Разширението на западната дъга на софийското околовръстно до габаритите на магистрала ще започне с малка отсечка от началото на магистрала “Струма” до кръговото на булевард “Западна тангента”,
за да се осигури връзка с бъдещата Национална детска болница
Ще стига до булевард “Президент Линкълн”, пресичайки буферния паркинг на метростанция “Мизия”.
Това става ясно от писмен отговор на депутатски въпрос на служебния регионален министър Виолета Коритарова. Решението било взето през юни от междуведомствена работна група, в която влизат представители на АПИ, Столична община и МРРБ.
Трасето съществува все още само като идеен проект и представлява около една пета от цялото разстояние на бъдещата разширена западна дъга, която трябва да започне от резиденция “Бояна” и да свърши в началото на “Струма”.
За първия участък по-голямата част от терена е общинска собственост и представлява междублокови пространства в “Овча купел” и няма нищо общо със сегашното трасе на околовръстното в тази част. От картите на Столичната община личи, че има и немалко гаражи, паркинги и други обекти, които може и да са частни.
Отчуждителните процедури обаче не са стартирали,
защото няма подробен устройствен план. Едва когато бъде изготвен, ще се правят оценки за обезщетенията, обяснява Коритарова.
Тъй като целият проект е обект с национално значение, частни собственици на имоти ще имат право да обжалват само размера на обезщетението, но не и самото отчуждаване. Жалбите не могат да спрат изпълнението на обекта.
Оставащата част от разширението на западната дъга е разделено на два основни подучастъка – от “Бояна” до булевард “Цар Борис Трети”, което е около два километра, и оттам до началото на малкия участък, който ще се прави най-рано.
В най-напреднала фаза към момента е разширението от “Бояна” до булевард “Цар Борис Трети”. В средата на юни в “Държавен вестник” е публикувана обява на Столичната община, че е готов подробен устройствен план и изменение на плана на уличната регулация на засегнатите терени. Преди няколко дни е изтекъл едномесечният срок за писмени възражения, предложения и искания.
Тези два километра са най-сложната част от бъдещото разширение
От една страна, то ще засегне трамвайните линии по “Цар Борис Трети”, които според проекта ще останат на нивото на земята, а различните ленти на околовръстното ще минат под и над тях. Разширението ще мине по сегашното трасе на околовръстното, а и от двете му страни е пълно със застроени терени – бензиностанции, ниски постройки, гаражи, магазини и складове.
Останалата част от западната дъга е с одобрен от МРРБ подробен устройствен план, но все още се правят оценки за терените. В отговора на Коритарова няма посочени срокове, защото всички процедури са обвързани с взаимодействие с други институции.
С разширението на западната дъга, когато приключи окончателно, София най-после ще има цялостен магистрален пръстен, чрез който ще се изнесат 20-30% от автомобилния трафик извън столицата.