Ако служителите мислят за собственика като за "чорбаджия" и всеки ден си тръгват от работа, сякаш ги гонят "турските сердари", търсете друго място
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Чорбаджията така нареди, казва колегата Иванов. Хм, тая дума май не бяхте я чували от гимназиалните си години.
Е, може би не работите на най-щастливото място, щом звучната българска дума "чорбаджия" е на устата на колегата, като говори за собственика на компанията. "Шефът" и "началникът" са общо взето неутрални. "Босът" издава известна ирония. "Чорбаджията" определено води към родната класика. Вероятно в главата на колегата ви е вкоренен онзи стих "чорбаджия ли изедник или турските сердари" на Ботев от "Хайдути".
Най-баналното обяснение за отношението към собственика е класовата омраза - наемните работници не обичат богатите. То не е докрай вярно, защото всеки разумен човек разбира, че не е нужно чак пък да обича работодателя си. Но е задължително поне малко да го уважава. Иначе работи с отвращение, в нещастна компания.
Според изследванията много често служителите се чувстват така не защото изкарват малко пари, а защото не са ценени в морален смисъл. (Културата на признателност - ключова характеристика на компанията и фактор за вашия успех) И това идва от начина за управление на компанията, който задава собственикът.
Дори той самият да не участва непосредствено, а да назначава мениджъри, неговата е отговорността да определи стил на ръководство, при който служителите да изпитват удовлетворение.
Когато собственикът смята, че хората нямат значение, важни са резултатите, и началниците надолу по йерахията се интересуват само от това. Ако той е убеден, че всички успехи на компанията се дължат на неговата прозорливост и политиките, които е задал, а качествата на служителите са подробност от пейзажа, естествено е наетите да мислят за него като за чорбаджия, а не като за лидер.
Специалистите по трудови отношения изброяват най-малко 10 признака в поведението, по които ще познаете, че служителите на глас или на ум наричат работодателя с тази звучна дума или с даже по-лоша.
1. Оживление в края на работното време. Сутрин всички пристигат сякаш сърдити, с половин уста казват "Добро утро". Вълнение настъпва, когато наближи време да си тръгват. Всеки изрича "Хубава вечер" с ентусиазъм и е съвсем сигурно, че неговата ще бъде хубава дори само защото се маха от офиса за следващите 16 часа.
2. Отегчение от фирмените почерпки. Обикновено и собствениците, които не ценят служителите си, приемат за част от корпоративната култура да ги съберат поне на чаша вино преди големи празници или за годишнина на фирмата. На това лицемерно "социално мероприятие" персоналът се явява по задължение и бърза да си тръгне в първия удобен момент.
3. Строго служебни контакти. Работниците, които не уважават шефа си, не се разтушават, като си говорят срещу него примерно през обедната почивка. Така е, ако са недоволни от нещо конкретно и за момента. Когато по принцип мислят за работодателя като за "чорбаджията", избягват да споделят това.
Едно, защото се страхуват, че някой ще направи донос. Второ, защото вътрешно се срамуват, че не намират по-добри възможности, за да се измъкнат от тази фирма.
Обикновено колегите контактуват помежду си толкова, колкото е нужно, за да си отмятат задълженията, и не създават неформални връзки.
4. Неприязън към съвещанието със собственика. Като се чуе, че той събира екипа, служителите се чудят къде да се покрият. Подозират, че я ще им стовари безумни задачи, я нещо ще критикува, я ще се прави на велик ръководител - ще излага някакви псевдовизионерски схващания и ще очаква аплодисменти.
5. На нож срещу всяка задача. Хората, които не уважават работодателя си, мразят предизвикателствата дори когато могат да им донесат полза - примерно по-високи доходи. Те са отдалечени от продукта, който произвеждат. Не искат да бъдат вадени от рутината, стига им да покриват необходимия минимум, защото знаят, че няма да се почувстват оценени за усилията си.
6. Непукизъм от грешки. Естествено е служител, който не влага всичко от себе си в работата, да допуска грешки. На него обаче му пука от тях само ако могат да доведат до финансова санкция или до уволнение. Ако не, даже не съжалява, ами му се струва, че по някакъв начин е отмъстил на чорбаджията.
7. Оплаквания от другите. Понеже служителите не са щастливи от работата си, вечно смятат, че хората около тях искат да им я усложнят. Било защото се чувстват важни, като мъчат колегите си, изисквайки примерно ненужни отчети, било защото се стараят да се подмажат на чорбаджията.
8. Липса на лоялност. Човекът, който не уважава собственика, не събира сили да каже добра дума за него или за компанията дори при нападки от конкуренти. Най-благородната му постъпка е да замълчи и да направи усилие да отклони разговора. По-вероятната е да покаже разочарованието си и да даде да се разбере, че не би отказал предложение за друга работа.
9. Голямо текучество. Служителите, които смятат собственика за чорбаджия, са нетърпеливи да го напуснат при първа възможност.
10. Неприятни коментари в социалните мрежи. Макар да съзнават, че показват лоша професионална, пък и човешка етика, много напуснали служители не се сдържат да изразят чувствата си към бившия работодател. Неслучайно специалистите по кариерно развитие съветват да прочетете какво пише в социалните мрежи за дадена фирма, преди да решите дали да работите в нея.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
10 хитрини да се справите с ужас в чинията и чашата на делова вечеря
Интелектуалното смирение води напред в професията. Как да познаете имате ли го
Защо никога да не взимате решение, ядосани, гладни и по тъмно
Как да изключите автопилота и да грабнете професионалния успех
Две нови тенденции: Сбогом на скучната работа. Здравей, баланс с личния живот
Самосбъдващото се пророчество не е ала-бала, води към успех
Трикове за делови чар и за сигурен успех в кариерата
Защо по-креативните хора са по-нечестни и признаци да разпознаете лъжеца
Как да се справяте с колега лъжец
Културата на признателност - ключова характеристика на компанията и фактор за вашия успех
Научни изследвания води ли принципът "Изяж жабата" до успехи в работата
Научен факт: Приятелите много силно влияят и на успеха в кариерата