Да си подготвиш кадри още от училище, осъзнаха колко е важно големи пловдивски компании преди 10-ина години. И не престават да отделят ресурс за дуални паралелки. Резултатите са факт. Децата влизат отрано във фирмите и усвояват процеса на работа, а след това имат възможност и да избират, когато завършат училище.
"Над 100 са вече компаниите в Пловдив и региона, които участват в дуални форми на обучение. Най-голяма промяна в тази област направи Професионалната гимназия по дървообработване и вътрешна архитектура.
Много добре в тази област работи и ПГ по хранителни технологии и техника. Като цяло над 10 гимназии в Пловдив се справят много добре с тази форма, а бизнесът заради конкуренцията и намаляващия избор на работна ръка започна да обръща внимание на учебния процес", посочва Стефан Стоянов, три мандата зам.-кмет по образованието във втория град, а сега докторант в Пловдивския университет.
По думите му Пловдив продължава да е един от водещите образователни центрове в страната. Един от минусите му е, че няма достатъчно развито частно образование. А за един голям град, в който непрекъснато живеят чужденци, това е важно.
"Училищата, които преподават в смесена форма, са едва няколко. Детските градини също не са добре развити в това отношение. А децата от смесени бракове имат нужда от такива заведения", смята Стоянов.
Категоричен е, че мрежата от частни училища трябва да се разширява, а сегашните да стават по-добри. Това е стъпка за интернационализиране на града, важна е и за бизнеса.
Пловдив в момента има нужда от 5-6 нови ясли, за да може младите семейства да ползват услугата. Училищата като цяло са на добро ниво. Неслучайно в тях се обучават деца от целия Южен централен район.
От гледна точка на дигитализацията има много успешни учебни заведения. Сред тях е ЕГ "Иван Вазов", както и поне още 10-ина, които са много напред във въвеждането на облачните технологии.
"Със STEM центровете към края на следващата учебна година има шанс да достигнем до 10% от децата, които работят с професионални компютри в гимназиите, а това е голям напредък", убеден е Стефан Стоянов.
Пловдив е и вторият университетски център у нас след столицата с близо 35 000 студенти. Но не във всички се преподава на чужд език освен на български. Много добър пример е Медицинският университет, който въведе програми и на английски и в момента около 30% от студентите му са чужденци, и то предимно от Европа.
"Добре е такива програми да въведат и останалите вузове, ако искат да са конкурентоспособни. Няма да е лошо и да канят преподаватели от чужбина като гост-лектори", препоръчва Стоянов.