Тъкмо деловите отношения строго лимитират веселбата
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Купонът по покана на партньори не е точно забавление. Макар че обикновено е приятно, той си е част от работата. С присъствието си ще засвидетелствате уважение. Ще се видите с хора, с които имате делови отношения, ще си поговорите в неформална обстановка и ще се почерпите. Ако има речи тип "отчет за миналото - планове за бъдещето" ще ви е още по-полезно да получите информация.
Някои от правилата за етикета на парти с делови партньори приличат на тези за сбирката на фирмата, в която работите (7 смъртни гряха, с които рискувате кариерата си на корпоративния купон) - трябва да внимавате колко пиете, колко ядете и колко флиртувате, за да не направите лошо впечатление. Но има и още.
За да е всичко точно, разгледайте внимателно поканата, която сте получили. На нея пише къде и в колко часа да идете, но не е това най-същественото. Там има още маса информация, която ще ви помогне да се представите на ниво. Особено ако по нея си личи, че партито ще е по-тежкарско.
Първо, щом е отбелязано да се обадите за потвържение или отказ, не пропускайте - иначе и вас ще помислят за невъзпитани, и фирмата си ще изложите. Понякога това изискване е написано не с думи прости, а с абревиатурата R.S.V.P (respondez s'il vous plait).
Второ, специално погледнете дали е посочено какво облекло се изисква. Ако не отгатнете дрескода, рискувате да станете смешни или да се чувствате неудобно. Модата отдавна е демократична, но прекален артистизъм могат да си позволят само големи шефове. По-редови служители ще направят лошо впечатление, ако са се пременили неподходящо за случая и за средата. Дори да е в някой хит за лято 2024 като мъжки дантелени бермуди или миниатюрни женски бикини, съчетани с официално или делово сако.
Защо дрехите са толкова важни? Защото си е вярна оная народна мъдрост, че "по дрехите посрещат". А на тежкарско парти ще сте неадекватни, спретнати като за градинско или като са за сбирка с приятели, и сякаш ще крещите "На този/тази не може да се има доверие за работа, щом не знае даже как да се облече". Та се постарайте повече в четенето на поканата и ако не знаете какво точно означава формулировката за дрескода, грижливо се осведомете.
Формулировка "облекло: официално" за закуска, обяд, кафе, чай означава костюм или делова рокля за жените. Допустимо е да са с панталон, но не с дънки. Все пак класическият вариант е пола малко под коляното. Мъжете също не е добре да са с дънки под сакото. Това е по-тържествена среща, "бон тон" е и да сложат вратовръзка.
За вечерни събития повече помислете, понеже "облекло: официално" може да означава много неща. Улеснение е, ако за дамите е посочено "рокля до петите", а за мъжете "смокинг". Можете да ги облечете за прием или за вечеря, дори да не се изискват изрично.
За коктейл са прекалено тежки, така че ще бъдете по-спокойни, ако заложите на представителен костюм или рокля. За дамите няма ограничения в цветовете, но има две табута - пола над коляното и прекалено дълбоко деколте. За мъжете тъмните цветове са задължителни - най-добре черно или тъмносиньо с бяла риза и дискретна вратовръзка.
Дрескод "парти стил", както много често пише на поканите, е силно неясен. Проявете разум според времето и обстановката, като внимателно проучите къде ще сте - често стила на заведение задава и стила на обличане. При всички положения обаче не бъдете прекалено неглиже - ще изглежда като неуважение към домакините.
Не е дреболия - преценете също преценете колко и какъв парфюм да "облечете" посред лято (Научен факт: Гласът и мирисът привличат. Как да ги използвате за успех в кариерата).
Неформалните сбирки са продължение на деловите отношения и не е прието да отидете с още някого, освен ако не е написано с "придружител" в поканата. Свободни сте кого да изберете, но колега/колежка е по-добър вариант от съпруг/съпруга или гадже.
За да не изглеждате невъзпитани, не пристигайте преди обявения час. Не бива и да закъснявате. 15-те минути в България се смятат за допустими, но колкото по-близо сте до уречения час, толкова по-добре.
Колко трябва да останете зависи от събитието. Понякога на поканите е посочено от колко до колко часа е приемът. Иначе важат три общи правила.
Първо, лош тон е да си тръгнете преди официалните приветствия от домакина.
Второ, не е препоръчително да се изнижете преди шефа си, ако и той присъства.
Трето, простотия е да останете, след като домакините са си тръгнали.
Ако сте поканени на закуска, кафе, чай, това обикновено продължава един час. Обядът и вечерята не бива да се проточват повече от два-два и половина часа. Там сервирането ви показва накъде вървят нещата - не се задържайте повече от 15-ина минути, след като поднесат кафето. А ако не са го поднесли, но отворят вратите на залата, значи е време да станете от масата. Кафе, чай и коняк ще се пие на крак, за да могат гостите да общуват. Приблизително толкова трябва да се задържите на прием или коктейл. И там знакът, че идва време да си ходите, е, че келнерите разнасят кафе.
Абсолютно задължително е да благодарите и да се сбогувате с домакина. Дори ако има опашка, изчакайте търпеливо. В противен случай ще покажете лошо лично възпитание и ниска корпоративна култура.
Сбирката с делови партньори е част от работата, но не бива да говорите само за нея. Опитайте да общувате и неформално, да покажете култура и да бъдете забавни. Тук също има златно правило: темите и тона задава домакинът, вие просто трябва на място да се включите.
Не забравяйте кой ви е поканил и непременно контактувайте достатъчно време с колегите от фирмата домакин. Невъзпитано е на тях да кажете само едно "Здрасти" и да се втурнете към хора от други компании, макар те да са ви по-важни за бизнеса в този момент или да са ви по-интересни и по-приятни като хора.
Постарайте се да общувате с колкото може повече хора и да се сближите (7 техники да плените непознати колеги) - нали и затова сте отишли.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Сегрегатор или интегратор - важна нагласа за успех
10 неща, които уверените хора правят и постигат успех
Липсата на самоувереност - най-лошият дефицит за успех. Упражнения да я добиете
Как да шутирате колега интригант
Познай кога да махнеш за сбогом на тази работа
Логиката зад мантрата "Не мисли лошо, за да не стане лошо", която носи успех
Правилото 10:90 или как реакцията ви само в 1 събитие води до 9 неприятности
Научен факт: Гласът и мирисът привличат. Как да ги използвате за успех в кариерата
Имате успех, като разпознаете на работна среща в ледена стая ли влизате