- Назначенията се налагат заради въвеждане на електронната система, с която се спира продажбата на билети от кондуктори и шофьори
- Подменени са валидаторите в автобусите, общината е кандидатствала за финансиране за електронните табла по спирките
- Най-големият проблем за превозвачите е липсата на шофьори - необходими са още 100
22-ма са контрольорите, които следят за нередовни пътници в пловдивския градски транспорт в момента. С въвеждането на електронната система за билети, за което общината работи от години, градът ще има сериозна нужда от много повече такива кадри.
"На първо време ще ни трябват поне още два пъти по толкова. Без тях има опасност много скоро да видим автобусите напълно безплатни, но не защото сме намерили начин да не таксуваме пловдивчани, а просто защото без контрол те ще пътуват гратис", коментира пред "24 часа" зам.-кметът по транспорт Савина Петкова.
Системата предвижда да няма продажба на билети в автобусите - нито от страна на кондуктори, нито от шофьори. Съответно, ако не се вдигне рязко щатът на проверяващите, гражданите масово ще се возят безплатно.
От общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" (ОКТ) искат
проверките да обхващат 100% от работното
време на превозвачите
Ако автобус излиза в 5,30 и се прибира в 22,30 ч, винаги да има кой да проверява за нередовни пътници. В момента контрольорите са разделени на групи по двама или трима.
"Те се движат по различни направления и райони, за да го има елемента на изненадата и пътниците да не знаят кога ще се качи контрола", обясни Юлиян Бейнов от ОКТ. Планира се проверките да бъдат и заснемани, за да има видеодоказателство в случаи на спорове.
Община Пловдив има проблеми с транспортния си проект години наред. Първоначално бяха закупени машини и електронни табла за спирките, беше разработена и някаква система. През 2016 г. бяха платени 20 млн. лв. на испанска фирма, но системата така и не заработи.
Сега тежката задача с транспорта на втория град е в ръцете на българска компания, която вече интегрира системата за платено паркиране, която по думите на градската управа работи безпроблемно от октомври 2023-а.
Частично въведените от испанците стари технологии няма как да се използват сега и се наложи в пловдивския градски транспорт да има нови валидатори.
"По наша информация вече са оборудвани 250 автобуса. По мрежата се движат 222 дневно, но има и резервни, заменящи, които също трябва да изпълняват задачите", обясни директорът на "Организация и контрол на транспорта" Георги Стоилов.
Предстоят обучения за работа на служителите
със системата - контрольори, шофьори и тези в бюрата за карти, защото именно те ще я използват. По думите на Стоилов сега всички те срещат затруднения, понеже правят всичко на хартия. Общината е започнала процеса по сертификация на системата.
"Подадохме документи в НАП и Института по метрология. След като разгледат архитектурата, ще трябва да пуснем няколко пилотни линии, за да се тества", каза Савина Петкова. Преди електронната система да бъде въведена в експлоатация, тя трябва да получи всички одобрения, тъй като през нея ще минава сериозен финансов ресурс - всички закупени билети за транспорта в Пловдив.
Разработва се и мобилно приложение за плащане с карта,
което също чака разрешителни от институциите. Преди това ще има демоверсии, които хората да разучават.
Заради навлизане на новата система няма да бъде увеличен само броят на контрольорите, а на служителите и в другите звена на "Организация и контрол на транспорта".
В момента в общината работят по промените в наредбите, които ще позволят това.
Много пловдивчани се оплакват от неточната и на моменти направо лъжлива информация на таблата по спирките. Често там не излизат всички идващи автобуси, случва се и посоченото оставащо време до пристигане да не е вярно.
Оказва се, че проблемът не е от превозните средства. Старите табла са част от предишния транспортен проект и не черпят информация от новата система.
"Кандидатствали сме за грантово финансиране в размер на над 2 млн. лв. точно за тези табла", заяви Савина Петкова.
Георги Стоилов предвижда, освен да бъдат адаптирани, към тях да има гласово уведомяване. Също така общината се нуждае от по-продължителен срок за поддръжка.
По думите му устройствата са сложни, ще трябва да се подмени част от електрониката, но ще се запази външният им вид.
"Това рано или късно трябва да бъде направено. Дай боже да спечелим финансирането, в противен случай ще трябва да търсим собствени средства в следващите бюджети на града", посочи Петкова.
Със същия проект се търсят средства и за дружество "Екобус"
От години в Пловдив се обсъжда идеята за общински превозвач, защото сега линиите се обслужват изцяло от частници, фирмата е създадена и е планирано тя да поеме две нови линии, по които да се движат електрически автобуси.
Нужни са обаче 20 млн. лв. за закупуването, изграждане на зарядни станции и построяване на депо.
Създаването на "Екобус" обаче няма да реши проблема с частните превозвачи, защото те ще продължат да оперират по наличните 29 линии в Пловдив, а нерядко пропускат курсове. В последните месеци имат редовни срещи със зам.-кмета по транспорт и от общината наблюдават подобрение в изпълнението на разписанията.
Един от превозвачите обаче покрива едва 50% от договореното, макар че заради пропуски му бяха отнемани линии и в момента са му останали 3.
Последният конкурс на общината беше спечелен от консорциум, в който влизат 4 транспортни фирми. Сега, когато някоя от тях не се справя, другите поемат курсовете. Общината не може да се намесва в техните отношения, единствената опция е да прекрати договора, но това би било твърде сериозна стъпка.
"Не ни се иска, но ако се наложи, по-добре ужасен край, отколкото ужас без край", каза Савина Петкова.
Основният проблем на превозвачите и причината да не изпълняват курсовете си е липсата на шофьори. По техните думи им трябват още най-малко 100 водачи, които няма откъде да намерят. Мъчат ги и
разкопаните улици в града, които водят до промяна в маршрутите
Ремонтите пречат и на общината, тъй като няма как да актуализира разписанията.
"Направихме промяна в 6 основни линии наскоро, която ще даде добър резултат. Но не можем да пипнем никоя от другите, понеже маршрутите им са по трасета, които са в ремонт", обясни Георги Стоилов.
Според Савина Петкова обаче преразглеждане на разписанията и маршрутите може да стане най-лесно с въвеждането на електронната система, защото тя ще даде на общината точни данни за пътникопотока и натовареността на линиите.
Тя не се ангажира със срок кога технологичното нововъведение може да заработи, понеже това не зависи само от градската управа.
Шефът на ОКТ се надява това да е факт до първия учебен ден, когато ще има повече нужда от качествен градски транспорт.