- Българчетата често пропускат закуската
- Не се тревожат много от тестове и задачи, защото са по-малко ангажирани в учебния процес
- В 8-и клас любопитството и креативността на децата спада
43% от българските 15-годишни ученици са удовлетворени от живота си. Бедността обаче най-много влияе върху социално-емоционалните им умения. Намалява амбицията им за висше и успешна кариера.
Това показва единственото по рода си глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за социално-емоционалните умения на 15-годишните ученици. Изследването обхваща 21 държави от четири континента, а фондация “Лъчезар Цоцорков” обезпечава включването на България в него. У нас изследването е проведено за 3 г. сред 3012 ученици и 555 учители от 80 училища в цялата страна.
България се движи с тренда на другите държави,
но има области, на които трябва да се обърне внимание, каза Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация “Лъчезар Цоцорков”, която представи резултатите на българчетата.
В България 65% от учениците са закъснявали за училище поне веднъж за двете седмици преди оценяването. Това е много над средното ниво за другите държави - 48%. 45% от българчетата пропускат учебно занимание в сравнение с 29% при другите.
Средно за България процентът на учениците, които изразяват тревожност, свързана с тестове или училищни задачи и домашна работа, е между 5 и 10% по-нисък от останалите държави. Причината обаче е по-ниската ангажираност.
Едва 71% планират да завършат висше при средно 84%. Като мениджъри се виждат 45% при средно 57%.
40% от учениците у нас признават, че са пушили или пили
алкохол поне веднъж в живота си, което е над средната стойност за всички места (17%). 47% пък не закусват през повечето дни, като средната стойност е 37%. Сред обнадеждаващите данни обаче е, че 34% твърдят, че всеки ден имат поне 20 минути физическа активност, което е над средното - 27%.
“Резултатите от проучването са доста тревожещи. Оказва се, че 15-годишните са по-малко любопитни, по-малко творчески настроени от 10-годишните. А смисълът на училището е да добавя умения. Оказва се, че децата губят от уменията”, коментира Андреас Шлайхер, директор “Образование и наука” на ОИСР.
“Социално-емоционалното обучение е много важно за децата особено когато са подложени на жестоко противопоставяне - бедност, социална маргинализация, насилие”, каза вицепрезидентът Илияна Йотова.
“Има политики, практики, които се надявам да се прилагат в класните стаи с учениците. Ще осигурим важни аргументи, с които да се ползват правителствата, академичната общност, за да имаме стратегия за устойчиво развитие. Промените са необходими, за да може да създадем едни по-добри общества, а също така и образователната система да бъде по-добра”, каза Димитър Цоцорков, член на УС на фондация “Лъчезар Цоцорков”.