Шефът и колегите могат да правят неприятни изводи за вашата професионална личност, защото има теория, че хаосът навън се поражда от вътрешни недоволства
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Не сте от маниаците на тема ред. Обичате самите вие да изглеждате перфектно, но не се вторачвате в подреждането на бюрото си. Харесвате си артистичния хаос. А и той не пречи да си изпълнявате задълженията си - вие веднага си намирате всичко, което ви е нужно.
От вашето разхвърляно работно място обаче шефът ви нищо чудно си прави изводи за вас като работник. Несправедливо е, но има много разпространена теория, че бъркотията говори за психологически проблеми, даже деформации.
Ако началникът ви знае тази теория, може да не я отнесе към мъж, но към жена - задължително. Такова пипкаво нещо като подреждането никога на никое място не е любимо на силния пол. Когато обаче една служителка се е зарила в какво ли не, не си е ошетала поне бюрото, дали на нея може да се разчита?
Редът или хаосът в заобикалящата среда говори за ред или хаос в главата на човек, твърдят психолози. Дори да ви се струва, че работите така, защото така ви харесва, не е вярно - определени причини са довели до този избор, уверяват те.
Първата от тях е, че работата вече не ви е особено интересна. Вместо да разтребите непотребното и подредите потребното, в края на деня бързате на секундата да си тръгнете. Ден подир ден се затрупвате.
Много вероятно е шефът ви да си мисли точно това. Е, помислете си не е прав. Ако доскоро бюрото ви не изглеждаше по този начин, може би наистина сте загубили страстта си към работата.
Друга възможна причина, изтъквана от психолозите, е желанието за бунт. Нещо като разхвърляната стая, с която тийнейджърът заявява на родителите си: "Аз пък няма да спазвам вашия ред". Може би с хаоса на бюро заявявате същото на шефа, защото сте недоволни от отношението му към вас. Или пък искате да се отличите от подредените си колеги, понеже не ги харесвате. Нещо като "Всички си гледайте работата, изобщо не ми пука от вас и за вас".
Специалистите твърдят, че тази инфантилност често се проявява при хора, които са се "заклещили" в пубертета, било защото са имали твърде властни родители, срещу които не са смеели да се бунтуват, било защото по някакви други причини все още не са излезли от него. Каквото и да е, все се схваща като признак за духовна незрялост.
Недоволните от работата и от живота си въобще може с хаоса да напомнят на другите за себе си. Особено ако бъркотията ви е толкова извънмерна, че не може да бъде отмината, без да я забележи всеки влязъл в стаята, нищо чудно това да е вашият неосъзнат мотив за нея - да направите впечатление.
А дали пък не изразявате някакви вътрешни неудовлетворения, понеже не виждате съзидателен смисъл в това, което работите. "Аз създадох поне тази хаос" е вашата декларация.
При пълен безпорядък на работно място е възможно да става дума и за прекомерно високо самочувствие. Вие си се оправяте добре в него, а той не би трябвало да е проблем за никой друг. Какво ви интересува, че подреденото бюро ще изглежда много по-приятно на тези, които работят редом с вас. Не се съобразявате и че заради многото хартии, всевъзможни предмети, пособия не може прах да се бърше, а него го дишат и околните.
Когато вашата бъркотия ги засяга и пряко, понеже е обхванала места, които използвате заедно, със сигурност издава неуважение към колегите. Можете да си бъдете колкото искате над някакви си битовизми, но когато те пречат на другите, вече не са личен проблем.
Нежеланието да си оправите мястото си издава и
склонност да отлагате неприятните задължения. Повечето хора не обичат да подреждат, особено пък когато и без това са претрупани със задачи. Шетането в офиса само ви липсва! Но редът все пак е част от ежедневието на нормалните хора. Ако постоянно отлагате неприятната работа от днес за утре, значи си затваря очите за проблемите, склонни сте да направите всичко, за да ги заобиколите, но не и да се изправи срещу тя и да ги решите. Вероятно така постъпвате и с други задачи. Не е добра атестация за пред шефа.
Най-ужасно обаче е той да ви смята не само за разпилени, но и за закостенели хора заради вашата бъркотия. Вероятно върху бюрото ви се намират всевъзможни непотребни документи и предмети. Според психолозите те издават страх от промяна.
"Ако изключим клиничния и психиатричния компонент, тогава това говори за страх от новост у човека. То е вид опит за спиране на времето, за създаване на илюзия за сигурност. Той се придържа към миналото, обгражда се със стари неща и излишен боклук, защото енергията им вече му е позната. В бъркотията няма място за ново, но има разбираемо и предсказуемо старо - обяснява психологът Марина Муравьова. - По-добре е да признаете пред себе си, че безпорядъкът е вашата ответна реакция, онази защитна обвивка, зад която криете страха от промяна. Опитайте се да не лъжете себе си. След честността ще дойде ясното разбиране на вашите нужди и ще си позволите желаните промени."
Всичко това може да ви се вижда твърде пресилено от разни психолози, обичащи да ровят в съзнанието и подсъзнанието. Дано вашият шеф да не си мисли лошо за вас заради някакво си разхвърляно бюро. Все пак обаче не отхвъряйте високомерно теориите на експертите. Помислете си защо работите сред бъркотия, може би ще ви е полезно като себеопознаване.
Ако пък началникът нещо намекне за деловите ви качества във връзка с безпорядъка, застреляйте го и вие с наука - положителна.
Според неотдавнашно проучване на екип от Университета на Аризона разхвърленото бюро помага на концентрацията. Изследователите провели експерименти как въздействат на хората бюра в безпорядък и подредени витрини на магазини. Оказало се, че доброволците мислили много по-логично при гледката на хаос отколкото на подредени вещи, имали по-бързи реакции и стремеж да опростят мисловните задачи, така че по-лесно да се оправят.
Може би работодателите трябва да преразгледат отношението си към служителите с разхвърляни работни места :-)
-------- 5 неприятни навика, свързани с безпорядъка
1. Безспорно най-гадно за колегите ви е, ако бъркотията ви е придружена с мърлящина. Освен всевъзможни документи, тефтери, флашки и каквото още работите, може на бюрото и по шкафовете да се търкалят недопити бутилки вода, мръсни чаши, дано не кутии с остатъци от храна. Тогава освен неприятната гледка вероятно им осигурявате бонус от неприятни миризми, а рискувате и разни буби да развъдите.
2. Оставянето на безпорядък в местата, които използвате общо, направо ще ви спечели врагове. Никой не е длъжен да чисти след колега, за да си направи спокойно кафе в офисната кухня, да речем.
3. Уж чудесно си се оправяте в бъркотията, но документ, който спешно трябва да дадете на колега, все пак го търсите тук-там из купчините. Губите му времето.
4. На разхвърляните хора дежурен номер им е да искат нещо на заем, защото не могат да намерят своето, а им трябва. "Я ми дай химикалка, че моята някъде изчезна" е любима молба. Ако пък са и от тези, които нямат навика веднага да връщат, чуждото нещо потъва в безпорядъка им като в черна дупка.
5. Ако заради хаоса във вашето бюро и шкафове не ви стига място и завземате чужди територии, с право колегите ви и шефът се дразят.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Когато шефът представя вашите идеи като свои
7 смъртни гряха на купон с делови партньори
Сегрегатор или интегратор - важна нагласа за успех
10 неща, които уверените хора правят и постигат успех
Липсата на самоувереност - най-лошият дефицит за успех. Упражнения да я добиете
Как да шутирате колега интригант
Познай кога да махнеш за сбогом на тази работа
Логиката зад мантрата "Не мисли лошо, за да не стане лошо", която носи успех
Правилото 10:90 или как реакцията ви само в 1 събитие води до 9 неприятности
Научен факт: Гласът и мирисът привличат. Как да ги използвате за успех в кариерата