Нов вид измама в интернет подвежда активно пазаруващи от сайтове потребители да плащат за пратки със стоки, които не са поръчвали. За схемата предупредиха от платформата "Ние, потребителите".
Тя работи по следния начин: пристига на адреса куриер с пакет с наложен платеж без опция "Преглед и тест". Потребителят, който преди това е поръчал по интернет няколко артикула, взима пакета, след като вижда трите си имена, адрес и телефон на него и заплаща. По-късно установява, че това изобщо не е поръчана от него стока.
"Този подход прилича на много добре премислена схема, която се очаква да сработи. Най-вероятно става дума за неправомерно обработване на лични данни, като потенциалните жертви са активно пазаруващи в интернет хора, които очакват пратки. Затова е и по-малко вероятно да се усъмнят при получаването на известие за доставка", коментира пред БНР Габриела Руменова от "Ние, потребителите".
Тя разказа за потърпевш потребител от Варна, който е платил близо 100 лв. за стока, която не е поръчвал.
"Миналата седмица поръчах доста неща по интернет. В понеделник пристигна куриер на служебния ми адрес и каза: "Нямате включен преглед". Но на пакета бяха моите имена, моят дрес и моят телефон. Платих и веднага отворих пакета. Оказа се една детска фланелка от безобразен материал. Ведната върнах обаждане към куриера, но той каза, че нищо не може да направи, парите са преведени", гласи сигналът.
Едва след като е разбрал, че е жертва на измама, потребителят внимателно огледал пакета - на него имало лого на неизвестна за него куриерска фирма, а подателят е с адрес в Унгария, като преди това пратката е минала през куриер в Румъния.
Потърпевщият е подал жалба в полицията, но към момента няма реакция.
Съветът на "Ние, потребителите" е в такива случаи действително да информираме органите на реда, но преди това да не бързаме да приемаме подобни пратки и да ги заплащаме, а внимателно да огледаме кой е изпращачът и дали това е очакваната от нас стока.
Добре е да се обърнем и към Комисията за защита на личните данни при злоупотреба с личните ни данни, за да се установи по какъв път е възможно да е станало това. "При достигане до обработващата ги без наше съгласие страна, трябва да поискаме личните ни данни да бъдат заличени", казва Габриела Руменова.
Бъдете внимателни и когато пазарувате в онлайн пространството, съветва тя. Трябва да се уверите, че сте в оригиналната онлайн платформа, защото много често се отварят прозорци, които ни водят към други страници и въвеждаме лични данни там, където не трябва.
Друг съвет от "Ние, потребителите": винаги избирайте търговци, които предоставят опцията за проверка на това, което е поръчано, преди да бъде платено.