Изменения в Наредбата за приобщаващото образование, които бяха приети днес на заседание на Министерския съвет, предвиждат държавата да осигури технически средства и софтуер за подпомагане на обучението на деца с физически увреждания и със специфични нарушения на способността за учене като дислексия, дисграфия и дискалкулия, съобщиха от пресслужбата на кабинета.
В процес на революция в технологиите и разбирането на когнитивните процеси на човека в световен план вече съществуват разработени помагащи технологии за комуникация чрез поглед, които се използват от деца и ученици с двигателни проблеми. Тази технология става все по-достъпна като цена и предлагани възможности. Помагащите технологии за контрол на компютър с поглед дават възможност на хора с тежки физически увреждания, които не могат да говорят и не могат да използват ръцете си, да си служат с компютър.
Специални камери проследяват погледа на детето в реално време. Тази информация се използва, за да се управлява компютърната мишка. Насочването на погледа движи мишката по екрана, а задържането на погледа е клик с мишката. По този начин може да се използват всички програми на един компютър само с поглед.
Разработени са и технологии за преобразуване на текст в реч, които улесняват разбирането на писмени материали в учебници и помагала от ученици със специфично разстройство на четенето (дислексия). Новите технологии могат да подпомагат ученето и на деца със специфично разстройство на правописа (дисграфия) и на аритметичните умения (дискалкулия).
Световният опит налага използването и на други съвременни подходи и технологии за допълваща и алтернативна комуникация. Тя се използва от деца и възрастни със затруднения в комуникацията (детска церебрална парализа, аутизъм, интелектуални затруднения, амиотрофична латерална склероза, мозъчни увреди, синдром на Рет и други).
Необходимите средства за закупуване на техника и софтуер за деца и ученици с физически увреждания и със специфични нарушения на способността за учене за учебната 2023/2024 година ще се осигурят със средства по Националната програма на МОН „Информационни и комуникационни технологии“.
Приобщаващото образование в България работи, каза през юни министър Галин Цоков. По думите му всяка година се увеличават стандартите, свързани с приобщаващото образование, особено за децата със специални образователни потребности. Тази година има ръст с 14 процента в предвидения за това бюджет. Според министър Цоков приобщаващото образование стои в основата на съвременното образование 5.0. То е най-приобщаващо и позитивно от гледна точка на навлизането на изкуствения интелект и технологиите в образованието, поставя на преден план човешкото, личностното развитие, възможността за индивидуално развитие на всяко дете.
Вижте какво още реши служебното правителство тук.