Две съдебни инстанции спряха търг за продажбата на самолета на Васил Божков по искане на антикорупционната комисия. Мотивът - ако самолетът бъде продаден, той нямало да може да бъде иззет в полза на държавата, ако някой ден се докаже, че е придобит със средства от престъпление.
Междувременно машината се амортизира, цената й пада и освен това се трупат куп лихви и задължения, които, ако обвиненията срещу Божков не бъдат доказани в съда, може да се окаже, че ще трябва да бъдат платени от данъкоплатците. Той и адвокатите му коментираха казуса и твърдят, че със спирането на търга имуществото се уврежда, без значение дали на финала на съдебната сага ще се окаже отнето в полза на държавата, или върнато като законна собственост на Божков.
"Дали тези пари ще бъдат мои, като се продаде самолетът, или на държавата, няма никакво значение. С действията си КОНПИ и Антон Славчев увреждат собствеността. Когато голямото дело на Антикорупционната комисия приключи, ако изобщо приключи, самолетът ще може да бъде продаден само като скрап", коментира Васил Божков пред "Дневник". В момента двигателите на самолета били свалени, за да се консервират, а летателната машина чака развръзка по казуса на паркинг в Германия.
Антикорупционната комисия обяви през февруари 2021 г., че налага запори на имущество на Васил Божков, като активите са на обща стойност 406 547 219 лв. и включват апартаменти в София и Балчик, къща в Гърция и недвижими имоти в Париж. Освен това комисията тогава поиска отнемане на яхта за 1 100 000 лв. и самолет Bombardier с пазарна стойност 34 000 000 лв.
Публично обявление: Продава се самолетът на Божков
На 10 януари тази година кантората на частния съдебен изпълнител от София Милен Бъзински обяви, че продава на търг самолет, собственост на фирма на бизнесмена Васил Божков, за 28 739 600 лева без ДДС.
В съобщението за търга беше отбелязано, че върху самолета има вписани три залога и пет запора - на различни основания. Те са от банка, антикорупционната комисия и Националната агенция за приходите. Публичната продан от частен съдебен изпълнител е по изпълнително дело от Главна дирекция "Главна въздухоплавателна администрация", която е към Министерството на транспорта.
От документацията, приложена към обявлението за продан, се разбираше, че единият от двата двигателя на самолета е бил свален заради ремонт и обслужване, което ще трае приблизително около 3 месеца и ще струва близо 1 млн. евро. Търгът беше насрочен за 9:00 ч. на 13 февруари, но до процедурата така и не се е стигнало.
Земната история на един самолет и запорите над него
Самолетът на Божков в момента е приземен в Германия и ще остане там неизвестно колко още време заради спрения търг.
От документи по казуса се разбира, че през 2014 г. фирма "ВАБО 2012" ЕООД (с едноличен собственик на капитала Васил Божков) сключва договор за овърдрафт с "Интернешънъл асет банк" АД. През 2018 г. този кредит е обезпечен чрез залог на движима вещ - самолетът Bombardier, който е собственост на "ВАБО 2017" (собственост на Васил Божков, "ВАБО 2012" и още 4 фирми). Залогът е учреден две години преди Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (тогава КПКОНПИ, а сега след промените в закона КОНПИ) да иска отнемането му.
През 2021 г. (атаката срещу Божков и хазартния му бизнес започва през януари 2020 г.) "ВАБО 2012" ЕООД получава уведомление от банката за предсрочна изискуемост на задълженията по договора за овърдрафт. Поради липса на плащане банката завежда дело срещу фирмата и я осъжда да плати около 3 500 000 лева, за което е издаден изпълнителен лист.
В края на 2021 г. банката прехвърля възмездно това свое вземане (3 500 000 лева) в полза на "Бългериан хотелс сървисиз" ЕАД (фирма, свързана с Божков), заедно с всички права и задължения към него, в това число със залога върху самолета.
Новият кредитор образува изпълнително дело въз основа на изпълнителния лист пред ЧСИ Милен Бъзински, като на 20 октомври 2023 г. е изпратена покана за доброволно изпълнение. Заради липса на плащане в срок взискателят "Бългериан хотелс сървисиз" ЕАД е поискал да се пристъпи към изпълнение, а именно продажбата на заложения самолет на публична продан. Изготвени са оценка на самолета, изчислени са натрупаните разноски и е обявен търгът.
С определение от 25 януари 2024 г. обаче Софийският градски съд (СГС) спира продажбата по искане на КОНПИ, която настоява, че самолетът е запориран в рамките на голямото производство още през февруари 2021 г., по което е блокирано почти цялото имущество на Божков и семейството му. Частният съдебен изпълнител Милен Бъзински спира изпълнителното дело и самолетът няма как да бъде продаден.
Определението на съда е описано в една страница и не съдържа никакви мотиви, като искането на КОНПИ е разгледано и одобрено само формално.
Божков: Докато делото приключи, самолетът ще стане за скрап
"Закарахме самолета на планирано сервизиране. В момента се намира в Германия, за да му бъде запазена стойността. Тъй като той сега не може да лети, защото ни взеха свидетелството за летателен оператор, самолетът там е обслужен и двигателите му са поставени в специална течност, тъй като те са най-скъпата част. Той реално е консервиран и чака момента, в който ще може да бъде сглобен обратно и да бъде годен да лети. Само, че той не може да бъде сглобен в момента, тъй като ние дължим около 1.3 млн. евро на сервизния център "Аеродиенст" (Aero-Dienst) в Нюрнберг", обясни Мирослав Илиев, управител на някои от компаниите на Божков и представляващ "ВАБО 2017" ООД.
"Ние трябва да се издължим към тях, за да може самолетът да лети. Те са ни кредитори и са ни завели дело в Германия. Съдят ни и ние най-вероятно ще признаем иска, за да се лишим от възможността да ни начислят допълнителни разноски", добави Илиев.
"Публичният търг е възможно най-прозрачната процедура. Ние като длъжници не сме възразявали да бъде проведен. Цената на самолета, която определиха, е дори малко над пазарната. Към търга имаше интерес от производителя на самолета, от човека, от когото е купен самолетът, и от още две международни компании.
Самолетът най-вероятно щеше да бъде продаден, и то на пазарната цена. Ние затова не възразяваме като длъжници. Защо да спъваме процеса, при положение че в Нюрнберг ни текат лихви всеки ден, за паркинг, такси и какво ли не", коментира още Мирослав Илиев.
"На първи търг ще има 4 оферти, защото отговаряме на запитвания. Хората, които са в този бизнес, познават самолета. Но имаше и други запитвания от частни лица, които искат да го купят. Но дори и да свалят с 20% цената, тя пак е пазарна", добави още Илиев.
"Принудителното спиране на публичната продан е направено от КОНПИ единствено с цел да бъде увредено имущество на г-н Божков. Държавният интерес не е защитен от тези действия на Антон Славчев, а точно обратното. Това е така, защото, първо, вещта се амортизира с времето, респективно губи от стойността си. Второ, ежедневно текат разноски към сервизния център в особено големи размери. Трето, вземането на кредитора, поискал продажбата, е лихвоносно (17.5% годишна лихва), респективно ще расте", коментира адвокат Пламен Колев, който представлява Божков в производството.
Юристът обясни: "Дори и след 10 г. КОНПИ да спечели делото срещу г-н Божков и да конфискува самолета, то тя ще трябва да плати на първия по ред кредитор, който е поискал публичната продан и което вземане към днешна дата е 5 млн. лв., а след края на делото ще се е удвоило. С две думи, след края на делото, заведено от КОНПИ за конфискация на самолета, твърде вероятно е да се окаже, че стойността на самолета не може да покрие дори само задължението на първия по ред кредитор, а държавата няма да вземе нищо."
"Първо, в Германия се дават средства за състоянието на самолета. Второ, към тази компания вървят лихви. И трето - това е машина, стойността пада. Сега можеше ЧСИ да продава, първият кредитор си взема парите, а другите пари да останат блокирани в КОНПИ. Аз нямам никакъв интерес, освен да ми се опази имуществото, което след време трябва да си прибера, защото твърдя, че не съм нарушил никакви закони. Но ако то се окаже на държавата, Славчев уврежда държавния интерес. А ако е мое - уврежда моя личен интерес", подчерта Божков.
"Всички атакуваме прокуратурата, съдебната система, а бухалката КОНПИ всеки я забравя. Тя е много по-опасна от прокуратурата. КОНПИ е държава в държавата и си правят каквото си искат", коментира още Божков.
Съдът: Има риск от симулативни сделки
Делото е разпределено на съдия Божана Желязкова от Софийския градски съд, която гледа и спора по същество между Божков и КОНПИ, обясняват защитниците му.
"Тя казва, че не е компетентна да се произнесе. Председателят на Софийския градски съд й го връща и казва, че тя е компетентна. В същия ден съдия Желязкова излиза с определение, без никакви мотиви, с което уважава искането на КОНПИ. И още същия ден юрисконсултът от КОНПИ си получава определението за спиране на изпълнението. Всичко това се случва на 25 януари", обясни адвокат Пламен Колев.
Определението не е окончателно и адвокатите на Божков го обжалват. Отнема над 3 месеца на Софийския апелативен съд да реши делото на втора инстанция и окончателно. Определението на втората инстанция е с дата 9 май и с него е потвърдено, че самолетът няма да се продава на търг по искане на КОНПИ.
От определението се разбира, че са представени множество писмени доказателства.
"Преценката се извършва най-вече на база твърденията в исковата молба и при съобразяване дали, ако бъдат ангажирани относимите доказателства, искът би бил основателен. Поради това тези писмени доказателства не следва да бъдат коментирани подробно. Същите обаче на този етап от производството, без проведено насрещно доказване, сочат, че имуществото, което се иска да бъде отнето, е придобито със средства, за които е налице основателно предположение, че са придобити от престъпна дейност", пише в определението си съдебният състав на САС с председател Даниела Дончева и членове Красимир Маринов и Капка Павлова.
От основно значение при преценката на основателността на искането за допускане на допълнително обезпечение е обстоятелството, че от наличните доказателства се установява свързаност между дружеството "Бългериан хотелс сървисиз" ЕАД и Васил Божков, който е собственик и на част от капитала на "ВАБО 2017" ООД", обясняват магистратите от САС в определението.
"Поредицата от сделки, въз основа на които възниква вземането, предмет на принудителното изпълнение и неговото прехвърляне на свързано дружество, дават основание за основателно предположение, че се извършват действия и симулативни сделки, които имат за цел да препятстват държавата при реализиране на нейните права при едно евентуално положително решение по отношение на "ВАБО 2017" ООД. Именно това обуславя и обезпечителната нужда за ищеца, който осъществява правата на държавата в производството", пише съдът в мотивите към окончателното решение.
Адвокатите на Божков обаче твърдят, че спирането на публичната продан е неподходящо, защото засяга правната сфера на трети за спора лица и е недопустимо да бъде отнето имущество на трето лице (в случая "Бългериан хотелс сървисиз" ЕАД), което не е ответник в производството на антикорупционната комисия.
Въпреки многократните опити "Дневник" не успя да се свърже и с ЧСИ Милен Бъзински и кантората му. До публикуването на този текст КОНПИ не отговори на изпратените въпроси по темата и не е известно защо и с какви мотиви точно е поискано спирането на публичната продан. Не е известно и кой и кога е взел това решение.