13-ият депутатски мандат се оказа фатален за минния инженер, след като ДПС в Пловдив му поиска оставката, започна осветяване на лобисткия му политически път и проспериращия семеен бизнес
“Може да попитате и за баба ми!” Рамадан Аталай е изнервен от въпроси на журналисти в кулоарите на парламента за бизнеса на неговия син Ревин.
Годината е 2001, а малко преди това в пленарната зала “Демократи за силна България”, които са самостоятелна парламентарна група, задават въпрос на едно от знаковите тогава лица на ДПС дали не е в конфликт на интереси като шеф на комисията по транспорт, където се гледат и одобряват промените в Закона за автомобилните превози.
Тогава и депутатът от ДСБ Иван Иванов, който днес ръководи КЕВР - комисията, определяща цените на тока и газа, дава детайлно обяснение на казуса с лобистки промени. На старите играчи на пазара, сред които е и фирмата “Ивкони”, в която участва Ревин Рамадан Аталай, е разрешено да оперират със старите автобуси, а новопоявилите се фирми ще трябва да оперират само с транспортни средства до 4 години.
23 години по-късно, след като Аталай бе приканен от пловдивското ДПС да се оттегли от парламента заради слаби резултати на последните избори, медии и политици все пак стигнаха до... бабата на най-дългогодишния депутат. Или до въпроса как един политик може да е едър бизнесмен, без да участва в нито една фирма през последните 30 години.
67-годишният минен инженер, който не е сред депутатите, които често са на трибуната, е особено активен, когато се гледат закони за транспортния бизнес и енергетиката. Като председател на двете ресорни комисии в различни парламенти Аталай разполага с информация, контакти, лостове за влияние и най-вече може да прокара всяка промяна. Това е
неговата добавена стойност,
високо оценена от бизнес партньори.
Поне на първо четене с днешна дата Ревин Рамадан Аталай притежава или е съдружник в над 14 фирми.
Че политикът стои зад един от най-големите в транспорта - “Юнион Ивкони”, обявява преди години Осман Октай, когато вече е извън ДПС. Прави го след избухването на скандал през 2005 г., при който турски медии обвиняват лица от движението, че покровителстват контрабанда на стоки и хора чрез български транспортни фирми.
Без да има собствен бизнес, Рамадан Аталай е един от депутатите, които демонстрират добър стандарт на живот. Това проличава от имотните му декларации - според тях
притежава в банкови сметки 585 676 лева
Като произход на парите е посочил, че са дошли от спестявания и заплати. Заделянето на подобна сума на теория е възможно при скромен начин на живот, като се има предвид, че депутатските възнаграждения в момента са над 7000 лева без добавките за участие в комисии и други бонуси.
Далеч не стои така обаче въпросът със сина му Ревин Аталай, който още в началото на века се нареди сред крупните бизнесмени в страната и развива
впечатляващ бизнес от транспорта през имотния пазар до биогорива, а според медийни публикации - и във ВЕИ сектора
Транспортът всъщност е и началото. През 2002 г. едва на 21 години Ревин Аталай вече е съдружник във фирмата “Ивкони” на създателите на фирмата мастодонт за българската реалност “Юнион Ивкони” Ивайло Константинов и Светлозар Любенов. Към онзи момент баща му Рамадан е депутат в 39-ото народно събрание, зам.-председател на енергийната комисия и член на транспортната, а също и вносител на законопроекти, свързани именно с този бранш.
Като основен съвносител на проекти, свързани точно с автомобилните превози, Аталай редовно е атакуван за лобистки текстове и назначения в сектора. През 2015 г. синът му излиза от “Ивкони”.
Горе долу по същото време и Аталай старши - видимо от архива на парламента, снижава интереса си към транспортното законотворчество, акцентирайки главно върху енергетиката. В контекста на темата няма как да не направи впечатление, че не само Ревин, но и хора, свързани с неговите бизнес инициативи, просперират през годините.
Такъв е случаят например с регистрираната през 2001 г. компания “Атомтоплопроект”, фокусирана върху “проектиране, анализи и доставка на оборудване в сферата на ядрената енергетика”.
Според фирмените регистри съдружник в нея до 2011 г. е Петра Иванова, която излиза като свързано лице с Ревин Аталай през дружеството му “Прометекс 90”. Към днешна дата според Регистъра на обществените поръчки дружеството фигурира в 31 такива за милиони левове, с възложители общини (сред тях и София), както и АЕЦ “Козлодуй”.
Първата поръчка, спечелена от дружеството, е през 2007 г. и е за 740 000 лева за проектиране на технологични тапи именно за блокове 5 и 6 на АЕЦ “Козлодуй”. Към този момент Рамадан Аталай е председател на енергийната комисия в 40-ото народно събрание.
Според Търговския регистър синът влиза и излиза от различни фирми според ситуацията на пазара и в парламента
Например влиза в “Юнион Ивкони” през 2002 г. и много скоро след това компанията започва да печели масово разрешителните за превоз на пътници по основните и най-печеливши междуградски линии в България. Само за няколко години “Юнион Ивкони” стана най-големият български автобусен превозвач и излезе и на международния пазар. Ревин Аталай вече не е съдружник във фирмите около автобусния превозвач, но според Търговския регистър все още има 50% в “Контакт център” ООД - фирма, създадена през 2013 г., за да изгради и експлоатира колцентър за нуждите на клиентите на “Юнион Ивкони”.
През 2017 г. основава с Благовест Коджабашев фирмата “Ривърсайд хотелс” ООД, която е собственик на бутиков хотел в Банско. В края на миналата година обаче фирмата е продадена на македонска гражданка.
От 2016 г. нататък бизнесът на сина се пренасочва и просперира главно в сферата на енергетиката. Точно оттогава Рамадан Аталай е първо член, после - зам.-председател, а по едно време и председател на енергийната комисия в различни парламенти.
Към момента Ревин Аталай има 50% дял в “Прометекс - 90” ООД. Дейността на фирмата е съсредоточена върху изграждането на възобновяеми енергийни мощности и на отоплителни и електрически инсталации.
Притежава 20% от “Балкан газ” ООД. Едноличен собственик на капитала е и на “Аррат консултинг” ЕООД.
Държи и половината от “Бас Текс” ООД - фирма с разнообразна дейност, създадена през 2007 г. в Пловдив. Нейното име изскача в няколко обществени поръчки през последните години за доставка на специфично оборудване на научни институти и държавни ведомства, макар и за сравнително малки суми - 20 до 50 хил. лева.
В други фирми синът на Рамадан Аталай се води само като управител или член на съвета на директорите. Член на борда е например на строителната “Стройпроект Груп”, в която основен съдружник е Тодор Славков, синът на Иван Славков. Но фирмата от няколко години подава декларации пред НСИ, че няма никаква дейност.
Тази кратка история на бизнес просперитета на фамилията всъщност описва това, което българите ненавиждат в политическата ни класа - лицемерието да стоиш в парламента и да лобираш за бизнеси, в които имаш личен интерес.
За бабата на Аталай все пак почнаха да питат, след като в неделя ДПС в Пловдив поиска неговата оставка от парламента, очевидно не само заради по-малкото спечелени гласове на последните избори. Фатален ще се окаже 13-ият депутатски мандат за един от дългогодишните играчи на политическата сцена у нас.
Според Юксел Расим, председателя на ДПС в Пловдивска област, “на пръсти се броят тези, които застават” зад Аталай, защото в региона “не са му виждали очите”.
“Хората искат отношение, нормалност, внимание. Не може с двама-трима да се обградиш в определена община и да чакаш резултат, няма как да стане”, допълва Расим. А коментарът му за фейсбук групата “Аз подкрепям Ахмед Доган”, в която бяха споделени декларации от общинските структури на ДПС в Асеновград, Куклен, Първомай и Кричим, че са против снемането на доверието от Аталай, коментира: “Това не са целите организации, например в Асеновград само няколко души го защитават. От Първомай пък са 4-ма. Сред тях са кметът на село Воден Мухамед Абет, заместникът му и още двама”, посочва Расим. Твърди, че депутатът наложил въпреки волята на местната структура своя приближен Ердоган Мехмед за втори в листата. “И когато водачът и вторият след него не теглят листата, няма как резултатът да е силен. Навсякъде партията увеличи гласовете си, а в Пловдивско - паднаха наполовина. Това е проблемът”, посочва областният лидер на ДПС.
Очаква се тази сряда ПГ на ДПС да се произнесе. Самият Аталай запазва мълчание три дни след пловдивския призив за неговата оставка и не е ясно ще излезе ли от парламента, или ще остане като независим депутат. Но темата за “бабата”, бизнеса и лобизма остава.