Професионалното училище по механотехника "Проф. Цветан Лазаров" в Пловдив приема втория випуск за специалност "Авиационен техник"
Ученици от Пловдив ще придобият професионална квалификация на световно ниво. Те са от първата паралелка в специалността "Авиационен техник", която се сформира миналото лято в Професионалната гимназия по механотехника "Проф. Цветан Лазаров", и завършиха успешно VIII клас.
Нейното създаване стана с помощта на община Пловдив и голяма френска компания, специализирана в производство на врати за самолети и развиваща успешна дейност край пловдивското село Радиново.
"Паралелката се състои от 23-ма души. Те са първите, които успяхме да привлечем. Надявам се в новата специалност през това лято да дойдат повече желаещи", каза директорката на учебното заведение инж. Анета Чилингирова.
Обучението се извършва по учебен план, изготвен от Министерството на образованието.
Предметите са направени по регламента на Европейската авиационна агенция за безопасност
В него е указано на какви правила за безопасност трябва да се обучават авиационните специалисти, така че да се осигуряват безопасност и качество на обслужването на летателните апарати", заяви преподавателят инж. Тодор Шабанов.
Той уточни, че водещите предмети са "Авиационна техника", "Основи на аеродинамиката", "Авиационни материали" и "Авиационни двигатели". Учи се и много важен предмет - "Аеродинамика и конструкция на самолетите и техните системи", както и "Техническо обслужване".
Отделно e за вертолетите и самолетите. Освен това се изучава "Авиационно законодателство", както и един много специфичен предмет - "Човешки фактор". Преподават се още електротехника, електроника, математика и физика.
Всички учебници са на английски език. Завършвайки,
учениците получават лицензна категория В1
Тя има 4 подкатегории. Първата е самолети с газотурбинни двигатели, граждански самолети "Еърбъс" и "Боинг". Специалистите могат да отидат да работят във военно поделение и да са техници.
Втората подкатегория е самолети с бутални двигатели, третата е с вертолети с газотурбинни двигатели - "Кугър", Ми-8. Четвъртата категория е вертолети с бутални двигатели. Това разделяне са го направили, за да се знае предварително, че даден човек ще работи само по ремонта на вертолети или на самолети.
В XI клас ще учат за ремонти на летателните апарати като разширена подготовка. Това се прави с цел специалистът, като завърши, да бъде по-универсален.
Завършването на специалността става с дипломен проект или държавен изпит по теория и практика на специалността плюс държавен изпит по български език и литература.
Обучението е дуално - чрез работа
Учебният предмет е "Практическо обучение чрез работа" в работна среда. В XI клас едва пъти седмично по 7 учебни часа. В XII клас - три пъти седмично по 7 учебни часа.
По време на обучението си учениците ще работят във френската фирма, като преди това ще сключат договор по Кодекса на труда. Средношколците вече посетиха и авиобазите в Крумово и Граф Игнатиево и на френската компания.
"Опитваме се да им стане още по-интересна авиацията и да я учат с желание. Френската фирма има заводи в Алжир, Мароко и Сао Паулу, работят успешно и в България и търсят служители.
У нас правят авионика, врати и шкафове - много
важен елемент от безопасността
Създават първия пояс на тялото. Те са подизпълнител на "Еербъс", работят и за "Боинг", заяви инж. Шабанов. Той добави, че български авиационни инженери работят като инженери по качеството.
Покрай тях запалихме и момчетата. Радваме се, че им става все по-интересно, особено като започнат да учат и авиационните предмети. Усъвършенстват и английския си език. Сега отново ще правим прием в VIII клас и се надяваме отново да има много желаещи", добави Тодор Шабанов.
Учениците са доволни, че изучават тази специалност.
"От малък обичам самолетите и се записах да уча тук, след като разкриха тази специалност. Имам желание да продължа обучението си във Висшето военновъздушно училище "Георги Бенковски" в Долна Митрополия", заяви Радостин Маринов. Ивайло Татарев добави, че му е много интересно и учи с желание.
"Не се поколебах да се запиша в тази специалност и съм доволен
Интересна е и се надявам да я завърша успешно, тъй като перспективите пред нея са големи", заяви Димитър Куртев.
Учебното заведение е създадено в началото на 1949 г. с постановление на Министерския съвет за разкриване на Механотехническа гимназия в Пловдив.
Първата учебна година започва в сградата на Техникума по дървообработване и вътрешна архитектура на ул. "Гладстон" №70. Приети са 83 ученици, които се обучават в 5 специалности.
От 1952 г. до 1957 г. училището става Техникум по машиностроене и приборостроене, а след това Техникум по механотехника.
За 50-годишнината си училището се преименува на гимназия по механотехника "Проф. Цветан Лазаров", на името на изобретателя на самолетите "Лаз".
През учебната 1954-1955 г. са построени първите учебни работилници и са положени основите на новата учебна сграда.
Под ръководството на директора новата сграда е завършена, а учебните работилници разширени и в тях започват занятия през учебната 1960-1961 г.
От това училище започва разработването и въвеждането на кабинетната система, която днес е утвърдена практика в нашата образователна система. В него е започнало и въвеждането на производството на сложна продукция по време на учебната практика.
Годишно са се произвеждали по 25-30 струга С8М.
Колективът е пионер в обучението по лабораторна практика и в прилагането на програмното обучение. Напълно закономерен е фактът, че
в продължение на 18 години училището е
национален първенец,
а от 1962 г. е обявено за образцово.
През 1970 г. училището е домакин и на националната практическа конференция по образованието.
Обучението се извършва по широк кръг специалности от областите машиностроене и транспорт. Училището винаги е било в крак с времето и затова непрекъснато е актуализирало номенклатурата от професии и специалности, по които подготвя специалисти.
С министерско постановление от 7 април 2003 г. училището се преименува в Професионална гимназия по механотехника "Проф. Цветан Лазаров" и е единственото училище в страната за подготовка по специалността "Експлоатация и ремонт на летателни апарати".