- Най-разпознаваемият глас е този, който може да те накара да му повярваш, казва Милен Димов, Brambar Studio
- Добрите реклами разказват истории, сигурен е той
Милен Димов и съпругата му Мила Димова са създатели на Brambar - продукционно студио, специализирано в създаването на рекламни и други аудио-визуални продукти за радио, телевизия и интернет, като разполагат с най-големия гласов каталог в България.
- Г-н Димов, какъв е гласовият профил, който се търси най-много у нас?
- Бих казал, че няма изявена тенденция. В момента може да чуете всичко. В последните 3-4 години започнаха да се налагат неформатни гласове - основно млади хора, които не са обременени от познатия рекламен шаблон. Ние самите привлякохме много такива. Има страхотни таланти, но тяхното налагане не зависи само от нас. Все още гласът на клиента тежи при избора, а на много хора не им се "рискува" с непознат или неразпознаваем глас.
Всъщност това беше една от идеите ни, създавайки този голям гласов каталог - да предложим алтернативи и да създадем здравословна конкуренция на пазара на гласове. В момента може да чуете и до болка познатите рекламни шаблони, сериали от типа "Скъпа - скъпи", безумно римувани текстове, изпълнители с много спорни качества, та дори и хора, които решават, че сами ще си озвучават рекламите.
- Повече жени, мъже, деца или типажи искат вашите клиенти? И какво всъщност ще рече конкретно - типажи?
- Голяма част от проектите в България все още влизат в категорията "стандартни". В повечето случаи текстовете са чисто дикторски, изпълнявани от мъже, жени и от време на време деца. Рядко се появяват такива, в които човек може да се развихри... буквално. Затова и рядко се чуват гласове, които ние наричаме типажи - такива, които буквално ти влизат в главата с ролята, която изпълняват. Обикновено това са много характерни гласове. Някои звучат странно, други имат приятни говорни дефекти или пък изразяват такива настроения, които никой друг не може да повтори.
Борбата ни от доста време е да предлагаме нестандартни решения за стандартни ситуации, но промяната в нагласите на клиентите е доста трудна битка. Радвам се, че в последно време се появяват качествени млади хора, които работят в рекламни агенции или са собственици на такива. Това е добър сигнал, че интересни проекти все пак ще има.
- Знаете ли чий глас използват от Гражданска защита?
- Ако имате предвид гласа, който казваше: "Внимание, внимание, опасност от химическа атака", знам кой беше човекът, чийто глас се използваше до неотдавна. Това е големият български актьор Васил Стойчев, който ни напусна през 2020-а. В момента обаче нямам представа дали е правена актуализация на записите с нов глас. Давате ми идея да проверя.
- Можете ли да дадете интересни примери за емблематични гласове около нас, които хората ежедневно чуват, но не подозират чии са?
- Ще дам един пример. Гласът на масово използваната Гугъл навигация е на актрисата Гергана Стоянова. В същата тази навигация обаче има доста нелогични неща и неточности и поради тази причина на Гергана често ѝ горят ушите, без да има никаква вина за това.
- Кой е най-разпознаваемият глас за вас изобщо?
- Най-разпознаваемият глас е този, който може да те накара да се заслушаш. А за да те накара да се заслушаш, е важно не само да харесаш гласа, но и да му повярваш. Много ми се иска рекламите да изглеждат и звучат човешки. Не разбирам защо лицата на екрана трябва винаги да изглеждат като манекенки и да продават чрез фалшивите си усмивки. Същото важи и за говора - говори се агресивно, патетично, шаблонно. Но това до голяма степен е комплексен проблем - грешката понякога тръгва от клиентите, минава през агенциите или медиите и се натрупва при нас като краен резултат. Какво имам предвид - често при нас пристигат чисто рекламни текстове с изискване да звучат нерекламно и по човешки естествено - е, няма как да се случи. При всичките ни умения и скрити карти в ръкавите ние не сме чак такива магьосници.
И още нещо за разпознаваемите гласове. Имали сме много случаи, в които записваме с много известен глас. Режисьорът обаче е решил, че този глас трябва да звучи като не знам си кой или не знам си как. Е, какъв е смисълът да използваш разпознаваем глас и да го превърнеш в неразпознаваем?
- Как трябва да изглежда една добра реклама според вас?
- Добрите реклами разказват истории, докосват сетивата на хората и оставят приятното усещане за разбиране, съпричастност и доверие. В добрите реклами има повече тишина, отколкото звуци. Добрите реклами не се натрапват, но се помнят по-дълго. Добрата реклама е просто въпрос на добър вкус... и мярка.
- Трудно ли се създава най-голямата банка с гласове на артисти в България?
- Каталогът е плод на дългогодишен труд - много работа с млади гласове и постоянна комуникация с нови. Всеки, който има желание и потенциал, може да стане част от тази база. Разбира се, тук присъстват и старите златни, без тях не може. При нас всеки има напълно равен старт при избора. Всички гласове са представени с еднакъв семпъл, но в различни гласови образи.
- В саунд продукциите само гласовите данни ли са важни, или трябва и талант?
- Определено само едното не е достатъчно. Имали сме кандидати с прекрасни гласове, които обаче трудно се поддават на режисура. Има и такива, които разбират за какво става въпрос, но не блестят с особен гласов потенциал. Но едно е ясно - никога не казваме "никога". Едни от най-големите български артисти са били късани на изпити за вход в театралното училище.
- При вашето разнообразие от аудиоуслуги, кое от всичко гарантира повече слава за артистите?
- Имал съм доста случаи да говоря с хора, прихванали вируса, наречен "слава". Всеки е изкушен да навири нос, след като са го качили на сцената, завъртели по радиото и показали два пъти по телевизията, но много здравословно действа от време на време да се оглеждаме къде точно живеем. Славата приляга на тихите, а не на тия, които викат. Радвам се, че сме имали и имаме възможността да работим с наистина големи имена, големи таланти, големи хора, които отдавана са преболедували тоя вирус.