18 са пълните отличници
Все по-добри резултати дават българските ученици на изпита по математика. Този тренд затвърдиха и седмокласниците, които на изпита тази година успяха да изкарат 7,61 точки повече - или 42,9 точки от 100.
По български успехът остава почти същият като през миналата година - понижението е много малко - от 55,04 на 54,6 точки от общо 100 т. Това показват резултатите от НВО в края на 7-и клас.
Сред причините за по-добрите резултати по математика са увеличеното време за работа върху първата част от изпита, с което са създадени условия за повече спокойствие и съсредоточеност, обяви образователният министър проф. Галин Цоков. Той обясни, че промяната на две от задачите от такива с кратък свободен отговор в задачи с избираем намалява възможността за изчислителни грешки и фокусира оценяването върху измерване на умения.
“Сега имаме сериозна крачка напред, която се забелязва и в останалите външни оценявания по математика - в 4-и и 12-и клас. Това ни радва, и се надяваме да се превърне в трайна тенденция”, анализира той.
Няма регион у нас с понижени резултати по математика, като те са много по-добри в Разград, Търговище, Плевен, Шумен и Велико Търново.
18 кандидат-гимназисти са получили 100 точки и на двата изпита, миналата година пълните отличници са били само двама. Намалява и броят на учениците с 0 точки и на двата изпита. Тази година те са 26, а миналата са били 43. По български нито една точка не са получили 180 деца, а по математика - 99.
На изпита по български език и литература 75% от седмокласниците се справят успешно със задачите, свързани с текста за четене с разбиране – информацията, съдържаща се в текста и таблицата към него. Половината от учениците се справят с езиковите задачи с избираем отговор. Учениците се затрудняват да откриват и поправят някои правописни грешки, както и грешки при членуването на имената в зависимост от синтактичната им служба.
Малко над половината от учениците са се затруднили с тълкуването на цитата “Селянката се окахъри, да имаше криле, щеше да го вземе и да хвръкне с него” от “Една българка” на Иван Вазов. В бележка под линия в изпитния тест е обяснено значението на думата “окахъри се”.
През тази година седмокласниците работиха върху разказа “Изборът”, като средният брой точки е 18,85 от общо 35. Това е с точка повече от м.г.
“Като цяло отчитаме успешна учебна година от гледна точка на резултатите. Резултатите в 4-и клас по български език нарастват с 2 точки, а по математика - с 5 т. В 7-и клас резултатите по български се запазват, а по математика нарастват със 7,7 т. В 10-и клас по български резултатите са съизмерими, по математика намаляват с 1,5 т., но тук 1/2 от задачите бяха с практическа насоченост. В 12-и клас имаме 8 т. повече по български, 5 т. повече при втория изпит и 2 т. повече при изпитите за професионална подготовка. Повишени са и резултатите на децата в училища с преобладаващо уязвими групи, което е добър показател за работата на учениците и мотивирането им от учителите”, обясни Цоков.