- Експерти съветват: Не чакайте последното класиране
- Програмиране на изкуствен интелект, ветеринарен и дентален асистент и театрален грим са сред новите специалности в страната
По-голяма конкуренция за място в елитна гимназия в София се очаква тази година заради намаления брой паралелки и наплива на ученици и от страната.
Паралелките за столицата са 423, а миналата година бяха 440
Общо 2374 паралелки в гимназиите са заложени в план-приема за учебната 2024/2025 година. От тях профилирани са 945 (39,80%), а 1429 са професионални (60,19%).
Състезанието между седмокласниците наистина ще е сериозно и няма да е разумно да се чака последното класиране, предупреди шефката на Регионалното управление на образованието в София Ваня Кастрева. Тя припомни, че миналата година кандидатите са били 12 766, тази са 12 410, но това със сигурност не прави надпреварата по-слаба.
Планирани са 130 професионални паралелки в дуална система на обучение, което е с 23 повече от миналата година. В някои области от страната има и изцяло нови специалности. Например за София-град това са “Помощник-възпитател в отглеждането и възпитанието на деца”. В област Пловдив ще учат “Програмиране на изкуствен интелект”, “Театрален грим и перуки”,
“Ветеринарен лаборант”, “Цветарство”, “Фотография”,
“Продавач-консултант” и “Художествена тъкан”. За Варна пък за първи път осмокласниците ще се обучават по специалностите “Сценичен костюм” и “Асистент на лекар по дентална медицина”, а за Бургас - “Електрообзавеждане на кораби” и “Осигуряване на продуктова информация”.
“Социална работа с деца и семейства в риск” е новата специалност в област Враца, “Подпомагане на възрастни” в Благоевград, “Социална работа с деца и възрастни с увреждания и хронични заболявания” във Видин и др.
Изпитът по български език и литература е на 19 юни. Външното оценяване по математика е на 21 юни. Минималният и максималният бал на всяка паралелка не са постоянна величина. Тези показатели се формират от бала на учениците, класирани в нея на даден етап в минала кампания. Така че баловете от минали години може да са ориентир, но няма гаранция, че ще бъдат същите, предупреждават експертите.
В топ 10 на училищата в столицата обаче рядко настъпват генерални промени (Виж таблицата).
При класиране винаги се започва от желание №1,
затова е важно при попълване на документите детето и родителите му да посочат на първите места наистина тези паралелки, които най-много искат. Ученикът се класира на най-предната позиция, за която му стига бал. Т.е. той участва в класирането според бала (сбор от оценката на изпитите и тези от дипломата) и желанията, посочени в заявлението за кандидатстване, по низходящ ред.
Няма ограничение в броя на желанията. Важно е обаче да се впишат и такива, които са съизмерими с оценките на ученика, за да има шанс да бъде класиран. Ако бъдат вписани само паралелки, които традиционно са с много висок бал, има голям риск седмокласникът да не бъде класиран, защото не му стигат точките.
Най-голямата грешка е да не се подаде заявление за участие в първи етап
на класирането. Това означава, че ученикът пропуска и втория - той се прави автоматично измежду вече подалите заявления, след като се заемат местата с най-високия бал. В такъв случай заявление с подредба на желанията може да се подаде чак за трети етап, на който се разпределят останалите места.
Да не се спазват сроковете за записване също е фатална грешка, защото спечеленото място автоматично се обявява за свободно и няма гаранция, че на следващо класиране за него няма да има кандидати дори с по-висок бал. Така ако още на първо класиране детето е влязло в едно от желаните места, но не се запише с идеята да подобри класирането си, на втория етап може да е изпуснало паралелката.
Най-ниският възможен бал е 30 точки, който се формира при две тройки в дипломата и 0 на изпита.
Най-високият възможен пък е 500 точки. Миналия юни в София имаше двама пълни отличници с бал от 500 точки. Единият седмокласник продължи образованието си в Софийската математическа гимназия, а другият избра Технологичното училище “Електронни системи” към ТУ - София, специалност “Системно програмиране”.
“Трябва да уточним, че
има разлика между училищата, в които приемът е с най-висок бал, и тези, за които има най-много посочени желания”,
обясни Ваня Кастрева.
Миналата кампания на първо класиране най-много ученици бяха посочили като първо желание 164-а ГПИЕ “Мигел де Сервантес” с профил испански и английски - 525 пъти, 91-а НЕГ с немски и английски - 517 пъти, и ТУЕ със специалност “Системно програмиране”.
Най-често заявявани сред желанията паралелки от профилираните бяха в 22-о средно езиково училище “Г. С. Раковски”, профил “Чужди езици” - английски, испански – 2421 ученици; отново в 22-о профил “Чужди езици” – испански, английски – 2247 ученици; в 32-о средно училище с изучаване на чужди езици “Св. Климент Охридски” - профил “Чужди езици” – английски, испански - 2189 ученици; в Първа английска езикова гимназия – профил “Чужди езици” – английски; испански – 2168 ученици, и др.
От професионалните най-често заявявани паралелки бяха в Националната финансово-стопанска гимназия - специалност “Икономика и мениджмънт” - английски език - 1456 ученици; в Националната търговско-банкова гимназия – специалност “Електронна търговия” - английски - 1349 ученици; в Националната търговско-банкова гимназия - специалност “Бизнес администрация” – испански език - 1319 ученици; вПрофесионалната гимназия по дизайн “Елисавета Вазова” - специалност “Графичен дизайн” - английски - 1314 ученици; в51-о средно училище “Елисавета Багряна” – специалност “Компютърна анимация”- английски език - 1239 ученици.
“През идващия юли съм убедена, че ще има размествания. Все пак говорим за различни ученици, с различни интереси и постижения. Има и нови специалности, променен формат на училищни предложения”, обясни още Ваня Кастрева.
Според нея е важно учениците и родителите внимателно да се запознаят с предложенията, да отчетат най-важния фактор - формирания за съответната паралелка бал, интересите и възможностите на бъдещите гимназисти. Да се запознаят какво предлага училището и да направят своя разумен, информиран и перспективен избор.
“Важно е
как стои имиджово училището,
какви чужди езици за интензивно изучаване представя, логистично удобно ли е за достъп и още куп други фактори като училищен живот, преподавателски състав, традиции”, обобщава шефката на регионалното управление.