Купуват хардуер за всички станции за безплатни административни услуги
Човек дори да живее на село, ще получава стоки, поръчани по интернет. Доставката може да е до пощенската станция или на адрес.
Това е една от новите услуги на “Български пощи”, които планират да влязат в пазара на куриерските услуги.
“Намерението ни е да обслужваме голяма част от електронните магазини. Трябва ни софтуерна доработка, за да може клиентът, след като направи покупката, да проследява пратката”, казва Цветилия Стоилкова - изпълнителен директор на “Български пощи”, и добавя, че смята компанията за надежден доставчик.
Една от най-старите български компании има шанс да тръгне към модернизиране и отваряне на нови услуги. На 2 юли Брюксел прие плана за преструктуриране на пощите и призна 50 млн. лв., отпуснати като заем от държавата, за допустима помощ и позволи те да бъдат записани в капитала на дружеството.
Така компанията може да получава компенсации от държавата за предоставяне на услуга от общ икономически интерес. Казано по-просто, държавата да плаща за задачите, които е възложила на пощите и от които те губят. Това са универсалната пощенска услуга, изплащането на пенсиите, предоставянето на административни услуги на едно гише и още куп услуги.
И тук има нюанси. Досега държавата не си плащаше 100% компенсациите затова, че дружеството доставя писма, колети и за други дейности от обхвата на универсалната пощенска услуга, както и за изплащането на пенсиите.
С промяна в наредбата за пенсиите поне за изплащането им в пощенските станции в цялата страна дружеството ще си получава пълната сума за покриване на разходите.
Ако се случи и промяната в Закона за пощенските услуги, която е одобрена от Министерския съвет и е в парламента, ще се покриват и пълните разходи за универсалната пощенска услуга.
Да припомним, че “Български пощи” имат над 2700 пощенски станции, в които се
обслужват 5,6 милиона българи
Дружеството е задължено с мрежата си да предоставят услуги в населени места с над 800 души население.
За тази година в бюджета на държавата са предвидени 85 млн. лв. за компенсиране на “Български пощи”.
Цветилия Стоилкова се надява в бюджета за 2025 г. държавата да предвиди пълно плащане за услугите на дружеството.
Така се отваря възможност компанията, след като се покрият разходите за социалните ѝ дейности, просто да прави бизнес.
Европейската комисия с одобряване на плана за преструктуриране настоява за оптимизиране на мрежата, а министърът на транспорта Георги Гвоздейков иска освобождаване от губещи дейности.
Мениджърът на дружеството Стоилкова казва, че не предвижда закриване на пощенски станции, а
в по-малките населени места може да се предлагат услугите от мобилни пощенски станции
За да не се получи изкривяване на пазара заради държавната помощ, Европейската комисия пък иска от дружеството да осигури достъп до мрежата на други оператори. Стоилкова казва, че срещу заплащане и при условия, които са изгодни за двете страни, друг оператор може да предостави свои пратки и писма, а пощите да ги разнасят. “И в момента имаме няколко такива договора. Така наречената хибридна поща, фирми, които получават от общините информация, която е за данъци, глоби и други, я разпечатват, слагат я в плик, а ние имаме задължение да я носим до клиента. Ние сме длъжни да обезпечаваме пощенски услуги до всяко населено място, така че други оператори могат да я ползват”, казва тя.
Да припомним, че в плана за възстановяване бяха предвидени 100 млн. евро за модернизация
на пощите, но те бяха отнети, след като беше намалено финансирането за държавата. Но неистовата нужда от модернизация на пощите, за да бъдат те конкурентни на пазара, остава.
С възложената услуга за административно обслужване на едно гише на финала са обществени поръчки за подмяна на хардуера на всички пощенски станции.
“В момента в 300 станции се извършва услугата, опитваме се с налични средства да го правим. Когато оборудването бъде купено, надяваме се, в края на годината или в началото на следващата да стартираме поетапно в цялата мрежа”, казва шефката на дружеството. И дава пример за една такава услуга - иска някой да пусне заявление или молба за помощ - за отопление за зимата примерно.
Вместо да ходи до града, да се чуди къде и как да я попълни, пощите ще го направят вместо него безплатно
За да се предложи качествено тази услуга, компанията инвестира в оборудване 9 млн. лв.
На пазара на универсалната пощенска услуга “Български пощи” са лидер, делът им е над 90%. И при нея има възможност за разрастване. “Искаме да увеличаваме договорите с държавни и частни компании и това малко по малко дава резултати и имаме увеличение на приходите”, казва Стоилкова.
Това са договори с компании за разнасяне на техни известия до клиенти, примерно месечни сметки, както и писма на държавни институции.
Мениджърите на дружеството си поставят цел да приключат годината с положителен финансов резултат от 1,8 млн. лв. при минус 32 млн. за 2023 г. За 2025 и 2026 г. се планира печалба да нараства.
Пилотно от догодина - кабинка за връзка с лекар
На пощите е възложено и осигуряване на услуги за телемедицина. Тази услуга и инвестиция всъщност беше записана първо в плана за възстановяване, явно е припозната трайно.
Идеята е в едно малко село човек, който се нуждае от здравна консултация, да отиде в пощата, а там ще има кабина за връзка с доктор. Влиза в нея и му се осигурява свързване с общопрактикуващ лекар, с когото да разговаря.
Първите пилотни станции се очаква да са факт следващата година. Пощите ще доставят хардуерната част на проекта, офис, оборудване, ще ангажират служител, който е минал обучение.
“Много разчитаме на здравното министерство, защото работата е съвместна. Очакваме от тях да се включат активно, за да можем в началото на следващата година да имаме пилотни места. Ние ще предоставим кабинките, но ако няма осигурен график и специалисти, услугата няма да се осъществи”, казва Цветилия Стоилкова.
Ще обменят левове срещу евро, свалят цената за преводи
Обмяна на левовете в евро и в най-малките населени места, когато се приеме европейската валута у нас. Тази задача последно възложи на пощите правителството. Държавният оператор трябва да осигури услугата за 1,4 млн. души в 2230 станции в селища, където няма банкови офиси.
Дружеството ще обменя безплатно банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс в размер до 1000 лв. на ден на човек. За суми от 1000 до 10 000 лв. на ден ще е необходима предварителна заявка, и то само в определени пощенски клонове.
Във връзка с предоставянето на новата услуга ще се осигури оборудване на 2275 работни места в пощенските станции, в които ще се предоставя услугата, пише в съобщението на правителството от сряда. Стоилкова уточнява, че ще се купуват броячни машини, трябва да се осигури охрана и превоз на парите.
В момента пощите предлагат парични преводи, плащане на битовите сметки в пощенските клонове. От 22 юли до 22 август дружеството намалява с около 5% цените на вътрешните преводи - експресни и обикновени.