Проблем е, ако не постигате баланс между професионален и личен живот, но е важно и вас какво ви прави щастливи
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Утре е Великден. А вие ще поработите служебна работа. Не сте дежурни, просто имате да си довършвате няколко задачи. Няма да е първият празник, на който се случва. То кажи-речи всяка вечер се случва да работите след работно време.
Вие сте жена/мъж с кариера. Имате професия, която обичате, работа, която харесвате, пост, който заслужавате, доходи, които осигуряват на семейството ви приличен живот. Но същото това семейство недоволства, че ви остава малко време за него. Защото работата ви не се побира в онези 8 часа 5 дни в седмицата, а и вие държите да си я вършите съвестно. Често продължавате до късно, вкъщи отговаряте на телефонни обаждания и си преглеждате имейлите, случва се през уикенда и на празници да довършвате спешни задачи, пътувате в командировки.
Е, честито, вие сте от онези хора, които работят много, за да се чувстват удовлетворени. Но чувстват и угризения, че пренебрегват любимия/любимата, децата, родителите, приятелите, че не могат да постигнат баланс между работа и свободно време.
Започвате да се чудите дали не сте болни кариеристи, които са сбъркали приоритетите си. (3 сигурни симптома, че сте екстремно амбициозни в кариерата.) Изглежда, че не успявате да постигнете хармония между личния и професионалния си живот, за да бъде семейството ви щастливо.
Това е проблем, но е важно и вас какво ви прави щастливи. Затова, преди да решите искате ли да промените нещата, помислете как се чувствате.
На петте кюшета
Психолозите съветват да си представите, че сте на кръстопът. Около вас има четири улици. Едната води към по-малко напрегната работа, повече време със семейството, но и загуба на доходи и перспективи за израстване в професията. Другата - към нова фирма, където няма да ви е много интересно, ще печелите приблизително същото, но ще сте по-малко заети. Третата - към по-висок пост и по-големи доходи, но и повече работа. Четвъртата върви към мястото, където сте сега.
Малко вероятно, но все пак може да сте и на петте кюшета. Т.е. да не липсва идеалната възможност - интересна работа, пост, пари и повече време за семейството. Животът обикновено не е толкова щедър. Ако обаче я има тази пета улица, вие луди ли сте, какво чакате, та не тръгвате по нея.
Щом все пак са само четири, запитайте се по коя искате да поемете. Претеглете плюсовете и минусите. Във всяка ги има.
По-малко работа и напрежение са супер, но ако и ще печелите по-малко, дали пък семейството ви ще е достатъчно доволно само защото имате повече време за него. А като идете във фирма, където не ви е интересно, дали пък вие няма да скъсате нервите на близките си, защото ще сте неудовлетворени. Може би третата опция ще ви кара да се чувствате най-добре, защото ще получите професионално развитие. Но пък и ще засили упреците на партньора/партньорката и децата, че не им обръщате достатъчно внимание, а следователно и угризенията на вашата съвест.
Четвъртата улица изглежда най-удобна, защото е позната. Няма лошо и по нея да тръгнете, но след това ще се наложи още да анализирате.
След като изберете една възможност, мислено спуснете бариери към другите посоки. Преди да действате и да промените живота - своя и на семейството си, най-разумно е да обсъдите с близките си какво сте решили.
Седнете спокойно и стегнато им разкажете какви бяха вариантите с техните плюсове и минуси, кой и защо избрахте. Много е вероятно да чуете неочаквани неща. Например тийнът, който недоволства, че мама/тате все закъснява за вечеря, може да се ужаси, че ще се прибирате от работата най-късно в 18 часа и ще му досаждате с въпроси учил ли е, къде сега е тръгнал, кога ще си дойде. Жената/мъжът ви пък ще си представи как тя/той би се чувствал/а, ако трябва да жертва професионалното си развитие, и изведнъж ще ревизира претенциите си към вашето време, посветено на семейството.
Всъщност най-вероятно е да сте избрали четвъртата възможност. Човешко е да искате да запазите статуквото. Но не бива да затваряте очи и за недоволството на близките си. Затова приложете още една психологическа техника с гръмко име.
Ефектът на хеликоптера
Нормално е така да сте се сраснали с работата си, че да сте престанали да я оценявате обективно. Нормално е също шефът ви да иска да давате все повече, все по-бързо и по-качествено да отмятате задачите. На него за това му плащат - да взема максималното от служителите. (Как да се защитите, когато шефът безогледно ви товари.)
Вие си представете, че прелитате над самите себе си с хеликоптер. Огледайте се отвисоко, сякаш става дума за чужд човек. Дали не работите толкова много, защото сте перфекционист/ка и се престаравате. А може би губите време заради лоша организация или в ненужно общуване с колеги. Възможно ли е да повишите ефективността си и да поберете служебните си задачи в рамките на законното работно време. (Можете да прочетете Три трика за успешна лична енергийна ефективност в работата и още Първи закон срещу стрес в работата – премахнете излишното.)
Ако отговорите са "да", причините за вашата презаетост са субективни. Има какво да промените и близките ви ще престанат да мърморят.
Възможно е отговорите да са "не". Тогава се запитайте какво ще се случи, ако малко задържите темпото. Няма да повишат заплатата ви. Няма да се издигнете. Може да ви уволнят.
Това, последното е лошо, но я си спомнете дали когато започвахте тази работа, бяхте предупредени, че ще трябва да й посвещавате ненормирано време. Може би ви експлоатират безогледно или шефът ви не създава нормални условия, при които служителите да не са пренатоварени. Заплашва ви т.нар. прегаряне, рискувате здравето си. Огледайте се за място в сходна компания, където обаче ще работите при по-добра организация.
Другите две евентуални последствия от забавяне на темпото - да не ви повишат заплатата или да не се издигнете в йерархията, може би си струва да бъдат приети в името на повече свободно време, което ще прекарвате със семейството си.
Докато сте на хеликоптера, си спомнете и т.нар. младежки мечти. Избрахте тази професия, защото ви е интересна и ви носи удовлетворение. Но никога не сте си представяли, че заради нея ще загърбите личния си живот. Тя е важна, но не я поставяте на първо място. Вашата цел е да има хармония между кариерата и личния ви живот.
Лесно е да се каже, но обикновено е трудно да се направи. Ще ви помогне една техника от мениджмънта.
Координатна система на успеха
Начертайте координатна система - това е вашият живот: професионален и личен. Разграфете абсцисата по седмици и отбележете очакваните периоди на голямо натоварване в работата. Върху ординатата пък запишете важните лични събития. Прекарайте пунктири, вижте къде ще се засекат точките. Опитайте се така да ги разместите и съчетаете, че заради командировка например да не пропуснете тържество в училището на детето.
Не се притеснявайте при важни събития да давате приоритет на личните си ангажименти. Шефът във всяка фирма с висока корпоративна култура разбира, че хората не са само работници, че семейният им живот е важен, за да се чувстват щастливи. И че нещастните служители не са продуктивни.
При много ангажименти доброто планиране е ключов фактор за успеха.
Едновременно с това трябва да умеете и да казвате "не". Когато сте предвидили отпуска и достатъчно рано сте предупредили във фирмата, се съгласявайте да я отложите само при наистина извънредни обстоятелства и крайна необходимост. Никога не бива да жертвате комфорта на семейството си, защото някой началник или колега нещо не е свършил или предвидил. Не е полезно не само за отношенията ви с близките, но и за кариерата, защото компромисите свалят цената ви.
Невинаги ще успявате да координирате съвършено ангажиментите в работата и важните събития в личния си живот. Но бъдете сигурни, че мърморенето на близките ви ще намалее, когато усетят, че се стараете.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Научен алгоритъм в 6 стъпки да се справяте с тревоги и да успявате в кариерата си
Хлъзгави фрази, когато не искате директно да кажете "не"
10 качества, с които винаги блестите като професионалисти
Техники да отличите арогантен надувко от уверен професионалист
Как да не позволявате никой да ви ядоса на работа
Какъв комплимент към колега и делови партньор винаги ви води към успех
6 хвалби, с които всъщност се излагате
Научно доказано: Кимайте с глава, за да ви харесат
Документът е ваш добър приятел при лош шеф
Първи закон срещу стрес в работата – премахнете излишното
Само "Еврика" не стига за успех, като ви осени идея в работата