Европа, САЩ, Канада и Турция вече обявиха нови търговски мерки срещу вноса
Китайските автомобили ще настъпват все повече и до 2030 г. всяка трета кола ще е от азиатската държава. Това прогнозира консултантската компания “Аликс партнърс”. В Европа това щяло да е за сметка на по-малко продажби от европейските, японските и корейските марки.
Причината е, че разходите за производството на електромобил в Китай са с една трета по-ниски, отколкото в Европа. Освен това
Пекин дава щедри субсидии
на автомобилните си компании, което им позволява да продават на по-ниски цени.
Германските производители също усещат конкуренцията на китайските автомобилостроители. Редица компании през последните години са насочили вниманието си към производството на коли на ток, макар ръстът в търсенето да се забавя. Пазарният дял на електромобилите в Европа обаче ще се вдигне от 20 до 45 процента през 2030 г., прогнозират още от “Аликс партнърс”.
Китайското автонашествие, подкрепено от субсидиите, е причината останалият свят да се опитва да го спре с по-високо облагане.
На 4 юли ЕК се очаква да вземе решение за вдигане на митата. Предвижда се
да бъдат въведени временни мита до 37,6%
върху китайски марки като BYD, Geely и SAIC, както и върху модели, произведени в Китай от Tesla, BMW и други западни автомобилни производители. През октомври ще има ново гласуване дали мярката да стане постоянна.
В същото време обаче вече има колебание, защото Пекин заплашва с мащабни ответни мерки, предава Ройтерс.
Германия, чийто автомобилен сектор реализира една трета от продажбите си миналата година в Китай, иска да блокира митата според правителствен източник, докато Франция е сред най-твърдите поддръжници. Германските производители искат споразумение с Пекин и твърдят, че митата са грешен подход, като негативните ефекти надвишават ползите. Повишаването на цените за потребителите подкопава целта на ЕС за въглеродна неутралност до 2050 г., твърдят те.
Повечето държави от ЕС обаче все още претеглят плюсовете и минусите
на ескалиращия търговски спор според неофициално проучване на Ройтерс. От испанското икономическо министерство твърдят, че Европа трябва да се защити, ако компаниите са ощетени и не могат да се конкурират при равни условия.
Според официални и правителствени източници Чехия, Гърция, Ирландия и Полша все още обсъждат въпроса, докато Белгия има служебно правителство, а Нидерландия едва тази седмица състави ново.
Хосук Лий-Макияма - директор на Европейския център за международна политическа икономика, коментира, че ясни мнозинства все още няма.
Налагането на допълнителни мита ще бъде блокирано, ако квалифицирано мнозинство от поне 15 страни, представляващи 65% от населението на ЕС, гласува срещу тях. Франция, Италия и Испания, които заедно имат 40% от населението, са заявили, че ще подкрепят митата.
Не само Европа се кани да облага с повече китайските коли. Турция ще въведе солидна такса върху вноса в началото на юли независимо от вида на задвижването - чисто електрически, хибриди, бензинови или дизелови. Доплащането ще е не по-малко от 40 процента. Това означава по-високи цени с не по-малко от 6500 евро.
Канада също планира да затегне условията за внос на китайски автомобили с нови мита. Според статистическите данни на Канада произведени в Китай електрически автомобили за 2,2 млрд. долара са били внесени през миналата година. Ръстът е колосален, защото през 2022 г. стойността им е била едва 100 милиона. Броят на автомобилите е нараснал повече от пет пъти, което е силно повлияно от доставките на Tesla от завода в Шанхай.
САЩ също подготвят нови търговски мерки. В момента китайските електрически автомобили се облагат с мито от 25%. Подготвя се
четирикратно увеличение, което означава 100% мито
Новите мерки могат да забавят вноса в краткосрочен план, но също така ще ускорят пренасянето на производство на китайски автомобили и компоненти в Европа, посочва експертът в сектора Фабиан Пионтек.