IT компании, общината, митниците са сред местата, където се реализират възпитаниците на училището
"Ако не желаете да учите, никой не може да ви помогне"
Този завет на Георги Стойков Раковски е в централното фоайе на варненската търговска гимназия, която носи името на големия български революционер и възрожденец.
В училището предлагат специалностите "Икономика и мениджмънт", "Търговия", "Икономическа информатика" и "Митническа и данъчна администрация".
Емоционалната интелигентност е все по-важна за гимназистите в трудните времена, в които живеем, каза за "24 часа" Жечка Георгиева, директор на гимназията.
Представители на бизнеса казват специалисти с какви умения са им необходими,
за да могат децата, които отиват на работа при тях, да се адаптират по най-добрия начин, а не да се чувстват неуки и незнаещи. А сред партньорите на гимназията са водещи фирми на българския пазар.
Освен това групи ученици участват в различни практики и стажове по програма #Еразъм+.
Вече такива се проведоха във фирми в испанския град Сарагоса и на остров Фуертевентура.
С този вид практика учениците обогатяват професионалните си компетенции, ориентират се в реалната ситуация на пазара на труда. Като бонус е подобряването на езиковите и мултикултурните компетенции.
Нашите възпитаници имат и възможността да се докоснат до културния живот и историята на града и района, да посетят различни по вид търговски тържища, както и да опитат от кулинарните предизвикателства, с които Испания е известна, казват от гимназията.
Според Жечка Георгиева освен чисто професионалните умения като работа с програмата ексел или правене на сайтове, които се усвояват още от VIII клас, се иска и емоционална интелигентност. Тя е заложена и в програмите на МОН и е все по-важна за бъдещето на децата.
И включва няколко компонента - учениците да харесват себе си, да се уважават и отстояват, да комуникират нормално с останалите в границите на добрия тон. Да спазват правилата и да могат да носят отговорност, да преодоляват себе си. По това работим с учениците, това искат и работодателите, подчертава Жечка Георгиева.
Защо това е много важно? За преодоляване на проблема с агресията сред учениците.
Общата ни цел е да се справим с предизвикателствата на емоционалната им интелигентност - когато друг освен учители и родители им говори за това, те го приемат по-добре и тези знания стават по-трайни, казва Георгиева.
Иначе добрите практики в училището са много: работодатели - успели млади хора с различни видове бизнеси, лично разказват на учениците за пътя, който са извървели.
"В дуалната форма на обучение в XI и XII клас поддържаме връзка с 8 фирми, а отделно с други 14 - за лекции и практики. Някои от завършилите обучение в дуалната форма вече са поканени да останат на работа, дали ще го направят - тепърва ще решат", коментира Георгиева.
Много от завършилите са доволни не заради парите, които получават, а защото могат да разберат на терен дали това е нещото, което искат да работят, и така, завършвайки, са по-наясно със себе си.
В стажовете в специалност "Търговия" децата започват от нареждането на стоката, минават през каса и организационни въпроси. Други са в IT фирми, митнически бюра, дори в администрацията на община Варна.
Реалната работа започва в XI клас, а за дуалните паралелки - от приемането им, учениците ходят и на
платени практики през годината по програма на МОН
Работодателите търсят най-вече среден мениджърски състав да могат да вършат оперативните дейности, защото няма време тепърва да се учат да имат поне основните умения, да взимат решения, да работят в екип, все неща, част от емоционалната интелигентност.
И все пак - най-доброто, на което можем да научим децата в училище, това е да бъдат добри хора. Като им показваме добри взаимоотношения на база добрия тон, категорична е Георгиева.
Децата, на които най-много сме се карали, после са били най-благодарни.
Нашето златно правило е - и едно дете да можем да спасим, това е успех, а ние винаги гоним максимума.
При раздаването на дипломи децата дойдоха и казаха "Благодаря", това е много ценно за нас и показва, че нашите възпитаници ценят усилията, които полагаме за тяхното образование и добруване, казва Жечка Георгиева.