В България има особеност - трябва да размахваш мечове офлайн
Експерти: Важно е да избереш точната възраст през точната мрежа в точните групи. И да "стреляш" 2 в 1 - през нови и традиционни медии
В тикток днес започва революция. Не може да оставим социалната мрежа на “Алтернатива за Германия” - това каза в клип германският здравен министър Карл Лаутербах, когато се включи преди изборите за Европарламент в социалната мрежа.
И у нас в неделя, когато се разбра, че в парламента ще има неподозиран играч - “Величие”, се заговори за тикток и ютюб кампаниите. И за феномена “пробив в сърцето на избирателя през социалните мрежи”.
Те излъчиха редица нови политици в цяла Европа. Най-забележителният успех бе на кипърския инфлуенсър Фидиас Панайоту, който като независим кандидат бе трети на вота в Кипър. А победата на “Национален сбор” на Жордан Бардела с 1,3 млн. последователи в тикток накара френския президент Еманюел Макрон да разпусне парламента и да свика предсрочни избори. “Алтернатива за Германия” също изнесе голяма част от кампанията си в тикток. (Виж за тях вдясно)
При “Величие” става дума за репрезентация, която се случва офлайн, казва д-р Евелина Христова, която преподава политически комуникации в Нов български университет. И добавя, че Историческият парк, създаден от идеолога на “Величие” Ивелин Михайлов, е ключов. Той е изразът на патриотизма, за който много говорели, но всичко оставало на думи. Затова и Христова не смята, че “Величие” отговаря изцяло на определението “нов играч”. Те съществуват много преди да са партия. Правеха възстановки на исторически битки, организираха фестивали и фолклорни събития. В тях се включваха хора, които досега или не са били свързани с политика, или нямаха свой представител в нея. И те обсъждаха всичко това в групи във фейсбук. Тези групи, създадени преди това, бяха основата на комуникацията им, изтъква експертката.
За разлика от традиционните медии, в социалните мрежи има и обратна връзка. Те са мост за незабавна комуникация с хората, можеш да достигнеш публиката директно, давайки възможност на всеки да изрази концепция или да отправи съобщение, коментира Никол Фереро, базираната в Торино, Италия, специалистка по управление на социални медии и дигитален стратег, която управлява агенция The Social Net. Впечатляващо е как комуникацията се е променила, особено в постпандемичната епоха, с естествена еволюция, която според мен е “съкратила” разстоянията между институциите (или брандовете, политиците) и публиката, казва тя.
Но традиционните формати съвсем не са загубили силата си и дори вотът у нас го показа. “Величие” качваха в ютюб своите срещи с избиратели, а в тикток - избрани моменти от тях, казва д-р Христова. И посочва друго, което може да е донесло гласове на партията. У нас няма военна служба, а има мъже, които искат да си реализират мъжествеността. Така че на възстановки с оръжия го правят. Това е изключително успешна комбинация между офлайн активност и онлайн репрезентация, които са в симбиоза и продължителност. Ти, като си тръгнеш от събитието, връщаш се към него със снимки, разговори с други и подготовка за следващи. А това мейнстрийм медиите не го засичат, защото не е мейнстрийм явление, казва преподавателката.
Собствени групи
Партията на Ивелин Михайлов и Николай Марков е единствената, възползвала се от групите във фейсбук. Но “Величие” комуникираха в собствените си групи. Ти трябва да имаш такива, но да си ги изградил. Там има доверително общуване. Не може да отиде кандидат от Видин и да пробва в група за града. Там няма кой да ти пусне поста. Няма да стане и да опита по интереси. Кой ще ти ги пусне в групата “Частни училища в София”, дори да говориш за образователната си реформа и въвеждане на принципа парите следват ученика и в частното средно образование, дава формулата на успешната фейсбук комуникация д-р Христова.
Коя мрежа за кого е
Никол Фереро добавя кого да достигнем там. Фейсбук все още е най-популярната социална мрежа в Италия по брой потребители, но тенденцията през последните години е да се преместят другаде. Днес обаче вярвам, че за политиката все още е основна платформа с целева аудитория между 35 и 65 години. Именно там те са най-ангажирани, посочва специалистката по социални мрежи.
И казва, че правилният подбор е ключов. В тикток са младежите под 27 г., поколението Z, докато в инстаграм са тези около 30 г., описва потребителите на различните социални мрежи Фереро.
Инстаграм е най-отворената платформа за всякакъв вид възраст и интереси. А X (бившият туитър) е може би социалната мрежа, където най-добре могат да се обсъждат важни теми. В нея има широка база от потребители, която включва от млади до възрастни.
И Шолц влиза в битката за младите
Именно младите изиграха основна роля на този вот. Те бяха спечелени в тикток. Там кампанията си проведоха както феноменът Жордан Бардела, така и "Алтернатива за Германия" и Максимилиан Крах, който се възползва, че в Германия възрастта за гласуване бе намалена до 16 години.
Крах говореше на учениците почти не като политик, а като приятел от горните класове. В едно от видеата си дава съвети на младите мъже как да се държат на срещи с момичета. В друго ги призова да не гледат порно. Веднъж спечелил последователи - днес има около 41 хил, включи и политиката. Насърчи учениците да се противопоставят на учителите, които имат леви убеждения.
"Алтернатива за Германия" успя да събере над 417 хиляди харесвания и над 4 млн. гледания на видео, насочено срещу мигрантите от ислямски държави. В друго говореха за традиционното семейство и как гей браковете са вредни. Клипът бе гледан от над 2 млн. души.
Но ето че в тикток влезе и немският канцлер Олаф Шолц. В първия му клип се чува необичайна музика, на чийто фон се появява съобщението: Ние сме също толкова изненадани, колкото и вие! (И да, канцлерът наистина вече е в тикток.)
Кой спечели в социалните мрежи, е спорно - ХДС/ХСС, който управлява Германия, запази своите 29 депутати и първото място. А "Алтернатива за Германия" е втора с 15 представители - с 4 повече отпреди.
Кралят на тиктока
обаче дойде от Франция. Жордан Бардела отвя конкуренцията и спечели за своя "Национален сбор" разгромна победа. За тях гласуваха 31,37% от французите, което им отреди 30 евродепутати - със 7 повече от 2019 г., когато партията отново спечели евровота. Те биха с над двойна разлика "Ренесанс" на президента Еманюел Макрон, които взеха 14,6% и загубиха 10 евродепутати, оставайки с едва 13.
За да постигне този резултат, Бардела впрегна армията си от тикток последователи, които надхвърлят 1,2 млн. души. Проучвания сочат, че поне 1/3 от младежите между 18 и 25 г. са гласували за него.
По български - стендъп комедии, тенис и мускули
Христо Петров - Ицо Хазарта, влезе в Европарламента с преференции. Той бе верен на себе си, пееше и не стана политик от класическия тип. Елисавета Белобрадова също. Тя продължава със сайта си "Оле Мале", с групите, със стендъп комедиите и си прави нейните неща, казва д-р Христова.
В деня за размисъл Кирил Петков качи два кадъра как играе тенис на маса. Облечен в сако и риза. "Гаден сервис, силен ретур", написа той. Георги Георгиев от ГЕРБ му отвърна, че за разлика от други, той играе не само по избори и за снимка, а всеки ден. Същото е и с работата, добави бившият шеф на Столичния общински съвет, който вече е колега депутат на Петков.
За д-р Христова и двете изаяви са комуникационна грешка. Но пък бившият премиер акад. Николай Денков се справил добре. Той качи кадър с пудела си и написа, че най-накрая ще може да го изведе в парка. Това е автентична снимка. Да, носи комуникационната грешка, че е пудел, макар и по-едър от онзи с пачките, но е истинска. Човекът се радва, че най-накрая може да види кучето си, казва д-р Христова. И посочва, че безспорният победител в деня за размисъл е президентът Румен Радев, който се пусна на снимки по мускули от Бургас.
Важно е да насочиш правилните послания към точната аудитория, независимо дали са онлайн, или офлайн, категорични са експертите. Пиетро Стендардо, специалист по човешки ресурси в Милано, добавя. Важно е профилите да са автентични. Те не са създадени за кампания или с политически цели. Личи си, че са от преди това, а хората оценяват това, посочва Стендардо.
Черешите и пъпешът
И в Италия "по-старите" политици се включиха в онлайн тренда. Самата Джорджа Мелони, която поведе листата на партията си "Италиански братя", в деня за размисъл опита череши, впечатли се от вкуса им и попита какъв сорт са. Продавачът обърна табела, на която бе написал - "Джорджа". А до тях имаше пъпеши. Именно това е значението на "Мелони", фамилията на премиерката. Клипът завърши с нейно намигване към камерата. Видеото е от примерите за по-различна, разчупена комуникация, които Никол Фереро дава.
Симбиоза между новите и традиционните медии
И докато политиците се чудят дали да са повече он- или офлайн, най-голямата тикток звезда Каби Лейм знае - и двете. Той пое кампания в Кивасо, градче близо до Торино. Използва плакати, за да стигне до хората. Според Никол Фереро именно симбиозата между двата вида комуникация е ключова. Едни ще прегледат новината или съдържанието в социалните медии и ще останат безразлични, но може би ще бъдат привлечени от интервюто в ежедневника, докато пият кафе в бара, или от плаката 6x3 на улицата. Все пак нека не забравяме, че много от нас (и тук говоря за Италия) все още придават по-голяма значимост на вестникарските статии, отколкото на пост в социалните мрежи. Затова аз работя и с международен пресцентър.