Нормите са по евродиректива, влязла още преди 12 години, но новият Биг Брадър в пунктовете за технически преглед сложи на трупчета много автомобили
Биг Брадър на държавата в пунктовете за технически преглед от 22 юли отстрани от пътя цапащи коли, което взриви социалните мрежи. Тогава уредите в пунктовете бяха свързани със системата на “Автомобилна администрация” и данните от прегледа се предават в реално време.
Може ли нещо да се направи срещу спирането на колите, чиито газове са над нормата?
Може, и то е само едно: държавата ни леко се е престарала в прилагане на евродирективата за техническите прегледи на автомобилите.
В евродокумента е записано, че
превишението на изгорелите газове се води за “значително” нарушение, докато в българската
наредба то е прието за “опасно”
Това означава, че колата тутакси се спира от движение. При първата опция - според документа на ЕС,
се разрешава автомобилът да
остане на пътя
за 14 дни, през които да се отстрани неизправността.
За това спомена зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков пред депутатите в парламента. “24 часа” го потърси за подробности.
През 2018 г., когато е променяна Наредба Н-32 (за техническите прегледи), е получено писмо от Министерството на околната среда и водите, с което се е настоявало за това надграждане на санкцията, обясни Недялков. Причината е, че срещу България има наказателна процедура за чистотата на атмосферния въздух.
Недялков смята, че в диалог с екоминистерството това е единственото нещо, което може да бъде променено.
В петък, след коментарите на премиера Димитър Главчев в парламента, че ще се се прави междуведомствена работна група, се създаде впечатлението, че нещата може да се върнат както преди. Само че в Наредба Н-32 са вкарани минималните изисквания на евродиректива, на която трябва да отговарят автомобилите, минали техническия преглед. Тя е в сила от 2012 г., тоест от 12 години.
През 2018 г. наредбата е допълнена с промени в евродокумента, който вкарва в технически прегледи още моторни превозни средства. Тогава са и промените по искане на екоминистерството. И единствената опция е да се коригират те.
Ако бъде занижена степента на нарушенията, свързани с емисиите, няма да сме в нарушение на директивата. Но трябва да се отчете и другата гледна точка - за качеството на въздуха в страната, коментира Ивайло Славейков, главен експерт в дирекция “Пътни превозни средства” на “Автомобилна администрация”.
Какво се случи след 22 юли в пунктовете за
технически прегледи, че отпаднаха толкова коли?
От тази дата три уреда - газанализатор, димомер и стенд за изпитване на спирачките, бяха вързани към системата на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”. Това означава, че в реално време в системата се виждат началото и краят на прегледа и данните на уредите.
Нищо повече не е направено. Странното е, че за 12 години никой досега не е реагирал на тези изисквания, коментира Недялков. А в транспортната комисия ресорният министър Георги Гвоздейков заяви, че се е чудил какво толкова са направили и какво предизвиква този врив, след като нищо не е променяно освен свързването на уредите.
Какво точно показва статистиката:
За периода 8-17 юли 2024 г., преди свързването на уредите, през пуктовете са минали преглед 105 922 автомобила, а са спрени - 22. След свързването на уредите (от 22 до 31 юли) пуснатите през техническия преглед са 95 867 автомобила, а непреминалите са 152. (Виж таблицата).
На един от пунктовете е снимана табела, която откровено уведомява клиентите, че резултатите от прегледа вече не зависят от неговите служители.
Отишлите на преглед коли са много повече, но механиците ги връщали да си оправят колите и тогава да дойдат.
Сервизите се напълниха с коли,
коментират в “Автомобилна администрация”.
Причините за наднормените изгорели газове може да са много и за всяка кола може да са различни.
В някои случаи го няма катализатора. Той може да е откраднат, защото в него има платина, а може собственикът да го е отстранил, за да вдигне мощността на колата си. И това е едно от обясненията защо сравнително нови и скъпи коли биват връщани. Катализаторът, особено на новите автомобили, е скъп - към 1200 лв., коментират специалисти.
При нередности в някои от системите за пречистване на въздуха дори слагали лепенка на датчика, за да не светва индикатор на таблото и да дразни собственика. А при други направо махали лампичката.
Автоинструктори не искат
Биг Брадър и при тях
Въвеждането на електронни дневници при обучението за книжка, електронни графици и картони доведе до напрежение и сред автоинструкторите в последните седмици.. Едни са “за”, други са “против” готвените промени в наредбата за обучение. Тези, които не ги приемат, заплашиха министъра с протести и че ще му искат оставката.
Защо е страшно това минаване в онлайн формат на документите?
“В момента инструкторите обучават кандидатите за шофьори и постфактум попълват дневниците. Ние, които имаме задължение да контролираме процеса, нямаме възможност да го правим”, казва зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков.
С електронните документи ще се знае във всеки един момент дали учебната кола се движи, в коя част на денонощието къде се намира. И ако инспекторите от “Автомобилна администрация” искат да я проверят, могат да го направят. Записите ще се пазят 24 месеца.
Ще се следи и последователността на модулите за обучение, а не директно от втория час да се изкарва кандидатът за книжка на околовръстното.
Приложението, от което ще влиза в профила си автоинструктурът, ще бъде безплатно. Той влиза в него и отбелязва името на курсиста, началото на часа и кой елемент от обучението ще се прави.
Срокът да се разработи приложението е пет месеца след приемане на промените. Дава се преходен период от 2 месеца, в които да се попълват документите и на хартия, и онлайн.