Непременно намерете смисъл някъде навън - в хоби или кауза. Иначе ще се депресирате
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Mразите работата си. Осемте часа пет дни в седмицата са мъчение. Но по някакви причини не можете да напуснете. Тогава единственото, което ви остава, е да се постараете някак да издържите.
Това е лошо, защото е Научно доказано: Обичате си работата – живеете по-дълго. Но проблемът ви не е уникален. Много хора са в подобно положение и специалистите съветват какво да правите.
Първият съвет е да си дадете сметка какво точно ви тормози и да се огледате дали няма друга длъжност или отдел в същата фирма, където ще се чувствате по-добре.
В такъв случай помислете с кого да поговорите. Това може да е шефът ви, ако задачите, които изпълнявате, са ви станали скучни. Може да е друг мениджър в компанията или служител от отдел "Човешки ресурси". Не е нужно драматично да признавате, че мразите работата си. Кажете му какво бихте искали да правите, за да си върнете мотивацията и страстта.
Като споделите с точния човек своите проблеми и желания в професионален план, вие правите първа стъпка към промяна, казва когнитивният психолог Арт Маркман. Заявете в прав текст, че се надявате да смените позицията си, когато се открие възможност. Много често това се оказва полезен ход, защото досега никой в компанията не е подозирал, че вече не харесвате работата си. (Шефът ви не може да чете мисли, казвайте си.) А при споделянето има вероятност и да получите ценни препоръки - какви компетентности трябва да придобиете и развиете, за да постигнете целта си. Когато се заемете да ги постигнете, всекидневните ви задължения ще започнат да ви се струват по-малко неприятни, защото вече имате надежда да се измъкнете от тях.
Това е розов сценарий. Не е изключено в тази фирма да няма други подходящи позиции за вас или вие да не ги искате. Тогава пробвайте да направите по-поносимо времето, което прекарвате в службата.
Все има поне един колега, с когото ще ви е приятно да общувате. Не превръщайте обаче контактите в драма - вие се оплаквате на него и той на вас. В известна степен това е разтоварващо. Но значително по-полезно и за двама ви ще е да не задълбочавате неудоволствието си от работата, като се навивате един друг колко лошо е всичко, няма надежда на хоризонта и т.н. Ако нямате какво приятно да си кажете за работата, говорете си за неща извън нея. Нали целта е да се разведрите, не да се натоварите.
Всъщност може би мразите не работата, а не харесвате колегите си и не откривате нито един симпатичен. Научете се елегантно да се дистанцирате от тях и от това, което правят.
Фокусирайте се върху собствените си задачи, пазете се от всичко, което смятате за непродуктивно и отблъскващо - например клюкарстване, препоръчва консултантът по кариерно развитие Лоли Даскал.
При това много внимавайте да не се депресирате. Едно от най-лошите неща, които може да ви се случат в такава обстановка, е да се оставите съзнанието ви да бъде завладяно от негативни мисли. Целенасочено култивирайте у себе си позитивен начин на мислене, като се съсредоточите върху работата си и игнорирате всичкия негативизъм около вас, подчертава Даскал.
Нетрадиционно спасение може да бъде да вземете под свое покровителство новопостъпил колега и да му помагате да навлезе в работата. Менторството ще ви освежи, особено ако имате насреща си младок, който ви гледа с възхищение. Така ще има с кого да си общувате. Естествено, не показвайте пред новия колега колко мразите работата си. Разваляте ореола си на ментор. Пък и за млад или новопостъпил служител е много обезкуражаващо да разбере такъвфакт. Сякаш ще провиди бъдещето си.
Третият съвет е непременно да намерите смисъл другаде, извън преките си задължения. Може да се посветите на граждански каузи или на хоби. Инвестирането на време в подобни дейности ще ви свърже със съмишленици. Общуването и усещането, че сте част от нещо по-голямо, ще ви дадат удовлетворение. В допълнение новите контакти могат да отворят пред вас нови врати за професионално развитие, изтъква Арт Маркман.
И той, и Лоли Даскал обаче съветват внимателно да прецените докъде се простират границите ви да изтърпите мъчението с омразната работа. Но преди всичко си признайте факта и го разгледайте от всички страни.
"Когато анализирате обстоятелствата, каращи ви да се чувствате в капан на работното си място, вие откривате възможности, които преди не сте осъзнавали, че съществуват. Вместо да гледате на промяната в кариерата като на някаква абстракция в далечното бъдеще, помислете за конкретните действия, които трябва да предприемете, за да я превърнете в реалност", казва Арт Маркман.
"Подгответе стратегия за напускане. Никога не е късно да потърсите по-добра среда, която ще ви позволи да си вършите работата по възможно най-добрия начин. После гледайте на този неприятен период от вашия живот като на ценен опит, научил ви да разпознавате нещата, с които не трябва да се примирявате в работата", добавя Лоли Даскал.
------ Етнограф на фирмата или спасението да минете отвъд длъжностната характеристика
Всяка работа може да ви стане скучна или дори омразна, ако не искате да я обикнете. Винаги може да намерите кого другиго да обвините за това - гадния шеф, неприятните колеги, лошата корпоративна култура и т.н. Горчивата истина обаче е, че хората много често сами са си виновни, задето не харесват работата си. Така предопределят своя неуспех в кариерата и по-голямата беда - нещастния си живот. Защото никой не живее щастливо, ако прекарва в нещо омразно повечето време, през което е буден, и едновременно с това не намира възможност или сили да се измъкне от капана.
Експертите твърдят, че ще ви се отрази отлично и на удовлетворението от работата, и на успехите в нея, ако минете отвъд длъжностната характеристика. В много професии този документ трябва да е стряскащо дълъг, ако в него подробно са изброени всички права, отговорности, правила и т.н. Често в професионалното си ежедневие служителят прави десетки неща, които официално не са в т.нар. характеристика.
Има дори случаи, в които описаните основни задължения играят сравнително малка роля и не са от особено значение за успеха в кариерата. Какво и как вършат служителите, в голяма степен се определя от професионалните им познания, опит и здрав разум. (8 роли в екипа извън длъжностната характеристика - коя сте припознали и води ли към успех.)
Основните си задължения, естествено, трябва да изпълнявате. Но ако намерите още нещо, което ви влиза в работата, отговаря на вашите способности и интереси, захванете се с него и ще се почувствате много по-удовлетворени. Даже ще престанете да мразите работата си.
Например може да обогатите длъжностната си характеристика на счетоводител, като не просто регистрирате фактури, а ги анализирате. Така ще направите извода, че продажбите на вашата фирма се увеличават в област Монтана, да речем. Мениджърите на всяка компания искат служителите им да дават най-доброто от себе си и ще ги впечатлите. Това, че вниквате под повърхността, ще е стъпка към положителната оценка за вас, към бонуси и повишения.
Друга полезна стратегия е да се превърнете в своеобразен етнограф на компанията. По принцип етнографията изследва обичаите, традициите, бита и културата на различни групи, региони и страни. В случая когнитивният психолог Арт Маркман използва термина, за да посъветва да наблюдавате фирмената култура и взаимоотношенията между отделните служители, мениджъри и ръководители.
Лесно е човек да се изолира от колегите си и да не обръща много внимание какво правят, особено когато не ги харесва или е затрупан със собствените си задължения. Но колкото повече внимание обръщате на работата на другите, толкова по-добра ще бъде представата ви кои хора в офиса прекарват най-много време, работейки по задачи, отговарящи на вашите умения и качества.
Когато си изградите добро разбиране за цялостната култура и структура на вашето работно място, ще можете да потърсите позиция, която ще ви позволи да бъдете успешни и удовлетворени.
Освен това идентифицирайте "звездите" в екипа - хората, които са постигнали значителен успех в работата, ползват се с авторитет и изглеждат най-щастливи. Когато говорите с тези хора, вие можете да разберете какви са уменията, които те използват в ежедневието си и които са ги издигнали до позицията и до самочувствието им.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Как чрез хиперсъзнанието можете да се програмирате за успех
Като чуете "С цялото ми уважение", хич няма да ви уважат. И още пасивно-агресивни реплики
За успех във всяка кариера ви трябва креативност. Трикове да я събудите
Акула, делфин, кит или медуза сте и кой тип как постига успех
Как да се справите с шеф, който знае, че всичко знае
Не мразете края на дистационната работа. Тя доказва рискове
Гадни колеги, но полезни при правилна употреба
Фал или провал и как да се върнете на пътя към успеха
Успешните думи - разликата между мисля и вярвам е като между светулка и светкавица