Не го подценявайте за сметка на убедителност с аргументи. Тренирайте и двете
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Знаете си, че не сте от хората, природно надарени да омайват. Затова работите да сте желязно убедителни - подготвяте се с аргументи.
И забелязвате нещо сякаш нелогично, когато трябва да говорите пред шефа и колегите или с партньори. Напрягате се да бъдете максимално убедителни, за да постигнете това, което искате, а не ви се получава. Защо? Нали сте на работа, нали е професионално да бъдате делови и ефективни?
Ами защото с напрежение, строгост и купчина аргументи убивате всякаква харизма. Щипка чар, лек флирт със събеседниците не намаляват убедителността. Напротив, засилват я.
Вместо да мислите еднопосочно за убедителност, поработете малко върху своята очарователност. Психолозите твърдят, че и тя може да се тренира. Не става бързо, но колкото повече напредвате с упражненията, толкова по-уверени ще бъдете и по-лесно ще ви се получава.
Първата стъпка е непосредствено преди срещата да престанете да мислите какво ще постигнете. Подготвили сте се добре, защо е този стрес. Той може да не убива самоувереността ви (макар че безспорно я намалява), но със сигурност ликвидира чара ви. Дишайте дълбоко и бавно. Така ще нормализирате ритъма на сърцето, оттам - притока на кръв към мозъка. Ще се почувствате по-спокойни.
Следващата задача е да излъчвате положителни сигнали. Какво ти очарование, ако от вас струи напрежение, сякаш ви предстои схватка с враг.
Променете настройката си. Да, на работа сте. Но представете си, че срещу вас не е шефът или партньор, а приятел. Радвате се на общуването с него. Още в началото показвате, че ви е приятно.
Да речем, че се срещате с потенциален клиент. Поздравете го една идея по-възторжено, отколкото е прието за делови контакти. Само една идея, не прекалявайте. Усмихнете му се искрено. Изречете името му с топло чувство. На него ще му стане хубаво.
Това приложете и ако влизате при шефа. Ако пък той влиза на съвещание с екипа, отговорете на поздрава му възможно най-ентусиазирано. Хич да не ви пука, че някои колеги може да ви изгледат озадачено. В момента вашата настройка ви е по-важна от тяхното учудване. Вашият ентусиазъм увеличава вашия чар.
Контактът с очи винаги работи ефективно, защото поражда доверие. Той е следващата ви стъпка. Хванете погледа на събеседника си и си внушете, че трябва да определите цвета на ирисите му още щом се срещнете. Така няма да се разсейвате, ще го гледате в очите.
Нататък трябва да представите убедително онова, което сте подготвили. За да изпълните тази цел, също има трикове за чаровност.
Дори да сте написали най-аргументирания доклад, да сте подготвили най-смайващата презентация или да имате най-страхотната идея, на никого няма да ги "продадете" чрез мърморене или рецитация. Трябва да се вживеете. Трябва да се превъплътите като актьор в ролята си. Това е вашият доклад, вашата презентация, вашата идея. Вие вярвате на всичко, на всяка буква и цифра. И искате да внушите на другите тази своя вяра. Тази пламенност е очарователна и веднага вдига с няколко степени вашата убедителност.
Естествено, трябва да започнете интересно. Хората са претоварени с информация и вниманието е скъпоценен ресурс. Ако не ги грабнете веднага, ако тръгнете отдалеч, надълго и нашироко, ако не могат да разберат какво точно искате, сте ги загубили още в началото. Не е чаровно, а е досадно.
Удивлявайте и забавлявайте, накарайте хората да погледнат на нещо познато с нови очи, направете го да изглежда различно и интригуващо - това са ключовите съставки на вашата очарователност, съветват психолозите.
Ще я подсилите още, ако сте наясно кого имате насреща си.
Примерно, шефът или партньорът ви е рационален човек. Яхнете природата му и я използвайте хитро - позовавайте се на статистика и научни факти. Така ще му се струвате по-убедителни, но и по-чаровни. За него това е сигнал на подсъзнателно ниво: "Той/тя е един от нас, рационалните", който го кара да ви харесва.
Ако пък слушателят ви е емоционален, включете на уместно място сюжет, който ще събуди умиление.
Психолозите наричат това атака по базисните нагласи, която винаги води до успех. Събеседникът ви се чувства разбран, вие му импонирате като човек. Следователно имате шанс да го спечелите.
И при рационални, и при емоционални хора в полза на вашата очарователност работи да обобщавате с изрази от рода на "както всики знаем". Дълбоко в себе си всеки ваш слушател иска да бъде от групата на знаещите, от отбора на победителите. Удовлетворете тази негова нужда и имате шанс да получите, каквото искате.
От значение е и чаровно да се научите да говорите с правилното темпо.
Подготвили сте се отлично, но все пак не всичко в доклада или идеята е еднакво силно. Говорете бързо, когато използвате аргументи, на които вашият събеседник може да се противопостави. Изложете "на скорост" тази част, за да не му оставяте време за обработване на информацията. И обратното - когато представяте вашата най-убедителна теза, намалете темпото. Така осигурявате време тя да бъде осмислена пълноценно.
Разбира се, тази разлика в темпото не бива да е огромна - ту да говорите като картечница, ту да влачите като развален грамофон. Вие винаги сте на страната на събеседника си. Когато бързате, нека изглежда, че не искате да му губите времето. Когато забавяте, искате да му позволите да вникне по-добре.
Умението да сте едновременно убедителни и чаровни е от голяма полза във всичко - преговори с клиенти, обсъждания с колеги, разговор с шефа за увеличение на вашата заплата или за назначаване на по-висок пост. Затова тренирайте и двете.
------- Омаята на думите ------
Никой не е чаровен, ако говори сложно. Само неинтелигентните хора смятат, че колкото по-увъртяно се изразяват, толкова по-големи специалисти и още по-големи умници изглеждат.
Това не значи да не се съобразявате кой ви слуша. С шефа, колегите, партньорите естествено си говорите като професионалисти, включително с термини и дори жаргон, които си разбирате във вашата гилдия.
В каквато и група да се намирате, за убедителността и чаровността ви обаче допринася стил, който улеснява събеседниците ви да възприемат по-бързо и по-лесно.
Кратки изречения. Те въздействат, защото не са дълги, а това ги прави по-ясни и леки за разбиране. Какво чаровно има у този, когото слушате с напрежение, понеже до безкрайност изрежда "който, която, което, където, понеже, защото".
Представете си, че имате технически зададено ограничение и щом не го спазите, информацията ще се загуби. Всяко ваше изречение трябва да се състои най-много от 9 думи, казват специалистите.
Сегашно време. Влияете на подсъзнателно ниво, когато чисто граматически повечето ви изречения са в сегашно време, не в минало. Нещата, които се случват в настоящето, задържат вниманието. Събеседниците ви наострят уши и вперват поглед във вас, по-интересни и следователно по-симпатични сте им. Когато затънете в подробности за миналото, без значение колко е важно, събеседниците ви ще затънат в скука.
Съществителни вместо глаголи. Това не значи да изреждате безсмислена купчина от думи, а да внимавате как формулирате изреченията си. Начинът на построяването им може да кара хората да се идентифицират с вас.
Изследователите направили анкети, в които задавали по същество еднакъв въпрос, но по два различни начина: "Ще ходите ли на изборите" и "Ще станете ли избирател". При втората формулировка получили два пъти повече положителни отговори. Хората казват "да", движени от потребността да принадлежат към група. Съществителното "избирател" засилва вътрешната им идентичност, коментират учените.
Прилагателни за акцент. Нали помните от училище - прилагателните подсилват. "Страхотен", "невероятен", "огромен", вмъкнати на подходящо място, ще подчертаят онова, което казвате.
Все пак внимавайте да не прекалявате, да започнете да звучите патетично и да станете несимпатични. Хората усещат преувеличенията и реагират скептично.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Защо по-креативните хора са по-нечестни и признаци да разпознаете лъжеца
Как да се справяте с колега лъжец
Културата на признателност - ключова характеристика на компанията и фактор за вашия успех
Научни изследвания води ли принципът "Изяж жабата" до успехи в работата
Научен факт: Приятелите много силно влияят и на успеха в кариерата
17 начина да станете незаменими за шефа
Сбъркана фирмена йерархия вещае мрачно бъдеще. Симптоми да я познаете и да бягате
Защо на работа винаги да следвате принципа "Това, което знам, не е това, което знаеш"
Как умно да смените работата - по паралелна писта, с плавно плъзгане или рязък завой?
Митът за 10-те хиляди часа практика, които водят до шеметен успех
У всекиго се крие гений, но у някои дреме. Как да събудите вашия за успех в кариерата