Първи бетон през юли 2029 г. и още 60 месеца за строителство
Пускът е планиран за последния ден на 2034 г.
До 2 години след това ще се зарежда с гориво и VIII блок
Окончателно инвестиционно решение за строителството на VII и VIII блок на АЕЦ “Козлодуй” ще има, след като са ясни инвестиционните и оперативните разходи, цената на финансирането, както и цената на електроенергията от тях. А това се очаква да стане през август 2025 г.
Научили сме си грешките от проекта “Белене”, за който така и нямаше осигурено финансиране, заяви Петьо Иванов, изпълнителен директор на проектната компания “АЕЦ Козлодуй - Нови мощности”.
Първият етап вече е изминат. Избрана е технологията АР1000 на американската компания “Уестингхаус”, както и строителят - южнокорейската “Хюндай”. И двете – с решение на парламента (хрониката на проектите за нови ядрени мощности – виж инфографиката на XV стр.).
Приет и публикуван в “Държавен вестник” е конкретен график за развитието на проекта, който се изпълнява в срок. “Хюндай” и “Уестингхаус” преговарят за създаване на консорциум за изграждане на двата блока.
С този консорциум “АЕЦ Козлодуй - Нови мощности” преговаря за сключване на договор за инженерингови дейности, което по график трябва да е факт до края на юли 2024 г. Към момента “Уестингхаус” са приключили дейностите по договора за FEED, или за базово проектиране.
“Преди да се сключи договорът за инженеринг, строителство и доставки (ИДС), трябва да се развие още степента на проектиране, инженерингови дейности, за да може в етапа на ИДС контракт да имаме възможност да получим фиксирана цена, срокове за строителството, и достатъчно доставки, които да позволят на проектната компания да застане пред Агенцията за ядрено регулиране и да стартира дейността по междинен отчет за анализ на безопасността”, коментира Иванов.
В общественото пространство се носят легенди, че двата блока ще струват над 30 млрд. евро. Коренът на тези слухове е в стойността на изграждането на 3-и и 4-и блок с технология АР1000 в АЕЦ “Вогъл” в САЩ, което продължи десетилетия и доведе до оскъпяване на проектите.
“Некоректно е да се прави тази пряка връзка. Положителното за нас е, че “Уестингхаус” предлагат проект, който вече е минал през детските болежки. Има референтна централа в САЩ, която работи с това оборудване, има 4 енергоблока в Китай, които работят с АР1000. Бюджетът, който предвиждаме, изобщо не е близко до спекулациите”, казва Иванов и препраща и към доклада на БАН за АЕЦ “Белене”, в който беше лансирана цена за мегаватчас от около 80 евро.
Колко ще струват двата блока и електроенергията им, ще стане ясно преди вземане на инвестиционното решение, когато ще е структурирано и финансирането.
Какво се предвижда?
Капиталова структура на проектите е между 20 и 30% собствен капитал и 70-80% привлечен, което е стандартно за проектно финансиране. Интересното е, че ако за изминалите 2 г. не бяха извлечени толкова средства от държавната енергетика, самоучастието ни щеше да е осигурено, коментира още Петьо Иванов.
За осигуряване на част от собствения капитал в решението на парламента от декември 2023 г. е записано, че парите от продажбата на оборудването за АЕЦ “Белене” на Украйна ще отидат в капитала на “АЕЦ Козлодуй - Нови мощности” ЕАД. Иванов има и предложение за доосигуряване на тези 20-30% собствен капитал: “Като искаме да развиваме този проект, държавна подкрепа ни е необходима не само заради държавните гаранции, но и да има предвидима дивидентна политика. Трябва да се позволи на собственика на проектната компания - “АЕЦ Козлодуй” ЕАД, която генерира положителни финансови резултати, определен процент или пък определена сума всяка година да бъде заделена за увеличаване на капитала на дъщерното дружество. Да не се изземва цялата печалба на АЕЦ “Козлодуй” ЕАД. Това ще даде сигурност за всяка банка, която би финансирала проекта”.
И дава пример – АЕЦ “Козлодуй” има продажби над 15 милиона мегаватчаса електроенергия. Ако отчетем, че 50 лв. е печалбата на мегаватчас, това прави 750 млн. лв. на година. 250-300 млн. лв. да отиват за увеличение на капитала на дъщерното дружество “АЕЦ Козлодуй - Нови мощности” ЕАД, една част - за дивидент към БЕХ, и също да остават и за централата за дългосрочните им програми.
Част от финансирането на новите мощности ще бъде от американската експортна USEXIM bank. При визитата си в САЩ в края на май министърът на енергетиката Владимир Малинов се срещна с президента на банката Рита Люис, която заяви, че финансирането на проекта в България е приоритет. Малинов пък смята, че
присъединяването на банка от ранга на
експортно-импортната банка на САЩ
ще е още по-привлекателно за други финансиращи институции. Друга част поема корейската експортна банка KEXIM bank. След влизането на “Хюндай” в проекта има писмо за намерение от банката. Освен тези две институции, които финансират доставките на стоки и услуги от държавите си, ще се прави и пул от големи международни банки. Осигуряването на външното финансиране трябва да приключи до края на юли догодина.
След като е структурирано финансирането, идва времето и за окончателното инвестиционно решение. То ще се базира на реални цифри, които ще обхващат инвестиционните разходи, оперативни разходи и условия за финансиране. Мандатът на проектната компания и държавата за това решение е до края на август 2025 г.
За месец по-късно е планирано да бъде подписан и договорът за инженеринг, строителство и доставки с консорциума между “Уестингхаус” и “Хюндай”. Веднага след това да бъде поръчано на “Уестингхаус” да изработи оборудването с дълъг цикъл на производство за VII блок. Това е реакторът и останалото оборудване за ядрения остров. Срокът за изработването му е до 48 месеца.
Паралелно ще тече подготовка на самата
площадка,
ще бъде изградена ограда, трябва да се изпълни транспортна инфраструктура, която е за довеждане на товарите от пристанището на р. Дунав при Козлодуй до площадката. Възлов момент е внасянето на техническия проект в Агенцията за ядрено регулиране, което ще стане до края на 2026 г. Разчита се до края на август 2028 г. той да бъде одобрен от ядрения регулатор. И това ще отвори пътя за строителството на ядрената част. От края на 2028 г. започват изкопни дейности. Срокът е 60 месеца след наливане на първия бетон, или от юли 2029-а.
Зареждането на първото гориво е до края на април 2034 г., а след приключване на изпитанията блокът трябва да започне да произвежда електроенергия в последния ден на 2034 г.
“Уестингхаус” поверяват българския проект на най-опитния човек в строителството с технологията AP1000. Оскар Прат е участвал в строителството на четирите блока в Китай и е завършил двата блока във “Вогъл”. “Безспорно сме с предимство, пращат го тук, защото виждат, че вероятно ще бъдем готови да стартираме дейности преди всички други държави в Европа. Ще бъдем водещи”, коментира Иванов.
А проектната компания още тази година ще обяви процедура за избор на инженер на собственика. Търси се опитна международна компания. Големият проект дава възможност и за българския бизнес, минимум 30% от работите трябва да са възложени на местни компании. Съветът е строителни и инженерингови компании в България да започнат подготвителните дейности, за да могат да отговорят и на високите изисквания на “Хюндай” и “Уестингхаус”.