Часовете в консулството се записвали през импулсен телефон, Външно не знаело
Хигиенистка е провеждала интервютата за българско гражданство в генералното консулство в Битоля. А часовете за това са се записвали през импулсен телефон, за който Министерството на външните работи не е знаело.
Това разкри по време на парламентарния контрол служебният премиер и външен министър Димитър Главчев. По темата към него се обърна Ангел Георгиев от “Възраждане”.
Хиляди преписки са оставени без разглеждане, сигнализира Георгиев. Той разказа, че много хора са се оплакали, че единственият въпрос, който им е задаван на интервютата, е как се казват. Именно депутатът първи спомена и за това, че хигиенистката Весна Котевска е била начело на тази дейност.
МВнР е научило за проблема още в мандата на предходния министър Мария Габриел, още тогава са взети мерки, разказа Главчев. Изпратена в Битоля между 6 и 9 февруари е била комисия от министерството. Тя констатирала редица проблеми. Заради тях са започнати
дисциплинарни дела
срещу завеждащия консулската служба и ръководителя на генералното консулство в Битоля Николай Димитров. Той пое поста през април 2023 г. при служебния кабинет на Гълъб Донев.
“Весна Котевска е местно лице и по отношение на нея в доклада са направени следните констатации: Намираме за крайно нецелесъобразно местно лице по смисъла на чл. 80 от Закона за дипломатическата служба, да изпълнява дейности по проверка на изрядността на постъпващите заявления и комплект документи за кандидатстващи за българско гражданство и съответно да обработва приетите заявления и документи на лица, кандидатстващи за българско гражданство”, зачете Главчев пред депутатите. От комисията подчертават и че подобно нещо може да нанесе сериозни репутационни щети на България.
В преписките за придобиване на BG гражданство в архива на службата до средата на 2021 г. липсват задължителни копия на въпросниците по образец от проведените интервюта, установила проверката. Не е ясно дали интервютата тогава са се водели от Котевска. Към днешна дата тя е
оставена на работа като хигиенист, но е спрян достъпът ѝ до информация
Часове за консулски услуги пък е записвал македонски колцентър. “На юридическо лице с неясна собственост е била предоставена възможност за узнаване, систематизиране и архивиране на личните данни на десетки хиляди лица, които през годините кандидатстват за българско гражданство и всякакъв друг вид консулски услуги”, подчерта Главчев. Този номер е бил импулсен, а цената на разговорите не била обявена. Няма данни сключеният договор между колцентъра и консулството да е одобряван от МВнР. В началото на март той е прекратен, а телефонът заличен.
Консулството също така е било задължено и да посочи телефони на МВнР, на които може да се подават сигнали за корупция и злоупотреби. Досега не било направено. Никъде не били посочени цени на услугите, работно време, друга важна информация. Така има предпоставки в процесите по кандидатстване да се намесват посредници, които от своя страна да вземат пари от хората.
Генералното консулство на практика е задължавало хората и да работят с една-единствена банка - Унибанк, когато плащат за услуги (издаване на паспорти и друг вид документи). Не можело да платят чрез електронно банкиране или ПОС терминал.
Издадена е препоръка да се приемат плащания за консулски услуги в брой, на ПОС терминал, чрез банков превод в банка по избор на гражданите, вече са проведени разговори с 3 местни банки да сложат ПОС терминали, обясни служебният премиер.