Това и мост при "Суходол" чертае нов път за западната дъга – различен от лансирания от АПИ, МРРБ и общината през юни
Нов проект за отпушване на голямата софийска транспортна тапа на булевард “Цар Борис III” и околовръстното неочаквано “проби” насред политическата криза около служебната власт и предсрочния вот.
На път за пресконференцията във вторник сутринта, на която призова за оставка на МВР шефа и отпушване по този начин на пътя към октомврийски избори, Бойко Борисов извади проект и за решаване на транспортните неволи в столицата.
Лидерът на ГЕРБ разказа, че сутринта е прекарал час и половина в задръстване по западната дъга на софийското околовръстно. Използвал времето да скицира как трябва да се разшири шосето в тази част и
дори остойностил проекта
Борисов набързо представи идеята си пред репортерите, дошли да научат позицията на ГЕРБ по кризата след отказа на президента да подпише указ за кабинета “Грънчарова-Кожарева”. Не пропусна да вметне, че не се е обаждал за идеята си нито на Пътната агенция, нито на районния кмет на “Подуяне” Кристиян Христов от ПП-ДБ-СС, чиято майка Виолета Коритарова сега е служебен регионален министър.
В тази си част околовръстното отеснява и се задръства от години. След разширението на южната дъга до габаритите на магистрала, която стигна до резиденция “Бояна”, пътят пресича като четирилентова улица булевард “Цар Борис Трети” и стига в този си вид чак до жк “Люлин”, където отново се превръща в магистрала.
Идеята на Борисов е да се направи тунел в района на Нов български университет с помощта на къртиците, които прокопават подземните части на метрото. Това ще вкара интензивното движение отдолу.
“Направил съм скица как да влезем с тунел, тук при “Била”, да излезем при АОНСУ, двете къртици на метрото да се разминат. След това ще се направи мост, който ще изкара движението в района на “Суходол”, разказа той.
“Мостът и тунелът не са по-дълги от на “Хемус” и моста “Брюксел” (б.ред. - който води към летището). От там ще излезем на Суходол и ще вържем магистрала “Люлин”. И ще направим пръстена на София”, обясни още Борисов пред политическите репортери. Всичко това щяло да отнеме година и половина.
Така се избягва правенето на сложен пътен възел в “Княжево”, където околовръстното се пресича с бул. “Цар Борис III”. Освен това
линейките ще имат бърз достъп до бъдещата Национална детска болница, която ще се изгражда в “Горна баня”.
Борисов обеща да говори повече за идеята си в предстоящата предизборна кампания.
Засега тя се разминава тотално с лансираният през юни идеен проект, изработен от съвместна работна група между АПИ, МРРБ и Столичната община. Не е ясно и какво става с другите два проблемни километра от западната дъга между “Цар Борис III” и резиденция “Бояна”, по които също се образуват тапи всеки работен ден.
Идейният проект на общината и МРРБ предвижда разширението на западната дъга да започне с малка отсечка от началото на магистрала “Струма” до кръговото на бул. “Западна тангента”, като така се осигурява връзка от магистралата до бъдещата Национална детска болница.
Тази отсечка ще стига до булевард “Президент Линкълн”, пресичайки буферния паркинг на метростанция “Мизия” и на практика няма нищо общо със сегашното трасе на околовръстното, което минава през “Суходол”. Избрана е, защото по-голямата част от терена е общинска собственост и представлява междублокови пространства в “Овча купел”.
Отчуждителните процедури засега
не са започвали, защото няма подробен устройствен план. Едва когато бъде изготвен, ще се правят оценки за обезщетенията.
Оставащата част от разширението на западната дъга е разделена на два основни подучастъка - от “Бояна” до булевард “Цар Борис III” и оттам до началото на малкия участък. В най-напреднала фаза към момента е разширението от “Бояна” до булеварда. В средата на юни в “Държавен вестник” бе публикувана обява на Столичната община, че са готови ПУП и изменение на плана на уличната регулация на засегнатите терени. Преди две седмици изтече едномесечният срок за писмени възражения, предложения и искания.
Промените засягат трамвайните линии по “Цар Борис III”, които според проекта ще останат на нивото на земята, а различните ленти на околовръстното ще минат под и над тях. Разширението ще мине по сегашното трасе на околовръстното в тази му част, а и от двете му страни е пълно със застроени терени - бензиностанции, ниски постройки, гаражи, магазини и складове. Те ще трябва да се отчуждават.
Останалата част от западната дъга е с одобрен от МРРБ подробен устройствен план, но все още се правят оценки за терените.
Голяма част от жителите на “Княжево” обаче изобщо не са съгласни булевард “Цар Борис III” да се пипа, защото се опасяват, че сложното кръстовище ще увеличи още повече трафика през квартала им. Идеята на Бойко Борисов на практика е в тяхна полза, но пък така остава нерешен въпросът с тези два километра, без които столицата няма да има пълен магистрален пръстен.