитате дали този, който ви критикува, е прав и как можете да получите полза от него.
4. Оценете има ли какво да вземете. След като си дадете сметка какъв ви е характерът, ще знаете как да овладявате първоначалната си реакция при критика. А когато я овладявате, ще можете да слушате по същество, да мислите правилна или неправилна е обратната връзка, с какво ви е полезна. Тогава ще взимете онова, което е нужно, за да коригирате плана, идеята или себе си. Няма съмнение, че по този начин ще постигнете по-голям успех.
Не е изключено в много случаи да оцените критиката като несправедлива, злонамерена, безсмислена, направо глупава. Само че ще сте сигурни, че оценката ви е обективна, понеже не сте се поддали на първосигнална реакция. Ще сте по-убедителни, ако се налага да се защитите.
Дори и в случай, че обратната връзка не ви върши пряко работа, от нея пак можете да извлечете добавена стойност.
5. Анализирайте защо. Замислете се защо този човек ви критикува. Може би не сте направили достатъчно, за да разбере какво сте свършили или каква ви е идеята.
Това е особено важно, ако въпросният човек е шефът. Трябва да се постараете да му давате по-добра обратна връзка за себе си, за да ви оценява по-справедливо.
Щом ви критикува колега, също вникнете в причините за поведението му.
Може да е добронамерен, но да разсъждава неправилно, понеже не е достатъчно осведомен, неопитен е, просто е глупав и т.н.
Може и да е злонамерен, да иска да ви изложи, да ви обиди, да ви подведе и т.н. Следователно с този човек занапред трябва много да внимавате.
6. Тренирайте. Като всяко нещо и издържливостта на негативни оценки се учи. В живота неведнъж и дваж ще получавате негативни, некомпетентни, недоброжелателни оценки.
Ако не можете да понасяте критика, независимо от кои от трите типа сте - свръхчувствителните, фиксирано мислещите или високомерните, съзнателно търсете ситуации, в които да се излагате на негативна обратна връзка, препоръчват психолозите.
Започнете курс по нещо, което е извън вашата компетентност - примерно по готварство. Понеже сте начинаещи, там често ще бъдете подлагани на критики. Но няма да ги възприемате така болезнено, както вероятно ги приемате от шефа.
Това ще ви помогне да свикнете, да осъзнаете, че сте способни да приемате негативна обратна връзка, без да изпадате в крайни емоционални състояния.
Следващата стъпка ще бъде да се научите да намирате в критиката онова, което е ценно за вашето развитие, и да го оползотворявате.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Научен факт: Щастието ви в работата е предшественик на успеха ви
Грешното социално сравнение бойкотира успеха
Промяната продължава, но защо невинаги побеждава
Печелите повече успехи, като работите "на доверие"
Кръгът на влияние определя успеха. Три практически стъпки да сте във верния
10 признака, които издават нещастна компания с лош собственик
10 хитрини да се справите с ужас в чинията и чашата на делова вечеря
Интелектуалното смирение води напред в професията. Как да познаете имате ли го
Защо никога да не взимате решение ядосани, гладни и по тъмно
Как да изключите автопилота и да грабнете професионалния успех