Страната ни пак избира грешния подход - да намерим ресор на избраника
България отново рискува да проиграе хазартно и с лека ръка възможността да излъчи еврокомисар с важен ресор заради доказано грешен през годините подход, в който най-общо поставя каруцата пред коня. Нещо повече, тя е пред угрозата да повтори скандала и провала с кандидатурата на Румяна Желева от нетолкова далечната 2010 г., с което допълнително да подрони и без това неголемия си авторитет в ЕС, а и този на кандидатите, които ще издигне и изпрати на изслушване в европарламента.
Отделно, готови сме за пореден път да се оставим на това, което ще ни подхвърлят "началниците" в Брюксел, без да се осмеляваме сами да предложим ресор за нашия кандидат, който и да било той*.
На пожар
След като страната ни два месеца отлагаше номинацията си за нов член на Европейската комисия (ЕК), заради продължителната политическа криза и неспособността на политиците ни в парламента да излъчат редовно правителство, в момента кипи трескава надпревара сред партиите в Народното събрание кои български представители да бъдат номинирани за нов еврокомисар в екипа на Урсула фон ден Лайен.
Три дни преди крайния срок за подаване на кандидатури пред председателя на ЕК - 30 август, новият стар служебен премиер Димитър Главчев поиска от партиите в парламента да представят кандидатите си до 29 август.
Част от тях вече го направиха - най-голямата партия в парламента, ГЕРБ, предложи Екатерина Захариева, в момента депутат и бивш министър на външните работи и на правосъдието в два от кабинетите "Борисов", а преди това министър на регионалното развитие в служебното правителство на Близнашки (2014 г.) и зам.-министър на МРРБ по времето на първото правителство на ГЕРБ (2009-2011 г.).
ИТН издигна д-р Велислава Петрова, учен, микробиолог и вирусолог, бивш зам.-министър на външните работи в коалиционния кабинет на Кирил Петков, в момента програмен директор на неправителствена организация в Брюксел.
БСП също се очаква да излъчи своя кандидатура, като първоначално се коментираше името на настоящия евродепутат от левицата и зам.-председател на Комисията по промишленост, изследвания и енергетика в настоящия Европейски парламент (ЕП) - Цветелина Пенкова, а впоследствие се заговори за бившия председател на партията и на Партията на европейската левица - Сергей Станишев.
Другите парламентарни сили все още не са посочили свои кандидати, като единствено от ПП-ДБ загатнаха, че ще го направят.
България се очаква да номинира две кандидатури - мъж и жена, както препоръча и помоли самият председател на Европейската комисия. След това фон ден Лайен ще разговаря с кандидатите и ще направи своя избор между един от двамата. Следва предложение за нов състав на цялата комисия до Съвета на ЕС на база предложенията на всички 27 страни-членки - всеки по един представител.
Ако България реши да номинира сегашния си еврокомисар - Илиана Иванова, необходимостта от две номинации отпада. Който и да бъде излъчен на това ниво, следва още едно важно сито - изслушване и одобрение от ресорните европарламентарни комисии, които имат отношение към бъдещите области на отговорност на кандидата.
Грешният и верният път
Точно в последното е "заровено кучето". Алгоритъмът и процедурата за определяне на нов състав на ЕК е такава, че България би трябвало първо да определи своя ресор, към който има стратегически интерес и едва тогава да излъчва кандидата за него. За момента и на база официалните предложения на партиите в парламента ни, изглежда сякаш страната ни прави точно обратното и върви наопаки - издига кандидатури, без да посочва ресора, към който ще се стреми.
А това е толкова правилно, колкото е да поставяш каруцата пред коня и да си въобразиш, че колата ще потръгне. Може, но ще е за пръв път в историята, защото досега нищо добро не е произлязло от такъв подход.
С демонстрирания от властта към момента алгоритъм не само оставяме инициативата в ръцете на други - на принципа каквото решат и ни подхвърлят началниците в Брюксел, но и рискуваме да насадим официалните ни кандидати, които ще бъдат номинирани, "на пачи яйца", с което да подкопаем, както националния, така и техния личен авторитет. Макар и назад във времето, все още е жив спомена за провала с кандидатурата на Румяна Желева през 2010 г.
Възможните за България ресори
С подхода си в момента, страната ни с нищо не показва, че е научила урока си и рискуваме да повторим фарса от 2010 г. Защо? България първо трябва да определи своя интерес и да анализира внимателно шансовете си за всеки един ресор на база на конкурентни предимства спрямо останалите страни-членки на ЕС.
И понеже българското правителство не разполага с никакво време и вече трябва да действа ангро, трябва да направи своя избор моментално и на база на експертна оценка. Като такава в последния месец се утвърди тезата, че страната ни има големи шансове за ресор "Енергетика", където и в предходния мандат на ръководената от Урсула комисия титулярът беше от сравнително малка държава от Източна Европа - Кадри Симсон от Естония.
Според запознати това е компромис между големите в ЕС, за да не се стига до конфликт за този стратегически важен, особено в последните и следващите години ресор. За него страната ни изглежда вече има поне един сериозен кандидат в лицето на евродепутата ни от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите - Цветелина Пенкова, а спрягането на нейното име за нов български комисар не е случайно.
В предишния си мандат в европарламента, тя работеше по ключови законодателства в сферата на енергийната ефективност, ядрената енергетика и реиндустриализацията. А в настоящия си втори мандат като евродепутат, тя, освен че е зам.-председател на Комисията по промишленост, изследвания и енергетика в европарламента, през юли беше избрана единодушно и за президент на Европейския енергиен форум - най-голямата енергийна организация в Брюксел.
Пенкова се превърна и в първата жена, която оглавява организацията, приемайки поста от бившия премиер на Полша и председател на Европейския парламент Йежи Бузек. Отделно от това, България има своите безспорни предимства за енергийния ресор и като изграден капацитет и експертиза в областта на национално ниво - разнообразни енергийни мощности (ядрена енергия, ВЕИ, ПАВЕЦ и ТЕЦ), експерти, инженери и учени.
Тя има и ключова позиция на европейския енергиен пазар с географското си положение. Испания е друга държава в ЕС, за която се знае, че има апетит към този ресор, но това не бива да ни обезсърчава, защото нашата страна има предимства спрямо нея в немалко отношения.
Примерът с енергетиката е само един от възможните подходи и ресори, който страната ни може да избере с кандидатурата си за член на еврокомисията. Разбира се, има и други ресори. С издигането на своята кандидатура - Велислава Петрова, ИТН например очерта и възможната област, в която тя да работи - досегашният ресор на Илиана Иванова, а именно - "Иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж".
Професионалното развитие и образованието на Петрова съвпада напълно с този ресор. Ангажимент на всеки от кандидат-комисарите е да представи плановете си и да докаже професионалните си качества в областта, за която кандидатства, пред евродепутатите от ресорните комисии.
В случая на Цветелина Пенкова и Велислава Петрова за въпросните два ресора, в които имат доказана експертиза и опит, страната ни не би трябвало да има притеснения. Вероятно това важи и за другите излъчени номинации, но техните области трябва да бъдат посочени и да е ясно.
Излъчването на еврокомисар не е просто формалност и поредната политическа дъвка, на която сме свикнали у нас. Това е ключов момент за страната ни в ЕС. Важно е да следваш правилния подход и да имаш ясен и силен план, който да издържа на всяка стъпка.
*Матей 7:7-11: Искайте, и ще ви се даде; търсете, и ще намерите; хлопайте, и ще ви се отвори; защото всеки, който иска, получава; който търси, намира; и на този, който хлопа, ще се отвори.