Разработен е от учени от Австралийския национален университет
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
38% от хората в света намират повод за силни тревоги всеки ден. Признават го в мащабно социологическо изследване.
Много често тревогите са свързани с работата - трудна задача, конкурентен пазар, неприятни колеги, проклет началник. Понякога става дума за дреболии, но щом безпокойството е постоянно, повишава нивото на стрес и руши здравето. Иначе по принцип надали има в света хора, които винаги живеят безгрижно и никога не ги спохожда никаква тревога.
За опасната постоянна тревожност истинската причина е, че мнозина не се захващат да сложат край на страданието си, като отстранят проблема, който е източникът му. Те не са мазохисти - малцина са тези, които обичат постоянното им състояние да е на самосъжаление. Повечето хора просто не знаят как да действат.
Учени от Австралийския национален университет твърдят, че са разработили алгоритъм, позволяващ човек да се справи с всяка тревога. И да извлече полза от нея, като реши проблема в своя изгода.
Защото пък голямата слабост на безгрижните хора е, че предпочитат да игнорират проблемите. Така не живеят в постоянно страдание, причинено от хронично безпокойство. Но и не са щастливи, защото проблемите си съществуват и им пречат да постигнат най-доброто.
Алгоритъмът на австралийските учени изглежда сравнително прост, защото включва само шест последователни стъпки. В началото те наистина не са сложни.
1. Решете твърдо, че ще се опитате да направите нещо, за да отстраните тревогата си, вместо да седите и да се самосъжалявате.
2. Определете точно какво ви тревожи. След това си изяснете от какво се страхувате и какво е най-лошото, което може да последва от него.
3. Потърсете доказателства. Основано ли е това безпокойство на нещо, което се е случвало преди? Имате ли причини да смятате, че е реално? Запишете всичко, което ви хрумва в отговор на тези въпроси. После помислете има ли доказателства за обратното - че опасенията ви няма да се сбъднат.
4. Определете действията, които можете да предприемете за решаването на проблема. Запишете всичко, което ви хрумва като възможност.
5. Запишете всички предимства и недостатъци на тези действия. Това ще ви помогне да си изясните кои от тях бихте могли да предприемете.
6. Изберете едно от тези действия за начало и опитайте.
Най-трудна в алгоритъма е стъпка 5 - тя включва т.нар. swot анализ, популярна техника за стратегическо управление на бизнеса. Съкращението идва от английските думи strengths - силни страни, плюсове, weaknesses - минуси, opportunities - възможности, threats - опасности. Когато разгледате по този начин всяко от възможните действия, ще прецените кое да изберете в стъпка 6.
По-лесно ще ви бъде, ако за анализа на всяко възможно действие разделите един лист вертикално на две. В едната графа едно под друго запишете плюсовете и възможностите, а насреща в другата - минусите и опасностите.
Ако сте мислили спокойно от 1 до 6, вероятно ще се справите с проблема, който ви причинява тревога. Това ще ви окуражи винаги да използвате този алгоритъм.
След първия успех не забравяйте да запишете помогнахте ли си и как. По този начин ще трупате опит и постепенно ще свикнете автоматично да разсъждавате как да отстранявате безпокойствата си.
Ако не успеете от първия път, не се обезкуражавайте. Пробвайте отново. От постоянната тревожност по-лошо няма. Може само да стане по-добре, като се научите да се справяте с нея, използвайки я за своето развитие.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Хлъзгави фрази, когато не искате директно да кажете "не"
10 качества, с които винаги блестите като професионалисти
Техники да отличите арогантен надувко от уверен професионалист
Как да не позволявате никой да ви ядоса на работа
Какъв комплимент към колега и делови партньор винаги ви води към успех
6 хвалби, с които всъщност се излагате
Научно доказано: Кимайте с глава, за да ви харесат
Документът е ваш добър приятел при лош шеф
Първи закон срещу стрес в работата – премахнете излишното
Само "Еврика" не стига за успех, като ви осени идея в работата
Грешно, по-грешно, най-грешно, "Не си прав, шефе"
Въпроси, с които да впечатлите новия шеф
Когато началникът ви обикне миг преди да го напуснете