11 500 искания за "Гражданска отговорност" били подадени само за времето без връзка с Гаранционния фонд
Шофьорите, които не са могли да сключат задължителната полица “Гражданска отговорност” заради срива в системата на Гаранционния фонд, няма да бъдат глобявани.
МВР е било уведомено, че ще има профилактика на системата от 26 юни. Затова били пуснати указания хората, чиято застраховка е изтекла след тази дата, да не бъдат глобявани. Профилактиката е била планирана да приключи в рамките на 24 часа - от 8 часа на 29 юни до 8 часа на 30 юни. Оказва се обаче, че
проблем в работата на системата има 3 юли
включително Застрахователите били принудени да връщат клиенти, защото само в отделни моменти имало връзка с Гаранционния фонд, където се отразява сключването на застраховката.
Според данните на МВР до 9 часа на 4 юли са били санкционирани общо 99 души, които били с изтекли застраховки преди 25 юни. Те са били спрени на пътя. 5-има са глобени електронно, но отново става дума за изтекли преди това застраховки. От вътрешното министерство отчитат, че не е имало увеличение на шофьорите без застраховка, дори напротив. За сравнение, от 29 юни до 4 юли м.г. без задължителната “Гражданска отговорност” са хванати 320 души.
Законът за движението по пътищата предвижда при липса на задължителната полица временно отнемане на книжката, спиране от движение на превозното средство и серия от глоби. Първата е 250 лв. за физическо лице и 2000 лв. за фирма. При повторно нарушение първата скача до 400 лв., а втората до 4000 лв. Липсата на “Гражданска отговорност” пък се установява не само с проверка на пътя, а и с полицейски камери.
Заради проблемите с Гаранционния фонд при проверките полицаите били принудени да изискват хартиените полици, защото нямало как да проверяват по електронен път дали има валидна застраховка. Приемали за доказателство и снимка на документа, посочиха от Пътна полиция.
А в края на работния ден в сряда от Гаранционния фонд съобщиха, че нормалното функциониране на системата е възстановено след техническите проблеми през последните няколко дни. Сключването на застраховка “Гражданска отговорност” вече може да се извършва по обичайния начин.
Техническите проблеми възникнали след профилактика в събота и неделя. А затрудненията дошли от натрупването на голям брой заявки за полици.
Това довело и до удължено време за обработката им.
От застрахователните компании и брокери обясниха, че не са имали връзка с платформата. Това означава, че не могат да издават полици и да сключват анекси, защото това не се отчита от Гаранционния фонд.
Дори след като оттам във вторник ни увериха, че проблемите са отстранени, системата работи бавно или изобщо отказва, разказа Илияна Матеева, която работи в брокерско бюро на голяма компания.
Връщаме хора, те се сърдят, а вината не е наша, допълни тя.
Оказа се, че има проблем и за част от търговците - доставчиците на стоки забавяли поръчките, защото работели с по-малко автомобили - останалите чакали подновяване на застраховките.
От регулатора - Комисията за финансов надзор, обясниха, че са уведомени за планираната профилактика. Тя била направена с цел подобряване на услугите, предлагани от системата на фонда.
Че ще има временно спиране на системата, били информирани и застрахователните компании, които издават задължителната застраховка “Гражданска отговорност”. В този период обаче се натрупали значителен брой заявки за сключване на застраховки. Статистиката показала, че са постъпили над 11 500 искания за полици, подадени до 11,30 ч във вторник. Обработката отнела допълнително време, като до обяд са издадени документи на 10 хил. автомобила.
От Гаранционния фонд поднесоха извинения за причинените затруднения и увериха, че са положени всички възможни усилия за възстановяване на нормалното функциониране.
"Системата вече функционира стабилно, безпроблемно се издават полици "Гражданска отговорност". Нямаме сигнали за каквито и да е затруднения. Проблемът възникна след планирана профилактика за подобряване на функционалността, проведена през почивните дни", каза Максим Колев, изпълнителен директор на Гаранционния фонд.
"В неделя процесът бе завършен и получихме уверение от фирмата изпълнител, че системата работи безпроблемно. Но в понеделник възникнаха технически затруднения, свързани с натрупването на висок брой заявки за сключване на застраховки. Това наложи неколкократно рестартиране на системата, затруднено бе издаването на полици – за деня бяха издадени 5000 броя при обичайно около 9000. През следващия ден бе възстановено нормалното функциониране. В сряда например са издадени два пъти повече полици от
обичайното – 18 000. Предприехме допълнителни действия по оптимизиране и стабилизиране на системата. Към момента тя работи нормално, дори с по-висока ефективност от преди. Очакваме и доклад от доставчика с анализ на причините, довели до тази ситуация", обясни още той.