След жалба на френската Alstom спряха доставката от поляци на 35 мотриси за 1,1 млрд. лева
Доставката на нови влакове отново се оказа блокирана, но този път заради съд.
Подписването на договор за 35 мотрисни влака на стойност 1,1 милиарда лева е спряно по решение на Върховния административен съд (ВАС). Това решение е окончателно и не подлежи на обжалване.
Магистратите са отказали искането на министъра на транспорта за определяне на изпълнител на обществената поръчка чрез процедура “договаряне без предварително обявление” за доставката на 35 нулевоемисионни електрически мотрисни влака.
Първоначално за изпълнител на поръчката беше избрано полското подразделение на швейцарската компания Stadler с предложена цена от 642,5 милиона лева.
През юли стана ясно, че компанията се отказва от изпълнението на тази поръчка и на още една, която също спечели - за доставка на 7 двуетажни влака на стойност над 300 млн. лева, за които договор беше сключен през април.
След отказа на Stadler министерството на транспорта
започна преговори с втория в класирането
– полската компания Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. С нея трябваше да има договор за доставката на 35-те мотрисни влака за 840 млн. лв. До момента обаче нямаше подписване, защото се чакаше окончателното решение на съда.
Сега той е отхвърлил предложения вариант с поляците след като се е произнесъл по жалба на консорциум, воден от френската Alstom, който бе класиран на трето място. В него участват румънското и италианското подразделение на Alstom и българската компания “РВП Инвест”, създадена през 2023 г. Според данни от Търговския регистър тя е свързана с бизнесмена Васил Божков, срещу когото са повдигнати множество обвинения.
Компанията е отделена от “РВП София” с предмет на дейност ремонт и възстановяване на жп вагони. Старото име на “РВП София” е “РВП Илиянци”, а тя е приемник на “РВП Кьоне”, която беше част от “Железопътна инфраструктура - холдингово дружество”. По-късно то се преименува на “Инфра холдинг”, а като негов действителен собственик е посочен Васил Божков.
Очаква се развитие по другия голям търг за нови влакове за 1,2 млрд. лв. Той първоначално бе за 20 едноетажни електрически композиции тип push - pull, които развиват до 200 км/ч, с капацитет минимум 300 места и поддръжка за 15 години. През пролетта за победител там бе избрана с цена от 607 млн. лв. китайската CRRC Qingdao Sifang Co. Компанията обаче ползва държавни субсидии и това е в разрез с правилата на ЕС.
Поради това китайците оттеглиха офертата си, а преговори бяха започнали с втория в класирането - испанската Talgo с предложение за 1.2 млрд. лв. Оказа се обаче, че
офертата не отговаря на условията и през април търгът беше прекратен
В края на юни транспортното министерство обяви, че се водят преговори с Брюксел да бъде заменен типът на влаковете с такъв, който да бъде произведен в по-кратки срокове. В началото на август за победител бе избрана чешката компания Skoda с цена от 511,4 млн. лева и срок за доставка на влаковете от 24 месеца. Покупката на нови влакове се финансира с близо 3 млрд. лева по плана за възстановяване. Парите трябва да бъдат усвоени до средата на 2026 г.