"24 часа" и седмичникът за втората половина от живота "Клуб 100" имат нова кампания в помощ на читателите си - персонализиран консулт с помощта на експертите на Националния осигурителен институт (НОИ).
В специалния проект "Персонален НОИ" всеки читател може да зададе своите въпроси за пенсия, обезщетения за безработица, наследствени доходи, майчинство или плащания въз основа на ТЕЛК. Експертите на осигурителния институт ще му отговорят възможно най-изчерпателно.
Отговорите ще бъдат публикувани всеки месец в "24 часа", "Клуб 100" и на най-големия информационен портал на български език 24chasa.bg.
За да зададете своите въпроси към експертите на Националния осигурителен институт, можете да пишете на електронна поща [email protected] или на адрес: София 1202, ул. "Св. св. Кирил и Методий" №84, за "Персонален НОИ".
При пенсиониране по ТЕЛК от януари 2024 г., без получаване на друг вид пенсия, трябва ли да се подават някакви документи в НОИ, или информацията от ТЕЛК и социалните се предава служебно и не се изисква ходене и там? Също така лицето е самоосигуряващо се към момента, след пенсионирането по болест здравните осигуровки вече се поемат от държавата предполагам?
Евелина Попова
Съгласно чл. 71 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) лицата имат право на пенсия за инвалидност, когато са загубили напълно или частично работоспособността си завинаги или за продължително време. Пенсия за инвалидност се определя на лица с 50 и над 50 на сто трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане (чл. 72 КСО).
Съгласно чл. 74 от КСО осигурените придобиват право на пенсия за инвалидност поради общо заболяване, ако са загубили работоспособността си и имат придобит изискуем осигурителен стаж, с продължителност съобразно навършената възраст към датата на инвалидизиране, а за слепите по рождение и за ослепелите преди постъпване на работа - до датата на заявлението за отпускане на пенсията.
Социалната пенсия за инвалидност не е свързана с трудова дейност на лицата, съответно – с изискване за положен осигурителен стаж. Разпоредбата на чл. 90а от КСО предвижда, че право на социална пенсия за инвалидност имат лицата, навършили 16-годишна възраст, с трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане повече от 71 на сто, ако не им е отпусната друга пенсия.
Експертизата на работоспособността се осъществява от териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК) и от Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК). Когато ТЕЛК/НЕЛК определи на дадено лице 50 и над 50 на сто трайно намалена работоспособност и това лице има необходимия осигурителен стаж, придобит до датата на инвалидизирането, посочен в разпоредбата на чл. 74, ал. 1-2 КСО, то има право на пенсия за инвалидност поради общо заболяване. Когато на лице се определи над 71 на сто трайно намалена работоспособност, то има право на социална пенсия за инвалидност.
Следва да имате предвид, че правото на пенсия за инвалидност се преценява от териториалното поделение (ТП) на НОИ по постоянен или настоящ адрес на заявителя. Съгласно чл. 1 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж пенсиите и добавките към тях се отпускат и изплащат въз основа на писмено заявление по образец УП-1, утвърден от управителя на НОИ, към което се прилагат необходимите оригинални документи.
Заявлението за отпускане на пенсия или добавка обр. УП-1 може да изтеглите от интернет страницата на НОИ (www.nssi.bg), като от началната страница изберете банер “Формуляри” , “Формуляри и образци за пенсии по българското законодателство и по регламенти” обр. УП-1 Заявление за отпускане на пенсия(и) и/или добавка(и).
Заявлението следва да се подаде до териториално поделение на НОИ по постоянен или настоящ адрес на заявителя, по един от следните начини:
- в приемната на териториалното поделение на НОИ – лично или чрез упълномощено лице;
- чрез лицензиран пощенски оператор – лично или чрез упълномощено лице;
- по електронен път – чрез използването на електронна услуга през официалния сайт на НОИ - раздел “Е-услуги и справки”-“Единен портал за електронни услуги на НОИ”, като от каталога на услугите се избира услуга №151.
- чрез Системата за сигурно електронно връчване на Министерство на електронното управление, за ползването на която е необходимо лицето да има регистриран персонален профил, както и да разполага с квалифициран електронен подпис или с ПИК на НОИ или на Националната агенция за приходите.