Много добро представяне са показали учениците от състава на втората група от България, участвали в лятна програма на Космическия лагер в Измир (Space Camp Türkiye), споделят от Център за творческо обучение (България), партньор на Космическия лагер.
Миналата седмица лагерът, създаден по модел на НАСА в турския егейски град Измир, бе посетен от 79 деца от България, като част от тях заминават за лагера със стипендии – пълни или частични. Това лято се очаква в лагера да пристигнат общо 201 българчета.
В събота на българската ученичка Теа Венкова от 2 СОУ „Емилиян Станев“, София, бе връчена престижната награда Кая Тунджер „Right Stuff” (Космическият лагер е открит по инициатива на Кая Тунджер – бел. авт.). Наградата се връчва на дете, показало много добри качества на бъдещ космически изследовател. Също така в три от четири отборни награди има българско участие, съобщават от Центъра за творческо обучение.
В интервю за БТА преподавателките от ОУ „Александър Георгиев Коджакафалията“, Бургас, Таня Сребрева и Грета Стоянова разказват за незабравимите изживявания на децата в лагера, както и за сътрудничеството на училището със „Space Camp Türkiye”.
Сребрева споделя, че преди три години училището е спечелило финансиране за създаване на STEM център (Science, Technology, Engineering, Math – Наука, Технологии, Инженерство, Математика – бел. авт.). Тогава заедно с директора на училището е било взето решение, че STEM центърът ще се занимава главно с космически изследвания.
Заедно с Центъра за творческо обучение създадохме идеен проект и програма, по която да започнем да работим в нашия STEM център в насока космически изследвания, посочи тя.
В отговор на въпроса колко ученици от училището са в състава на втората група деца от България в Космическия лагер в Измир, Стоянова каза, че 24 деца са в Измир, като едно от тях е частичен стипендиант (с 25 процента стипендия от Центъра за творческо обучение).
Това са две групи деца от 6-и и 7-и клас – деца, които цяла година работят в часовете за космически изследвания, които са част от редовната програма на децата. Те работят по програма „Future Εxplorers”, добавя преподавателката.
На въпрос дали задължително учениците трябва да са добри по математика и физика, за да имат възможност да участват в Космическия лагер, Стоянова каза, че не е задължително, но в същото време всички участници са добри по тези предмети.
Сребрева на свой ред казва, че определено за всички ученици участието в Космическия лагер е огромно предизвикателство.
Цяла година децата имат видеосрещи веднъж в месеца с лагера тук, с ментори, които им поставят задачи. Нашите ученици представят задачите си, изпълнението им пред тях. Голямо предизвикателство за тях е след края на учебната година те да дойдат тук, на живо, в Измир, и да представят нещата, които са правили, каза Сребрева.
В отговор на въпрос кое съоръжение предизвиква най-голям интерес у децата Стоянова сподели, че със сигурност симулаторите са най-атрактивни. Тя добави, че симулаторите предизвикват голям интерес и у самите преподаватели.
Преминали сме през всички активности, които са предвидени от програмата за децата и мога да кажа, че те са изключително смислени. Зад тях стоят доста наука и практически дейности, добави учителката.
Програмата за децата е много интензивна и ако ги попитаме кое е било най-атрактивното за тях, едва ли те ще могат да ни отговорят само с една дума. Всеки ден те са изправени пред различни предизвикателства, изключително преживяване е за тях, добави Сребрева.
Вече четвърта година си партнираме с Центъра за творческо обучение и изпращаме ученици в Спейс кемпа, даже преди да имаме този STEM център за космически изследвания. Това, което смятаме, че е най-полезно, е че всъщност всички мисии, по които работят децата по време на учебната година (или по програмата „Future Εxplorers” или по „Partner Schools”), са точно така структурирани, че са изключително STEM ориентирани, като всяка мисия предполага работа в екип, предполага много повече умения, които децата формират по време на изпълнение на предизвикателствата, които им поставят от Космическия лагер през годината. Една година сме работили по програмата “Partner Schools”и си партнирахме с училище от Турция, там срещите също бяха много вълнуващи, защото учениците ни обменят опит с деца на тяхната възраст, които също работят по тези програми, каза Стоянова.
Така че това не е само едно хубаво забавление, да то е и такова, но всъщност е много изпълнено със съдържание, добави тя.
В отговор на въпрос дали се заформя истинска мечта у най-добрите ученици да продължат да се развиват в сферата на космонавтиката Стоянова посочи, че първите участници в лагера, които вече са в десети клас, са избрали направления за постигане на успехи в сферата на технологиите, дизайна и науката.
На въпрос дали се предвижда увеличение на квотата участници в Космическия лагер от България Стоянова каза, че преподавателите от училището им биха пледирали за това. Сребрева добави, че не е задължително едно училище да работи по тези програми, а всяко едно дете, което има интерес към науката, интерес в тази област, може да кандидатства и всички биха се радвали, ако участниците от България стават все повече.
По-лесно е мотивирането на децата обаче ако те учат в училище партньор, посочва Стоянова.
В началото на учебната година даваме възможност на децата да оформят мотивационни писма, които впоследствие изпращат на потенциални спонсори, така че това е плюс за бъдещите умения на децата, каза преподавателката.
Към днешна дата имаме потвърждения, че вероятно голяма част от разходите на децата ще бъдат покрити от спонсор, посочи тя.
В отговор на въпроса каква е основната цел на обучението в лагера Сребрева, каза, че на първо място по важност е екипната работа.
Децата в лагера са разпределени в екипи с деца от различни държави, те комуникират изцяло на английски език, каза тя.
Стоянова добави, че децата по-скоро „учат, играейки“. Тя каза още, че се създават много нови приятелства.
В заключение Сребрева каза, че при потеглянето от лагера предния път децата са плакали и не са искали това приключение за тях да свършва, нито пък да се разделят с останалите деца.
У децата остават уникални спомени, добави тя.
Междувременно Диляна Георгиева, програмен мениджър на Space Camp в Центъра за творческо обучение, сподели, че още от сега от Центъра за творческо обучение планират разговори със Спейс кемпа за следващата година, така че работата да върви гладко и да се предоставят много възможности за децата да посетят лагера.
Наесен, след като приключат лагерите, ще бъде обявен новият конкурс за участие в Космическия лагер, добави тя.
Деца от България, които са в състава на втората група от България на лагера в Измир, също споделиха за чудесните изживявания в лагера в турския егейски град.
Даниел Тонев от Френския лицей във Варна (който ще бъде в седми клас следващата учебна година), сподели, че изживяването е изключително интересно. Той добави, че в лагера има много тренажори и се създава истинско усещане за Космос. Ученикът каза, че отдавна е искал да посети мястото. Миналата година той е участвал в конкурс и е бил одобрен, но заради унищожителните земетресения в Югоизточна Турция през февруари м. г. не е било възможно да се присъедини към лагера миналото лято.
Ученикът добави, че организаторите в Турция са предложили парите за участие в лагера да бъдат върнати, но той е предпочел да участва тази година, заради което сега е изключително щастлив. Той споделя още, че е добър по математика и добавя, че не е задължително изключително високо ниво на владеене на английски език за участие в лагера. Момчето казва в заключение, че мястото е много интересно и се създават много чудесни нови приятелства.
11-годишният Васил Терзиев от Пловдив (ученик в ЧОУ „Слънчев лъч“, който през новата учена година ще бъде в 6-и клас и е стипендиант за лагера на Община Пловдив) посочи, че е много радостен, че има възможността да се включи в космическия лагер в Измир, защото в света има само два подобни лагера (един в Алабама, САЩ, другият – в Измир). Момчето добавя, че всеки ден в лагера се изпробват различни симулатори и се изпълняват различни мисии.
По думите на Васил лагерът има много добра материална и образователна база. Той добавя, че мечтата му е да работи в Космическа лаборатория за храни. Момчето казва още, че според него скоро човек ще може да стъпи на Марс, а самият той се интересува от Космос от около година.
-----
Space Camp Türkiye е един от два космически центъра за обучение в света, създадени по модел на NASA (другият е в Алабама, САЩ).
Намира се в град Измир, Западна Турция и разполага с обособен комплекс, съоръженията „Аврора“ и „Дискавъри“, тренажори и симулатори, с които се обучават космонавтите, както и няколко контролни зали и лаборатории.