Задължителните стъпки, които трябва да направите, преди да връчите оставката си на шефа
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Никакви такива повече - вечно сърдит свръхконтролиащ шеф, изнервени сприхави колеги, никакво удовлетворение от работата ви. Край, ще я сменяте. Решихте го не ядосани от поредна случка в службата, а след като си починахте през отпуската, хубавичко размислихте над житието-битието си и дори се посъветвахте с мъжа/жена си.
Добре, но все пак не тичайте да си пишете оставката и да я връчвате на шефа в първия ден след ваканцията. Все пак още веднъж проверете дали решимостта ви е правилна - Познай кога да махнеш за сбогом на тази работа и 6 въпроса, на които трябва да си отговорите честно.
Освен това към промяната водят различни пътища, след като разберете каква я искате.
Можете да се възползвате от съветите на Октавия Гордема, автор на книга за стратегии в кариерата. Според нея има 7 задължителни стъпки, които да извървите.
Първата стъпка при всяка промяна е да определите своята основна цел. Какво всъщност искате?
Може да е работа, подобна на досегашната, но с по-добър шеф и по-приятни колеги, по-смислена, за да ви носи удовлетворение. Може да е същата професия, но в друга индустрия или в собствен бизнес. Може да се стремите към категоричен финал на досегашната кариера, защото ще ви носи удовлствие да се захванете с нещо съвсем различно.
"При всеки от трите варианта - паралелна писта, постепенно изместване или рязък завой, трябва да разберете към какво наистина искате да се придвижите", препоръчва Оливия Гордема.
След като дефинирате каква точно е целта ви, втората стъпка е да разберете защо ви е важна. Това разбиране засилва ангажимента към самите вас.
Изпитвате силно привличане, но промяната няма е лесна, ще има много трудни времена. Изясняването защо тази цел е важна за вас ще ви помогне да се справите със следващите неминуеми предизвикателства.
Третата стъпка е пътната карта. Идентифицирайте какво трябва да предприемете, за да постигнете целта си. Нахвърляйте си идеи, запишете си въпроси, проучете и намерете отговорите.
Не е нужно да сте наясно с всяко едно действие от начало до край, ще добавяте, ще поправяте пропуски и даже грешки в преценките, но трябва да започнете. Например да се срещнете с колеги от вашата професия, които работят в други индустрии, за да разберете дали там наистина е по-добре.
Повечето хора се фокусират върху крайната цел и забравят постепенните стъпки, които трябва да предприемат. Задайте си малки и големи етапи по пътя, като се стараете да ги формулирате максимално конкретно.
Ако искате "паралелна писта", потърсете вакантни длъжности в други компании и подайте документи.
Щом целта е да останете в същата професия, но да смените индустрията, проучете как е положението в няколко други, съпоставете и изберете къде би било подходящо да гледате за ново работно място.
Щом планирате рязък завой, може да е нужно да се справите с по-драстични предизвикателства - връщане в училище или получаване на сертификат за новата професия. Проучете възможностите за курсове и дали можете да ги изкарате едновременно със сегашната си работа.
Ще ви е много полезно да разпознаете потенциални препятствия, с които може да се сблъскате. Този анализ ви помага да помислите какво ще ви трябва, за да се справите. Ще имате план за действие. Действията по вашия план може да бъдат трудни, но проследяването на напредъка ви в малките и големите етапи ще ви помогне да запазите курса, да не изпускате от поглед целта си, казва Гордема.
Освен това трябва и да се нахъсате, като погледнете назад. Размисълът върху миналото, припомнянето на вашите постижения ви позволяват да започнете да свързвате точките. Нещата, които сте научили и преодолели, ще ви помогнат, докато преминавате през период на трансформация на кариерата. Върнете се към моменти, когато сте направили нещо важно, което е изглеждало недостижимо. Важно е да помните, че имате много способности да овладявате нови неща и да постигате успехи.
Никой друг не може да бъде толкова отдаден на вашата кариера, колкото самите вие. Да дефинирате целта и си начертаете пътна карта е най-ценното нещо, което можете да направите за своето бъдеще, уверява Оливия Гордема.
------ Как да си направите самооценка ------
Чувствате се неудовлетворени от работата си, но все пак не е лесно да се решите да търсите нова. Особено пък ако ще започнете от дъното. Със сигурност е така, щом искате рязък завой към друга професия. Плъзгането към различна индустрия е по-плавна промяна, но пак ще трябва да научите нещо доста различно. Паралелна писта - просто ново работно място, изглежда най-щадящо, но и то изисква приспособяване.
Ще наберете мотивация и смелост, като се подложите на кариерна самооценка - честно да идентифицирате кои сте и какво сте постигнали. Когато са ви ясни вашите стимули, интереси, ценности, приоритети, по-лесно ще разберете кои други кариери ви подхождат.
Следващият момент е да помислите кои умения от досегашната работа бихте могли да пренесете на новата. В това число влизат т.нар. твърди, придобити от образованието и опита, и т.нар. меки като комуникация, организация и т.н.
Ако трябва да получите определен сертификат, проверете какъв е начинът и за колко време можете да го постигнете. Дайте си реален срок и предприемете действия, за да го вземете.
Експертите по кариерно развитие препоръчват да обърнете специално внимание на мрежата си от контакти. Познавате много хора от професионалния и личния си живот. Ако ги оцените и подходите стратегически, те ще ви бъдат полезни за промяната. Говорете с тези, на които имате доверие. Информирате ги за плановете си да направите кариерна промяна. Те самите могат да ви помогнат или да успеят да ви свържат с други, които са там, накъдето сте се запътили.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Митът за 10-те хиляди часа практика, които водят до шеметен успех
У всекиго се крие гений, но у някои дреме. Как да събудите вашия за успех в кариерата
Ако всички ви дават акъл в работата, прекалявате със заучена или с менте безпомощност
64% предпочитат изкуствен интелект пред интелекта на сегашния шеф или как да работите с робот
Взимащ, даващ или обменящ психотип сте и изненадващ отговор кой осигурява успех
Ваканционна скука, та се пука? Открийте причината - тя влияе и на успеха в работата
Как да се справяте с колега простак
Съмнението - този убиец на професионалния успех
Маневри по хоризонтала и вертикала към шефския пост