От 260-те хиляди коли, преминали за месец през годишен технически преглед, 3558 са с установени "значителни" неизправности и само 245 са спрени. Това сочи статистиката на транспортното министерство, след като условията за замърсяващите с вредни газове автомобили бяха смекчени.
Преди месец изцяло беше автоматизиран процесът на прегледите. Заложените параметри за изгорели газове предизвикаха голямо напрежение сред шофьорите, в интернет вече масово се предлагат катализатори под наем - колкото да се мине прегледът.
Месец след въведения по-строг контрол при годишните прегледи данните на министерството показват, че едва 1,35% от ППС не са преминали успешно периодичен технически преглед поради установени "значителни" неизправности и 0,09% - поради констатирани "опасни" технически неизправности. В първите седмици, до края на юли, тези проценти на недопуснати е 1,7%, съобщи БНР. След недоволството на шофьорите от Автомобилната администрация свалиха категорията на отчетените проблеми от "опасни" на "значителни".
Неизправностите, свързани с емисиите на отработените газове, не засягат пряко пътната безопасност, обясняват от транспортното министерство.
Служебният министър Георги Гвоздейков лично се ангажира и веднага бяха предложени промени в транспонирананата европейска директива, така че шофьорите на цапащи коли да получат по-голяма отсрочка да ги преведат в нормите. Вместо 14, вече ще имат 30 дни за поправката, предвижда тя. До средата на септември тече общественото обсъждане на промените в наредбата.
В същото време от сервизите предупредиха да се внимава и с покупката на катализатор. Повечето клиенти търсели евтини, предимно китайски, вместо оригинален, което носи съответните рискове - да се стопи и да направи поражение на мотора, обяснява специалистът Владислав Терзиев от пловдивски сервиз.