Съотношението към тези над 10 години вече е 1 към 3
За има-няма пет години цените на автомобилите скочиха два пъти, което си е направо исторически рекорд. В годините преди пандемията от коронавирус клиентите се мръщеха на нови градски автомобили над 20 000 лева, а сега трудно се намират оферти и за 35-40 бона. Подобна е ситуацията и с употребяваните коли.
Често
хората продават старите си автомобили на 4-5 години за същите пари,
които са платили като нова или, в най-лошия случай с няколко хиляди лева надолу.
Въпреки скъпотията на българския пазар се наблюдава тенденцията за купуване на все по-нови возила. Последните данни на Пътна полиция за регистрациите на леки автомобили (М1) до юни тази година показват, че у нас са продадени 19 231 чисто нови коли, а до 5-годишна възраст още 9290. От 5 до 10 години с първа регистрация са 16 432 возила, а над 10-годишни логично са най-много - 62 967. Или общата бройка е 107 880.
През миналата година за първите пет месеца новорегистрираните автомобили в страната са били 88 376, или с 19 504 по-малко. Любопитното е, че половината от увеличението на продажбите на нови коли през тази година се дължи на чисто новите и тези до 5 години. Возилата директно от магазина са били през първите 5 месеца на 2023-а с 5106 по-малко (общо 14 125), а тези до 5-годишна възраст - с 2482 бройки (6808). Тези до 10 г. са били общо 12 030, а над 10 г. - 55 413.
Тенденцията за освежаване на българския автопарк е налице,
след като миналата година съотношението на регистрираните нови коли към тези над 10 г. е 1:3,5, а през първите 5 месеца на 2024-а вече е почти 1 към 3.
Ако се вземат данните за регистрациите на новите и возилата до 5 години спрямо общите тази година, ще се види, че всяка трета купена кола сега е почти нова.
Ако се върнем пък две години в статистиката, се вижда, че регистрациите на новите автомобили са се повишили двойно (19 231 сега и 11 960 през първите 5 месеца на 2022-а), като същото е съотношението и при 5-годишните.
Увеличението при колите от 5 до 10 години е около 50 процента, като най-малко е при возилата над 10 години.
Преди две години за първите 5 месеца са регистрирани 55 847 “трошки”, докато сега са 62 967 (около 12 процента).
Запазва се тенденцията по-голямата част от новия внос употребявани автомобили у нас да се състои от германски марки. Става въпрос най-вече за трите премиум - Audi, BMW и Mercedes, както и Volkswagen, най-вече с вечния Golf и по-големия Passat.
От началото на годината у нас са продадени най-много фолксвагени - 12 369 употребявани и 1266 нови леки модели и 1444 спрямо 326 от категория N1 (лекотоварни или със 7 места). Най-много регистрирани са старите голфове - 4600.
По брой продажби веднага след това се нареждат мерцедесите - с 10 999 употребявани и 749 нови леки коли. 7303 българи през тази година
са предпочели да си купят от Западна Европа
употребявани беемвета (187 електрически), а регистрациите на новите баварки са 772.
Употребяваните аудита са веднага след това със 7055 нови регистрации на употребявани модели и 278 нови предимно SUV модели.
От началото на годината
в България са внесени 134 чисто нови модела
на Tesla и още 303 употребявани.
Най-много нови коли през първите 5 месеца е продала Skoda - 3021. Любопитното е, че бройката е по-голяма от вноса на употребяваните шкоди, чийто брой е 2518. Най-продаваният нов модел на марката у нас е Octavia с 960 екземпляра.
На второ място остава Toyota с 2733 регистрации на нови леки автомобили и още 239 в лекотоварната категория. Старите возила на японската марка са 5264. На трето място по продажби е Dacia с 1859 нови леки коли, като и при румънската марка те са повече от употребяваните, които са 1391.