Те трябва да са едновременно много любезни и много необвързващи
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Умението да казвате "не", за да защтитите собствените интереси, е ключово за успеха. Ако не можете да отказвате задачи, рискувате да се претоварвате и да не се справяте със служебните си задължения. Ако не сте в състояние да се измъквате, когато колеги искат да ви въвлекат в конфликт или да ви спечелят за съюзник, има опасност да се окажете оплетени в сложни игри.
Да казвате "не" е въпрос на твърд характер и на предвидливост. Висш пилотаж е да го направите така, че да не скъсате отношенията си с онзи, на когото отказвате. А истинско изкуство е да се измъквате, без да трябва да изричате директно "не". Звучи лицемерно, но често се налага.
Kолега или партньор ви занимава с предложение, което не смятате да приемете. Не иде да го отрежете, защото ще се обиди. Значи трябва да използвате хлъзгави фрази, с които да му подскажете нежеланието си. Достатъчно любезни, но и достатъчно нищо незначещи.
Много удобен е изразът "Мислите ли", произнесен с равен тон. Тайната е точно в начина, по който произнасяте думите. Ако покажете прекалено оживление, човекът ще продължи да говори. Щом само маркирате фразата, би трябвало да се сети, че възпитано изказвате съмнение към предложението или мнението му.
"Колко интересно" е друга хлъзгава фраза, която при дистанциран тон ще даде на събеседника ви да разбере, че всъщност въобще не се интересувате от темата. Ако искахте да научите повече, щяхте да задавате въпроси, а не само да си служите с възклицание.
Особено неприятни са моментите, в които някой опитва да ви вербува за своята игра. Например колега надълго и нашироко ви разказва колко полезни идеи има за новия проект, който вашият отдел ще изпълнява. Макар да не го споменава директно, вие се досещате, че иска да стане мениджър на този проект и очаква да го подкрепите пред шефа. Подозирате обаче, че и друг колега ще има същите претенции.
Израз от сорта на "Винаги ще бъда на ваша страна" ви позволява да се измъкнете и не ви ангажира с обещание към събеседника ви. Номерът е в множественото число, на което той няма веднага да обърне внимание. "На ваша страна" може да означава, че подкрепяте световния мир, прогреса, доброто като цяло или просперитета на компанията в частност. "На твоя страна" вече ви обвързва с конкретния колега и ако не се готвите наистина да го подкрепите, ще го излъжете.
Тази витиевата фраза няма да ви помогне при директен въпрос "Ти ще ме подкрепиш ли". В този случай ще трябва да отговорите с "да" или "не". Може да опитате и да тупате топката с нещо от сорта "Ще видим, когато му дойде времето".
"Винаги ще бъда на ваша страна" е опасно изречение при вече разразило се съперничество или при спор, щом са намесени много хора. Тогава "на ваша страна" ще се разбира буквално, че подкрепяте някоя от групите.
Трябва да внимате и когато изричате фразата пред началник - той може да реши, че му говорите на вие с главна буква.
Хитър трик е да се измъквате с баналности. В случая с колегата, който излага плановете си да ръководи проект и се надява на вашата подкрепа, може да отговорите примерно "Успехът идва при смелите" или "Поискай и ще ти се даде". Може и да цитирате подходящи извадки от вътрешни документи за кариерно развитие в компанията. Например, че от всеки служител се очаква да поема повече и по-високи отговорности. Изглежда малко глупаво, но ясно подсказва, че не искате да се ангажирате с конкретно обещание.
Друг вариант е да проявите любознателност. Всички хора обичат другите да се интересуват от тях, затова веднага започнете да разпитвате колегата си за идеите му по проекта. Ще се увлече да ви разказва, ще сметне, че ви е спечелил на своя страна, и вероятно ще забрави да ви поиска директен отговор "Ще ме подкрепиш ли".
Все пак гледайте да не попадате много често в ситуации, в които използвате хлъзгави фрази. Искреността е ценна, включително и за да се чувствате по-начисто със собствената си съвест. Хората наистина не харесват лицемерите и уважават повече тези, от които получат ясен отговор, пък бил той и отрицателен.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
10 качества, с които винаги блестите като професионалисти
Техники да отличите арогантен надувко от уверен професионалист
Как да не позволявате никой да ви ядосва на работа
Какъв комплимент към колега и делови партньор винаги ви води към успех
6 хвалби, с които всъщност се излагате
Научно доказано: Кимайте с глава, за да ви харесат
Документът е ваш добър приятел при лош шеф
Първи закон срещу стрес в работата – премахнете излишното
Само "Еврика" не стига за успех, като ви осени идея в работата
Грешно, по-грешно, най-грешно, "Не си прав, шефе"
Въпроси, с които да впечатлите новия шеф
Когато началникът ви обикне миг преди да го напуснете