- В зависимост от утежняващите и смекчаващите вината обстоятелства присъдите за убийство на пътя варират
- Родителите на влюбените, както и други близки на загинали деца и младежи продължават с протестите за по-строги наказания
Продължават протестите на близките на Ани и Явор, прегазени на пешеходна пътека на 8 май 2023 г. на софийския бул. “Сливница”.
Родителите на влюбените годеници са твърдо решени да обжалват пред Софийския апелативен съд присъдата на Адриан Антонов - 6 г. при първоначален общ режим. Категорични са, че ще продължат битката си за по-строги наказания заедно с други роднини на деца и младежи, загинали на пътя.
Делото срещу 18-годишния Адриан се гледа по съкратената процедура, защото младежът се призна за виновен и прие изцяло обвинението на прокуратурата. Автотехническата експертиза показа, че той е шофирал по булеварда в посока от центъра към кв. “Люлин” с два пъти над разрешената скорост – 106 км/ч.
Ани и Явор избраха България, но България не избра Ани и Явор - коментира майката на момичето Десислава Малчева, след като чу присъдата на Антонов. - Децата ни имаха възможност да продължат живота си извън България, но избраха да го направят тук. Искаха да създадат семейство, да имат деца и да се реализират в родината си.
Бащата на Явор допълни, че за същото престъпление във Франция давали 30 години, а в други страни - дори доживотна присъда.
Роднините на Анна-Мария Малчева и Явор Стоянов поискаха максималната присъда по нашите закони. Съдебният състав заключи, че има несъмнени доказателства за извършено престъпление, за което законодателят предвижда от 5 до 15 г., средното на което е 9 г., тъй като Адриан призна вината си. Магистратите обаче я намалиха с 1/3 и тя стана 6 г. Съставът мотивира решението си с “баланс” между утежняващите и смекчаващите вината обстоятелства. Прие за смекчаващо обстоятелство не самопризнанието, а разкаянието на задържания, тъй като е “предпоставка за превъзпитание”. Също и това, че е млад, неосъждан и с добра характеристика. Съдът прие три характеристики - от класната на Адриан, по местоживеене и от църквата, в която е свирил на китара.
На последното заседание бе призован и познат на младежа, който се е возил в колата му. Той го определи като внимателен шофьор, а превишаването на скоростта с 56 км/ч - като прецедент за крехкия му тримесечен стаж зад волана.
Сред утежняващите вината обстоятелства магистратите отчетоха превишената скорост, както и младата възраст на загиналите.
Съдебният състав е наясно с чудовищната мъка на близките на загиналите, както и с чудовищната вина, която изпитва подсъдимият, заключи съдия Биляна Вранчева. Адриан получи и забрана да шофира автомобил за 9 г.
Съжалявам, срам ме от себе си - каза той от подсъдимата скамейка. - Не мога да погледна семействата на загиналите в очите. Искрено се разкайвам за това, което съм направил.
Адвокатът на близките на жертвите - Илия Тодоров, обясни, че след катастрофата са въведени законови промени - вдига се долната граница на предвиденото наказание от 5 години, вместо 3, както беше досега, а горната граница е 15 години лишаване от свобода. Това увеличение обаче не може да се ползва в настоящото дело, тъй като се случи впоследствие.
По-ниската присъда на Адриан за причиняването на катастрофата, в която загинаха Ани и Явор, не е прецедент. На 6 години и 6 месеца беше осъден 28-годишният Филип Михайлов, който на 11 август 2015 г. със 122 км/ч с “Ауди 80” блъсна ученици и причини смъртта на 16-годишната Велислава Цанкова и връстника ѝ Марино Цветанов. 15-годишната Петя Божкова оцеля с тежки наранявания. Мотивите за присъдата му бяха, че престъплението е по непредпазливост, а не умишлено. Също и защото не е правил опити да се укрива.
За тежки катастрофи на пътя има и условни присъди. На 13 януари шофьорът, който м. г. блъсна и уби съдия Емилия Петкова от закрития Апелативен специализиран наказателен съд, беше осъден условно на 3 г. затвор с 6-годишен изпитателен срок. Той е причинил по непредпазливост смъртта на Петкова, като не контролирал колата си и е карал с несъобразена скорост.
Делото приключи само за 3 месеца. Петкова загина на магистрала “Тракия”, докато шофира “Тойота Ярис” в крайна лява лента с много ниска скорост от 18-20 км/ч заради силно задимен участък от пожар. В същата лента се движи и подсъдимият, който не намалява. Заради влошената видимост не успява да забележи колата на съдийката и я удря в задната част. Петкова загива на място.