На 4 септември, ако Европейската комисията няма забележки, е възможно да бъде подписан договора за с консорциума между "Шкода Транспортейшън" и "Шкода Вагонка" за доставка на 20 електромотрисни влака за 1,2 млрд. лв. Така отговори на въпрос на "24 часа" министърът на транспорта Красимира Стоянова, след края на дискусия за проблемите на железницата.
Сдружението между двете компании на "Шкода" беше избрано да достави 20-те едноетажни електрически мотрисни влака с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонала.
За подписването на другия договор - за доставка на 35-те електрически мотриси за 1,1 млрд. лв. се чака ВАС да се произнесе по жалбата на френската "Алстом" и на "Шкода", каза Стоянова.
На 28 август ВАС спря предварителното изпълнение след двете жалби, което означава, че до произнасянето му не може да се подпише договора за доставка с полската компания Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz.
Георги Друмев, изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ", пък отговори на наш въпрос, че от 76-те доставени немски вагона втора ръка 26 са напълно годни и са в експлоатация. 7 вагона са проверени и следващата седмица климатиците им ще бъдат заредени с фреон, ще бъдат тествани и ще бъдат включени в композиции.
От тези 76 вагона, 10 са бистра, припомни Друмев и целта е първо да бъдат пуснати по релси пътническите вагони, а след това бистрата.
От 9 до 13 септември в БДЖ ще са специалисти от германския държавен жп превозвач "Дойче бан", които да обучат български екипи да работят с климатичната система. Българският собственик на немските вагони вече имал пълна документация за тях, каза Друмев, опровергавайки твърдения, че дори документацията на тези вагони не е доставена.
По време на дискусията той подчерта, че в денонощието се движат около 550 влака, на месец това прави 17 000. За тяхното обслужване са необходими 129 локомотива, в момента 6 липсват. От тези 129 локомотива най-масова е серия 40, която е от 80-те години.
Оказва се, че в БДЖ им недостиг на резервни части за електрическите съоръжения, от което идва и запалването на старите локомотиви. Обявени за обществени поръчки и с доставката им този проблем щял да бъде решен.
През декември се очаква доставката на един от новите локомотиви на "Сименс", а следващата година останалите 5 нови.
С новия график на влаковете от 2025 г. ще има оптимизация и той ще бъде синхронизиран с локомотивите, за да не чакат пътниците във влаковете да бъде осигурена машина, каза пък шефът на "БДЖ - Пътнически превози" Венцислав Славков.
Запалвания и закъснения, такава диагноза постави синдикалния лидер от КНСБ Петър Бунев. И той очаква
след обществените поръчки за резервни части първият проблем да отпадне, а вторият зависи и от НКЖИ.
Генералният директор на инфраструктурната компания Стоян Стоянов каза, че са направили екшън план с неотложни мерки за подобряване на жп линиите, който да бъде изпълнен до края на септември, а веднага след това влиза в сила втори план, в който пък ще има действия за повишаване на скоростите с по 10-20 км.