Т.нар. самосбъдващо се пророчество определя вярата и енергията, с които подхождате към всяка работа
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Във всички религиозни учения има нравствено правило, че човек не бива да прави на другите това, което не иска да правят на него. И повечето хора се стараят да не го нарушават, поне съзнателно. Само че мнозина забравят да следват друго правило - да не мислят негативно, защото така правят лошо на себе си.
Оптимизмът е особено нужен в онези 10% (по Стивън Кови и Правилото 10:90 или как реакцията ви само в 1 събитие води до 9 неприятности) от събитията в живота, върху които човек няма контрол, но на които трябва да реагира привилно, за да не отприщи още 90% неприятни случки.
"Не мисли лошо, за да не стане лошо" не е суеверие, а мъдрост. Тя не означава човек да не анализира възможните рискове и да се старае да ги избегне или да е подготвен за тях. (Научно доказано: Умствените контрасти са ключът към успеха) Тя казва, че колкото повече се състредоточавате върху възможността събитията да се развият зле, толкова повече губите вяра и енергия, с което увеличавате вероятността да се сбъдне тъкмо лошият сценарий.
Психолозите съветват всеки ден да се настройвате позитивно и да се самомотивирате да постигате целите си, като съзнателно избягвате лоши мисли и не затъвате във въпроси, които предполагат негативни отговори. (Научно доказано: Първа точка в дневния график "5 минути усмивка" променя живота)
Прекаленият позитивизъм вече не е на мода. Дори многобройните теории, които съветваха да посрещате всички изпитания с усмивка, са отречени, защото безмерният оптимизъм пречи на реалистичната преценка. Още по-вредно е обаче черногледството.
Когато имате да решавате труден проблем, захванете се с него. (Научен алгоритъм в 6 стъпки да се справяте с тревоги и да успявате в кариерата) Но отделете и минута, за да помислите за нещо приятно. Кажете си например "Е, за щастие съм здрав/а и със семейството ми всичко е наред". Спомнете си успех, щастливо събитие, добри думи по свой адрес. Назовете в ума си нещата, заради които си заслужава в момента да гледате на живота с радост.
На този фон проблемът, неприятността, случката, върху която нямате контрол, ще престанат да изглеждат толкова значителни, трудни, заплашителни.
"Трябва да игнорирате страха, тъй като той е ирационален", съветва Илон Мъск, президент на "Тесла". (И страхът от неодобрение е страшен; Заучената безпомощност – отървете се от нея, за да имате успех)
Главният изпълнителен директор на "Епъл" Тим Кук препоръчва да останате позитивни и да не обръщате внимание на негативния шум, който чувате. "Светът е пълен с циници и вие трябва да ги игнорирате. В противен случай те се превръщат в рак за ума ви, за мисленето ви", казва той. (Успехът не обича "ако". Представете си го в "кърпа вързан")
Може да се настроите оптимистично и като се поразходите с изправени рамене, вдигната глава и усмивка. Аз се смея много, отговаря основателят на "Амазон" Джеф Безос, когато го питат как се справя със стреса в работата.
Задължително е да намерите и най-подходящите за вас начини да се отпускате. (Конкретни техники как да не изпушите, ако работите много) Правят го най-успешните хора в света, понякога доста нестандартно. Уорън Бъфет например свири на укулеле - малка китара. Мег Уитман от "Хюлек-Пакард" ходи на риболов. Бил Гейтс задължително чете книга, за да заспи по-лесно. Главният оперативен директор на "Фейсбук" Шерил Сандберг вечер не влиза в социалните медии, не отваря имейли и изключва телефона си.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Правилото 10:90 или как реакцията ви само в 1 събитие води до 9 неприятности
Научен факт: Гласът и мирисът привличат. Как да ги използвате за успех в кариерата
Имате успех, като разпознаете на работна среща в ледена стая ли влизате
Корпорация или по-малка фирма води по-бързо до успех в кариерата
10 правила да работите с колега от сорта "талантлив простак"
Нов тренд: Мини понеделник вместо черен понеделник
7 смъртни гряха, с които рискувате кариерата си на корпоративния купон
3 коварни желания, които издават вътрешна неувереност, и как да не саботират успеха ви
5 признания, които никога няма да чуете от шефа. Ако ги отгатвате, вдигате шанса си за успех
Като се ядосвате на колега, го овластявате. Техники за самоконтрол