След 4 месеца служебна власт - кой какво свърши, за да (не) остане
Не само нов служебен премиер се търси трескаво от политическите играчи. Трябват и нови/стари министри за втория за тази година служебен кабинет. Според динамичната информация, която тече откъм “Дондуков” и политическите централи, Димитър Главчев може и да продължи да упражнява служебната власт.
В настоящия му екип влизат експерти, чийто път е бил свързан с основните парламентарни сили по начин, който реално осигурява “представителност” на повечето от тях в кабинета. Въпреки публичното отричане на партиите да имат нещо общо с това служебно правителство.
В него изпъкват министрите с опит от предишни управления или експерти в своите сфери, на които не бе нужно време за навлизане в материята.
Кой какво свърши - в поредицата на “24 часа” следва Георги Гвоздейков, взривил своите от ПП с решението да остане министър на транспорта в името на това да полетят първите български въздушни линейки и да пристигнат новите влакове.
Два пъти служебен министър, рали състезателят успя с медицинската помощ по въздух, със смяна на влаковете, поведе битка за качествени шофьорски курсове и изправни коли
Има едно златно правило, че реформи в държавата се правят в началото на мандата на всяко правителство и парламент. Но изборната въртележка в последните години, която дава броени месеци живот на властта, съвсем го обезсили.
Честите смени по върховете на държавата наложиха нов тренд, който може и да е успешен - трудните реформи ги правят служебни министри, защото са за малко и едва ли е от голямо значение, че някой им иска оставката.
Такъв е случаят с Георги Гвоздейков. За втори път той е служебен министър на транспорта и съобщенията и ще се запомни с някои успешни опити да промени в дълбочина трупани с десетилетия проблеми в транспорта. На старта не мислиш къде ще се удариш, а как най-бързо да стигнеш до финала. Аз съм влязъл с цел да свърша работа, не да мисля кога ще си тръгна, заяви като министър пред “24 часа” Гвоздейков.
Тогава думите му звучаха интересно като елемент от биографията на автомобилен състезател, но времето показа, че той следва това правило.
Авиоинженер и пилот, Гвозейков влиза в политиката през 2021 г. като депутат от “Продължаваме промяната”. Отказа се от мястото си в 47-ото народно събрание на 20 юни 2022 г., за да стане директор на “България Хели Мед сървиз” - компанията, която трябваше да е оператор на медицинските хеликоптери. По-малко от година след това Гвоздейков се оказа безработен, тъй като транспортният министър Христо Алексиев във втория служебен кабинет на Гълъб Донев реши да ликвидира фирмата. Решението е на Министерски съвет от 23 февруари 2023 г. - 20 дни след назначаването му на 3 февруари 2023 г.
Причината - Алексиев и Гвоздейков имаха различни визии как да се развива медицинското спасяване по въздух. Алексиев - явно изнервен от обжалвания на поръчки и бавене на процеса, искаше да се наемат 2 хеликоптера с екипажи. Смяташе, че работата може да се поеме от Държавния авиационен оператор - бившият правителствен авиоотряд, а не от нова структура.
И днес може да се открие на сайта на “Продължаваме промяната” емоционално обръщение на Гвоздейков, с което описва закриването на фирмата с три думи - “държавата саботира държавата”.
Вече като министър на транспорта в кабинета “Денков”, пак с решение на правителството той възстанови авиационния оператор. Първият демонстрационен полет на медицински хеликоптер бе на 18 март тази година, а първата мисия за спасяване в планина - на 7 юли. Поръчани са 6 машини, а по-късно бе оползотворена опцията за поръчка на още две. Вторият хеликоптер ще дойде в края на 2024 г., а следващата се чака третият.
Въпреки трудностите обаче спасяване по
въздух вече е реалност
В първия си мандат като министър на “Промяната” Гвоздейков започна процедурите за доставки на новите влакове с пари по плана за възстановяване. Нещата вървяха като при всяка поръчка - с куп обжалвания, които бавят, стигна се дори до отказ от подписан договор за доставка на 7-те двуетажни влака от полското поделение на “Щадлер”. Фирмата се отдръпна и от процедурата за 22 влака за дълги разстояния. Проблемът е, че се скъсява времето за изработването им, тъй като парите по плана трябва да бъдат усвоени до август 2026 г. Гвоздейков обаче продължава процедурите и е уверен, че през септември ще бъдат сключени договори за всичките влакове.
Той постигна още нещо - през март БДЖ подписа договор за купуване на 76 модернизирани вагона за 30,5 млн. лв. от “Дойче бан” и те вече са в България. Договарянето започна още в първия му мандат. Въпреки противоречивите коментари в социалните мрежи и медии, където едни роптаят, че се купуват стари вагони, а други пишат, че са в пъти по-добри от сегашните, вагон излиза около 401 000 лв. А това е по-малко от ремонта на един. Целта бе да има
бърза промяна в комфорта на пътуването, а не да се чакат новите влакове
Тъкмо новите влакове и задвижената сделка с “Дойче бан” бяха посочени като мотив Гвоздейков да остане министър и в служебния кабинет на Димитър Главчев, което пък доведе до “развод” с “Продължаваме промяната”. Партията го изключи, а той отвърна, че има да си довърши работата и да спаси 1,5 млрд. лв. В емоционален разговор с Кирил Петков министърът останал неразбран, но бе категоричен - няма да се чуе дума от него срещу лидерите на ПП.
Вече във втория мандат нагази в конфликтни и затлачени през годините територии - прегледите на колите и обучението на кандидатите за шофьори.
От 22 юли уредите в пунктовете за технически прегледи са свързани със системата на автомобилната администрация. Така държавата в реално време следи кога започва прегледът, какви са измерванията, кога свършва. Целта е да се елиминират манипулациите и на пътя да се пускат само изправни коли.
Новите правила обаче предизвикаха недоволството на шофьори, защото колите им имат проблем с минаването на преглед. Всъщност нормите са от 2012 г. и са минималните, предвидени в евродиректива. А спрените автомобили са 0,14% от преминалите преглед. Явно обаче техните собственици викат по-силно, но манипулациите на показанията вече са невъзможни. Все пак държавата ще даде толеранс 30 дни за оправяне на неизправности, открити при прегледа.
Втората промяна е свързана с дигитализацията на обучението на новите шофьори. Тя предизвика гнева на автоинструктори, които дори поискаха оставката на министъра. В обществото обаче отказът от подобна промяна в обучението и свързването със системата на автомобилната администрация, буди недоумение. Защото
цели да е ясно как протича шофьорският курс и дали действително се вземат всички нужни часове
Гвоздейков успя да получи и одобрение от Еврокомисията за помощ от 50 млн. лв. за “Български пощи”. С парите компанията ще покрие дълговете си и ще се модернизира, като доставя писма и пратки до най-отдалечени села. Дава се шанс на пощите и да влязат в печелившия сегмент на куриерския бизнес.