- Повече от спешно е за дребна промяна в НПК, за да не се товарят жертвите с излишна административна тежест и разнасяне на бележки
- Прокуратурата вече въвежда електронните подписи и само мейлът на пострадалите ще е нужен, за да получат всички документи по разследванията
Бременна жена се прибира от работа и както всяка вечер паркира колата си до блока, в който живее. На сутринта Мартина излиза и не я намира. В първия момент решава, че е забравила къде я е оставила и започва да обикаля между блоковете.
След като не намира старата си тойота (от 2017-а), звъни в полицията. Но още се колебае дали грешката все пак не е нейна. Всъщност тя е поредната жертва на автокрадци - от СДВР ѝ казват, че има видео как бандити задигат автомобила ѝ.
Тази реална история е отпреди дни - в нощта срещу петък, 31 май. Мартина паркира своята “Тойота Рав 4” на улицата в столичния кв. “Изгрев” в четвъртък привечер. Още е сравнително светло, така че движението на хора в района не я изненадва.
На сутринта трябва да закара майка си на погребение. Мамо, не помня къде съм паркирала, вземи такси, моли по телефона и тръгва по задачи. Към този момент изобщо не допуска, че може да е жертва на кражба.
Нейни колеги я убеждават да подаде сигнал в столичното Първо РУ. Полицаите приемат случая присърце - двама идват на място с патрулката, за да приемат сигнала - все пак Мартина е бременна. Заедно с нея отиват в районното, където тя описва ситуацията.
След часове разбира и за видеото. На него се вижда как опел паркира до нейната тойота. Автомобилът на бандитите е с регистрационни номера, издадени за друга кола. Най-вероятно е краден. Един апаш слиза, след минути отваря колата и потегля.
Полицаите обясняват на Мартина какво следва, защото оттук нататък започват административните мъки на жертвите на автокражби. За улесняването на дългата процедура, след която, уви, не ти откриват колата, дори не се говори в парламента.
Криминалистите разясняват на младата жена - ще ѝ издадат бележка, удостоверяваща, че автомобилът е откраднат. Таксата е минимална - 2,50 лв., но е добре да се плати веднага. Бележката обаче ще е готова след 3 работни дни. В конкретния случай, тъй като действието се развива в петък, това означава, че дните са пет.
В същия ден жената трябва да отиде в дружеството, към което е сключила своята застрахователна полица, където процедурата с попълването на всички документи отнема около 3 часа.
След онези 3 работни дни, когато удостоверението за откраднатата кола е готово от районното полицейско управление на МВР, тя отново трябва да се върне в застрахователното дружество и да го прибави към останалите документи.
Ако колата не бъде намерена, изплащането по полицата също не става веднага. Неофициално - процедурата отнема 6 месеца.
Мартина ще трябва да ходи до районното, за да вземе бележка, че разследването е прекратено поради неокриването на крадците - отнема в идеалния случай 1 месец, но реално до половин година.
За щастие, поне ще я информират, че разследването е прекратено, и след като се случи това, Мартина ще трябва да отиде в районното за трети път. Липсва ясна процедура да получи известието с обратна разписка.
А след районното Мартина трябва да отиде отново обратно при застрахователя. Административна тежест, която е напълно излишна, тъй като и полицията, и прокуратурата разполагат с данни в коя компания е сключено автокаското.
Това е само една история, случила се преди 3 дни в София. Със сигурност на 31 май още българи са се събудили без колите си. “24 часа” научи, че в същата вечер в друг столичен квартал - “Дианабад”, са били откраднати 2 автомобила от същия клас. Нищо чудно да е дело на една банда “специалисти”, защото двата квартала са гранични.
За да бъдат облекчени жертвите на наглите крадци, “24 часа” предлага на бъдещите депутати да гласуват законодателна промяна, която да позволи подобна информация да постъпва в застрахователните компании по служебен ред. Най-лесно ще е това да се случва по линията прокуратура - застраховател. Може и МВР да е контактната точка, но ще отнеме повече време.
За да се случи, са необходими изменения в Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК).Там трябва да се регламентира кой получава известие за прекратяване на разследването. Промяната може да не е само за коли, а изобщо за застраховано имущество. Мек вариант на изменението вече е готов с промени в Закона за съдебната власт.
Говорителят на Софийската районна прокуратура Николай Николаев обясни, че сега се въвеждат електронни подписи, с които да заверяват документите. И ако пострадалият е дал имейла си, прокуратурата ще му праща постановлението за отказ и други документи по проверката. По този начин, веднъж получил го по електронната поща, човек може да го прати на застрахователя си. И в момента много документи между двете страни се обменят по мейла.
Има възможност и сега входящият номер на молбата за издирване на автомобила да се изпрати на застрахователя по имейл или друг електронен канал, обясниха пред “24 часа” застрахователните брокери Светослав Попов и Татяна Миланова.
Отделните застрахователи обаче имат различни подходи. Някои приемат този начин за уведомяване, но други искат бележката да се занесе лично. Вторият начин, макар и да отнеме повече време, гарантирал на застрахования документ, че е уведомил застрахователя и може да проследи сроковете за обезщетение. Така се елиминирал рискът застрахователят да забави плащането с обяснението, че не е бил уведомен навреме.
Но при сегашните срокове бременната Мартина със сигурност ще е с бебе на ръце, когато нейният казус приключи. И тъй като няма кола, ще обикаля институциите с бебе и такси.
Шансът ѝ да не мине по този дълъг път е, ако тойотата ѝ бъде открита. Макар да са минали 4 дни, надеждата не е изгубена. Има дори заподозрян, който обаче отрича да има общо. Неофициално се знае, че Софиянчето, Руснака и Данчо Релето от Наглите са майстори в отварянето на подобни джипове (виж карето и графиката). Имат машинката, която наподобява по размери тетрис. Тя обучава компютъра и отваря колата, а след това стартира и двигателя. Безконтактните коли пък се отварят с джаджа от 2 части. Едната прехваща сигнала от ключа, а другата го предава на колата. Вече има и усилватели за подобни устройства. С тях вместо крадецът да се движи зад собственика, който току-що е паркирал колата, просто виждат на кой етаж свети, когато слезе от асансьора. След това през стената единият бандит насочва уреда и прехваща сигнала, а другият се качва в колата и отпрашва.
Автомобил от същата марка и модел, но година по-нов, бе задигнат от телевизионна шефка в нощта срещу 9 май. С неуморна работа криминалистите от СДВР я откриха на 21 май вечерта. Смята се, че автомобилът е бил подготвян за изнасяне в чужбина.
Често обаче подобни коли се крадат за части. Най-търсени са моделите около 2017 година. Те са сравнително нови, защото за тях по-трудно се намират части в автоморгите. Но пък и достатъчно стари, за да се повреждат. Това е причината автокрадците да ги разглобяват. Така изкарват и повече пари - от кола, струваща 20 000 лв. втора употреба, могат да се вземат 3000 лв. само за фара. Някои от бандитите крадат по поръчка на собствениците на морги, други дори имат свои.
След кражба за части, колата първо се пребоядисва. След това се изпилват номерата на рамата и на двигателя. Така дори полицаите да отидат на сутринта - обикновено кражбите стават около 2 ч през нощта, колата на практика е изчезнала.
Самите собственици на автоморгите пък не трябва да доказват произход на авточастите. Вместо това твърдят, че са ги купили втора употреба преди години. За всеки случай пазят и фактура, до която рядко им се налага да прибягват. Подобни практики с кражби на коли за части могат донякъде да бъдат стопирани, ако на търговците им се налага да регистрират попупката на всеки детайл за автомобилите и да декларират произход. Това ще е полезно и за хората, които ще знаят с какви части се ремонтират колите им.
Петима с по над 20 дела задигат из цяла София, няма експерти да приключат разследванията
Плащат им едва по 29,60 лв. за час работа
Петима автокрадци с по над 20 висящи разследвания задигат автомобили из цяла София. Делата им не са приключени заради различни експертизи, които няма кой да изготви. Това се случва, защото на вещите лица се плаща за час изключително малко - 3% от минималната работна заплата, или 29,60 лв.
Причината повечето бандити да имат много висящи дела е в липсата на експерти.
Едва няколко души правят изследванията, които са задължителни, за да се каже как е отворена колата. Така още по време на разследването бандитите излизат на свобода, тъй като е минал максималният срок за задържане - 8 месеца. Често съдът казва, че по делото не се работи, тъй като няма извършени действия, и пускат бандитите по-рано. Реално кражбите стават през нощта и няма много свидетели. Така прокурорът чака експертизата, за да приключи разследването. Съдът обаче вижда само, че такава няма, макар да е назначена. А започне ли процесът, адвокатите на бандитите хитреят. Оспортват експертизата и искат нова. Така процесът се проточва с години, а много свидетели действително забравят какво са казали по време на разследването.
Тази тактика се ползва от защитниците на почти всички престъпници. Най-оборотният крадец по оперативните данни на МВР е Недко Аладжов-Руснака. Подозиран е за стотици кражби на коли от всякакви марки. Твърди се, че може да задига както мерцедес, беемве и ауди, така и тойоти и рейндж роувъри. Има специфичен маниер при кражбите. Данните на полицията сочат, че ходи за обири не с работна кола, а с електрическа тротинетка. Така избягва подозренията от ранобудни съседи, които може да забележат паркирал автомобил с човек в него точно до друга кола и подозрителен мъж, застанал до нея. Веднъж стартирал двигателя на набелязаното возило, Руснака мята тротинетката в него. Смята се, че повечето коли разглобява за части, но понякога и изкарва автомобилите в чужбина.
Недко обаче не е единственият, който бръмчи с тротинетка. Павлин Петров-Пери, също ходи по подобен начин да краде. Той задига немски автомобили, обикновено за части. Повечето му висящи дела обаче не са за кражби, а за укривателство. Причината е, че законът изисква да се каже кога точно е задигната колата. Нещо, което е невъзможно без наличието на свидетели или поне камери.
За разлика от Пери и Руснака, Асен Колев-Хастара задига само джипове рейндж роувър. Краде ги с помощта на компютър, който обучава автомобила, или с партньор и машинка за отваряне на безконтактни коли, ако моделът е такъв. Първите изнася в чужбина, а по-модерните продава за части. При такива коли крадците няма как да ги запалят отново - машинката само прехваща сигнала, не го записва.
Красимир Пешев - Мраморския е друг от оборотните бандити. За разлика от колегите си е оперативно интересен на разследващите и за кражби и грабежи. Задига германски автомобили, които продава на части. Понякога и ги ползва за други престъпления, смятат от СДВР. Така например с крадена кола бандити отидоха да оберат дома на Петър Хубчев през 2017 г. Задигнаха пари и екипа му от САЩ 94. По това време Хубчев бе национален селекционер, а Мраморския бе обвинен за кражбата.
Най-модерен е Даниел Димитров-Данчо Релето, от Наглите. Освен тойоти осъденият като член на бандата за отвличания Наглите апаш задига и електрически коли и хибриди. Само за последните 2 години от СДВР го задържаха 3 пъти с крадени возила. Въпреки това е на свобода, макар да е в изпитателния срок на условното си предсрочно освобождаване от 18-годишна присъда по делото “Наглите”. Едното разследване дори вече е в съда.
Ключът от автомобила в специална кутия, имобилайзер за двигателя, а на волана - бастун за заключване
Три са начините за предпазване от кражба на колата. Едните са хай-тек - блокиращият запалването на колата имобилайзер. Други - като бастун за волана, който блокира кормилото, са по-скоро първични, а специални калъфи и кутии съчетават и двете, като блокират сигнала за автомобили с безконтактно запалване. Методите са най-ефективните за защита, казват полицаи, които разследват автокражби.
Съветват собствениците на коли да държат ключовете си за безконтактно запалване в специална кутийка, която прави ефекта на фарадеевата клетка. Подобни кутии и калъфи се търгуват от 10 до 50 лева. Те са със специална облицовка, която блокира сигнала от ключа. Вместо колата да стартира при приближаване, човек трябва да извади от калъфа уреда, които работи с радиочестотни вълни. Заради усилвателите бандитите прехващат сигнала дори собственикът на колата и ключът да са в апартамента. Затова е добре у дома да се ползва специалната кутия. И този калъф, и тя, трябва да се сменят на не повече от 6 месеца, тъй като блокиращото покритие се износва от употребата.
Бастун за волан пък е един от най-добрите методи за предпазване от кражба на колите със стандартно запалване. Когато бандитите видят уреда, се отказват. Причината е, че за да го махнат, ще трябва да го срежат. Освен че е шумно, което привлича вниманието, те не носят в себе си флекс.
Имобилайзер също предпазва от кражби. Уредът, който блокира запалзването на двигателя, има светлина, която се поставя на предното стъкло. Така бандитите виждат както алармата, така и че има имобилайзер, и също подминават - задигането на колата би им отнело много време.