Това изключително важно качество се тренира с лесни трикове
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Тя е умна и талантлива, но не успява да направи кариера. Той е способен, интелигентен и трудолюбив, но в работата не напредва в йерархията, а в магазина успяват да му пробутат смачкани домати. Защо така се случва с тези хора? Защото винаги са много любезни, стеснителни, говорят с извинителен тон. Възпитали са ги, че скромността краси човека и че нахаканите са ужасни.
Всъщност ако има нещо ужасно в днешно време, това е липсата на самоувереност. Тя е важно качество в професионалния и в личния живот. (3 коварни желания, които издават вътрешна неувереност, и как да не саботират успеха ви.) Ако вие не вярвате в своите качества и идеи, не чакайте другите да повярват. Да, може би шефът ще ви оцени, но след дълго време. Всичко обаче е прекалено динамично, за да чакате с риск да пропускате шансове. Затова опитайте да промените себе си.
Първо трябва да осъзнаете къде минава границата между добрата и лошата самоувереност.
При добрата вие сте сигурни в способностите си, знаете какво искате и как да го постигнете, готови сте да дадете всичко от себе си в работата и връзката.
Лошата самоувереност обикновено се нарича самонадеяност и нахалство. Не че някои не успяват с тях, но ако по природа и възпитание не сте такъв човек, няма да ви се получи добре, колкото и да се насилвате. Пробивността работи само когато е вродена и идва отвътре.
Самоувереността обаче се тренира. Джефри Джеймс, който е изследвал най-добрите стратегии за продажби, твърди, че има правила, които ще ви помогнат да сключите добра сделка на всякакъв "пазар".
Първо, винаги си представяйте, че сте равностойни със събеседника си. Ако разговаряте с шефа си, мислете за себе си като за човек с отговорна мисия, а не някаква бурмичка от корпоративната машина. Ако не се представяте като молител, няма да ви възприемат като такъв. Затова открийте общите черти между себе си и хората, с които разговаряте, и се съсредоточете върху тях, за да добиете увереност.
Когато ви предстои важна среща, репетирайте я наум. Ще изглеждате много по-неуверени, ако се запъвате на всяко изречение и не можете да изразите логично мислите си. Затова се подгответе и се постарайте да диктувате сценария. Щом възникнат непредвидени ситуации, преди да кажете нещо, прекарайте за миг през ума си думите. Малката пауза придава сериозност на разговора.
При напрежение говорете малко по-бавно. Мнозина издават нервността си с припряната реч. Опитните хора знаят, че изглеждат по-уверени, когато говорят леко забавено - сякаш очакват събеседникът да попива всяка тяхна дума. Обикновено така и става.
Внимавайте как звучи гласът ви. Когато сте изнервени, той изтънява, защото звукът започва да излиза от гърлото или носа, придобивайки нотка на хленч. В такъв случай трябва да спрете за момент, да поемете дълбоко дъх и да направите усилие да изкарвате гласа си от гърдите. Така ще звучите много по-уверени.
Унищожете говорните си тикове - навика да казвате "ъъъ", "ааа", "ами-и" и паразитни думички като "нали", "значи", "разбираш ли". Хората ги произнасят, когато са смутени и не знаят какво да кажат. Може да е и от лош навик, само че събеседниците ви ще ги свържат с неувереност. Така че се отървете от тях. Упражнявайте се всеки ден и се записвайте на диктофон, за да чувате имате ли напредък.
За да изглеждате уверени, никога не изказвайте твърдение като въпрос. Лекото повишаване на интонацията в края на изречението превръща дори категоричното твърдение в молба за одобрение. Ако сте уверени в себе си, ще споделяте твърдения, изразяващи вашите знания и позиция. Ако имате въпрос - ще го зададете. Но никога не смесвайте двете, съветва Джеймс.
10 неща, които уверените хора правят - препоръките на американския психолог д-р Травис Брадбъри четете утре.
Помнете, че вие сте човек с ценни качества, които трябва да покажете най-убедително. Ако шефът или колегите ви не харесват вашата увереност в собствените ви сили, вашето добро самочувствие и самоуважение, искат да доминират и да имат насреща си някакво свито същество, значи трябва да ги смените.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Как да шутирате колега интригант
Познай кога да махнеш за сбогом на тази работа
Логиката зад мантрата "Не мисли лошо, за да не стане лошо", която носи успех
Правилото 10:90 или как реакцията ви само в 1 събитие води до 9 неприятности
Научен факт: Гласът и мирисът привличат. Как да ги използвате за успех в кариерата
Имате успех, като разпознаете на работна среща в ледена стая ли влизате
Корпорация или по-малка фирма води по-бързо до успех в кариерата
10 правила да работите с колега от сорта "талантлив простак"