Актуалните предизвикателства в развитието на социалните услуги обсъдиха днес експерти по време на регионална среща, организирана от Община Русе и Националния алианс на социалната отговорност (НАСО). Дискусията се състоя в зала „Батенберг" на Регионалния исторически музей и в нея се включиха председателят на Управителния съвет на НАСО Георги Георгиев, директорът на дирекция „Социални и здравни дейности" в Община Русе Милена Влахова, Диана Петрова - директор дирекция "Контрол, мониторинг и лицензиране на социалнинуслуги" в Агенцията за качеството на социалните услуги (АКСУ), директорът на Регионалната дирекция „Социално подпомагане" в Русе Венелина Пенчева, ръководители и специалисти от дирекции за социално подпомагане, общини, доставчици и екипи на социални услуги. Водещ на събитието беше Елена Петкова, представител на НАСО за Русе и председател и програмен директор на сдружение "Еквилибриум", съобщиха от пресцентъра на община Русе.
В началото на срещата Милена Влахова поднесе поздравителен адрес от името на кмета Пенчо Милков. „Вярвам, че чрез конструктивния диалог и съвместните усилия на всички присъстващи ще бъде подобрено още повече качеството на социалните услуги, които предоставяме на гражданите. Благодаря на всички участници за приноса Ви в развитието на социалната сфера", се казва в приветствието на кмета на Община Русе.
Председателят на УС на НАСО Георги Георгиев благодари от своя страна на местната администрация за организираната среща. „Русе е един от водещите градове в развитието на социалните услуги и социалните политики. По начина на управление на услугите общината е на едно от челните места, а много често е и на първо място. Тук много услуги се управляват от външни изпълнители и процентът на този показател в Русе е почти същият като в Европа и в целия свят, а това е един много добър показател", подчерта Георгиев.
Снежана Георгиева, главен експерт в Регионалната дирекция „Социално подпомагане" в Русе, заяви, че е създаден добър диалог и взаимодействие между институциите, което е в основата за успешно реализиране на дейности за разрешаване на индивидуални случаи.
Директорът на дирекция „Социални и здравни дейности" Милена Влахова представи социалните услуги на територията на община Русе. Към 1 юли 2024 г. се предоставят общо 50 социални услуги. 44 от тях са по държавно-делегирана дейност, включително 3 специализирани институции за пълнолетни хора; 3 социални услуги и 1 здравно-социална услуга - общински дейности; 1 социална услуга „Грижа в дома" и Механизмът „Лична помощ". При предоставянето на социалните услуги Общината си партнира с 12 неправителствени организации. Към края на юни 2024 г. приблизително 4500 русенци ползват различни социални и общински услуги. В помощ на нуждаещите се са наети около 2000 служители. Най-новата услуга, свързана с ранното детско развитие се реализира от месец юли тази година. Създаден е мултидисциплинарен мобилен екип, който ще работи на територията на деветте детски ясли в града.
Влахова открои и някои от приоритетите, пред които дирекцията е изправена. Един от тях е грижата за хората с деменция. Стана ясно, че се получават много писма от близки на хора с деменция с желание болните да бъдат настанени в специализирания дом „Приста". Влахова подчерта, че решаването на този проблем трябва да е един от приоритетите на дирекцията – да се намери възможност за подкрепа на семействата на хора с това неврологично заболяване, без да се откъсват от обичайната им домашна среда.
В подкрепа на Влахова се изказа и Диана Петрова от Агенция за качеството на социалните услуги (АКСУ). „Ние трябва да свикнем да възприемаме социалните услуги като дейности за подкрепа. И трябва да насочим нашите усилия за развиване на услугите в домашна среда", заяви Диана Петрова.
Срещата продължи със споделяне на добри практики и с дискусия по предизвикателствата в предоставянето на социалните услуги.