Инфантилно е да се преструвате дали ще се справите, за да изненадате после с гръмко постижение
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Още няма 11 часа, а вече получихте 4-5 съвета как да си вършите работата. Всичките непоискани.
Ясно, колегата Спасов е доайенът на вашия екип и смята, че мисията му е да напътства "младите". Никифорова се мисли за мъдра, винаги говори като последна инстанции и си умира да дава препоръки, искрено убедена, че е полезна. Петрова е всезнайка и обича да споделя информация всякаква, даже да няма връзка със задачите.
Новакът Мартинчо обаче днес също се включи - предупреди ви да изтеглите някакъв документ от пощата си, че е тежък и може да я задръсти.
Всички изглеждат доброжелателни, но защо ви дават акъл ежедневно и ежечасно?
Ами вероятно сами сте си виновни. В екипа може да има един-двама колеги (по-често колежки), които отрупват с непоискани съвети. Но ако са повече, се замислете над собственото си поведение.
Възможно е хората, с които работите, да ви оценяват като неопитни и некомпетентни. За да се движат по-бързо и качествено общите ви задачи, смятат за нужно да ви дадат наготово решенията, които самите те биха приложили.
Изходът е по-категорично да демонстрирате професионалните си качества.
Но не, вие се справяте отлично със задачите и шефът ви хвали, така че не е това причината.
Тогава дали не е, че непрекъснато се оплаквате? Подобно поведение кара колегите ви да смятат, че очаквате от тях помощ.
Не хленчете и ще се отървете от чуждите препоръки.
Добре, не сте и от вечно жалващите се.
Тогава остава най-честата причина - не показвате достатъчно самоувереност (Липсата на самоувереност - най-лошият дефицит за успех. Упражнения да я добиете). Хората, които се допитват много, изглежда, че се колебаят дали ще се справят. Те са магнит за останалите, които напират да им дават акъл, за да се почувстват по-велики.
Има един феномен, който психолзите наричат заучена безпомощност. Той е един от най-големите врагове на успеха в кариерата и в живота.
Истинската заучена безпомощност кара човек да мисли, че няма да се справи с предизвикателствата. Тя го прави нерешителен и той не предприема никакви действия. А усещането, че много неща са извън контрол, се засилва, ако има минал негативен опит - точно затова е думата "заучена".
Ако разпознавете у себе си този феномен, трябва непременно да излезете от него. Дайте си сметка колко много неща можете да контролирате, колко много неща зависят от вашата воля и успех. Та вие се справяте отлично с работата си, защо да не сте самоуверени? А за нещата, които не харесвате, предприемете действия, за да ги промените.
Да се отървете от истинската заучена безпомощност е първата и задължителна крачка към успеха. Най-малкият ще бъде, че колегите (поне повечето) ще престанат да ви дават акъл.
Има обаче и фалшива заучена безпомощност. Тя не се базира на негативен минал опит с неуспехи, а на минал опит с успехи.
Всъщност това е лъжа, имитация на безпомощност.
Мнозина живеят с убеждението, че трябва да се преструват колко се притесняват дали ще се справят, а после да изненадат шефа и колегите си с гръмко постижение.
Вярно, за тази "заученост" има известно основание. Когато очакванията на околните са по-ниски, победата изглежда по-голяма. Само че такова професионално поведение е инфантилно.
Хората свикват да не очакват много от вас. Нали сами не вярвате, че ще успеете. Те ви отрупват със съвети как да се справите. И когато наистина стане, смятат, че е благодарение на тях. Вероятно го казват и пред шефа.
Така че престанете да се правите на безпомощни и опитайте другия начин - демонстрирайте здравословна увереност в собствените си сили.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
64% предпочитат изкуствен интелект пред интелекта на сегашния шеф и как да работите с робот
Взимащ, даващ или обменящ психотип сте и изненадващ отговор кой осигурява успех
Ваканционна скука, та се пука? Открийте причината - тя влияе и на успеха в работата
Как да се справяте с колега простак
Съмнението - този убиец на професионалния успех
Маневри по хоризонтала и вертикала към шефския пост
Как да превърнете песимистична нагласа в двигател за успех
Защо кратката отпуска е по-опасна от никаква и какво е СОС
Как да не позволявате заядлив колега да ви вбеси
Сигурен път към (не)успех - умният знае кога да се откаже, глупавият безкрайно се инати
10 изречения, които са музика за ушите на шефа
Работата да ви носи щастие? Малко вероятно. Търсете смисъл и ще имате успех