- Курортният град остана без жп превоз през лятото, когато мнозина ходят на плаж, автобуси обслужват част от маршрута
- Линията последно била ремонтирана за визитата на Ким Ир Сен през 1983 година
Може ли да спрат влаковете за Хисаря точно през лятото, когато мнозина ги ползват, за да стигнат до басейните в курортния град?
Този въпрос отправят както пловдивчани, така и жители на градчето. От началото на май директният влак от Пловдив не стига до минералните извори, а сваля пасажерите на гара Калояново. Оттам автобуси ги поемат и ги карат до Хисаря. Но хората негодуват, защото това е съпроводено с неудобства.
"Много е изтощително. Невинаги автобусите изчакват
Например влакът още не е пристигнал на гара Калояново, а рейсът вече е потеглил и пътниците имат проблеми", описа Варвара Карнаух.
Тя е украинка и от 12 години живее в Хисаря. Сега е инициатор на подписка за възстановяване на пълния курс на влака от Пловдив до курортното градче. До момента е събрала над 600 подписа и възнамерява да ги предаде в Министерството на транспорта.
"Който е взел това решение, не е помислил за хората", заяви пред "24 часа" Карнаух.
По думите й от два месеца жителите на Хисаря нямат директен влак до Пловдив и обратно. Мотрисите спряха в началото на май, а според БДЖ този режим ще продължи до декември. (Виж позицията на "Пътнически превози" - б.а.)
Община Хисаря знае за недоволството на жителите, но проблемът не е в нейните компетенции, за да го реши. През това време гневът на хората расте.
"Надяваме се скоро да пуснат влака, защото се говори, че може изобщо да го спрат като нерентабилен", заяви Пенка Ганева, която два мандата беше кмет на Хисаря. Тя също е положила подпис върху петицията с искане за възстановяване на композицията.
"Лято е, Хисаря е много посещаван град
- мнозина от Пловдив идват с влак на плаж. Отделно е най-евтиният транспорт. Билетът е 3,80 лв. в едната посока и немалко хора предпочитат този превоз", казва Ганева.
Според нея не е редно курортен град да остане без жп транспорт, какъвто е имало открай време. Жителите на Хисаря наброяват около 6000 души. Вярно, повечето разчитат на личните си автомобили. Но немалка част от населението, както и от почиващите се придвижват с влак.
"Ползва се не само от жителите на Пловдив и Хисаря, а и от населените места, които са разположение по трасето на жп линията - Труд, Граф Игнатиево, Калояново, Черноземен, Долна махала, Черничево", добави тя.
Учителят Николай Радев, който живее в Хисаря и всеки ден пътува до Пловдив, където преподава история, от години се е отказал да ползва услугите на БДЖ.
"Отдавна спрях да пътувам с влака, защото не се вписва в работното време. Иначе преди ми беше много изгоден. Но след това промениха разписанието и се отказах. Сега ходя на работа с моята кола до Пловдив и обратно", обясни той.
И друг жител на Хисаря - Димитър Сотиров, от години не разчита на жп транспорта, за да стига до работното си място във втория град на България.
Смята обаче, че частичното извозване с автобуси от Калояново до Хисаря и обратно е по-добре за хората.
"Линията от Долна махала до Хисаря е ремонтирана последно през 1983-а, когато дойде на посещение Ким Ир Сен. Пристигна с влакова композиция с три вагона, живея наблизо и видях. Оттогава релсите не са пипани и влакът едва сега пъпли по тях. Ако слезеш да вървиш пеша, можеш да го изпревариш. На места самата линия буквално виси във въздуха", описа Сотиров.
Той смята, че тези, които ползват жп транспорт от
Хисаря до Пловдив, не са много
Варвара Карнаух дойде да ме моли да се подпиша в петицията, която събира. Казах да вземе да преброи първо хората, които се возят с влака. Но според мен по-важно е да се ремонтира жп линията, защото дори и да пуснат мотрисите, те пак едва ще кретат", допълни Сотиров.
Внукът му, който живее в Пловдив, неотдавна му бил на гости и изявил желание да се прибере с влака. 40 километра ги изминал за час и 10 минути.
"Каза ми: "Дядо, няма да повторя", описа Димитър Сотиров.
БДЖ: Само на няколко души е неудобно, но трябва да се изтърпи
Сегашната схема на придвижване от Пловдив до Хисаря ще продължи до въвеждане на новото разписание в средата на декември.
Това обясни пред "24 часа" Ангел Даскалов, шеф на "Пътнически превози" към БДЖ в Пловдив.
По думите му редуцирането е направено, защото не могат да обезпечат с достатъчно подвижен състав маршрута. Влакът, който върви по тази линия, е електромотрисен.
"Всичко ще се оправи с новото разписание. Засега така ще бъде", категоричен е Даскалов.
Той посочи, че са сключили договор с автобусна фирма да извозва пътниците.
"Ако някой шофьор си позволи своеволие, нека хората ни информират, за да сезираме изпълнителя", каза Даскалов.
Относно подписката, която се прави в Хисаря, коментира, че са обяснили на местните хора каква е ситуацията.
"Не зная за какво правят тези подписки. На няколко човека им е неудобно, но трябва да се изтърпи", съветва той.