Измислете предварително какви, за да не звучите досадно и да изглеждате неподготвени, а да демонстрирате, че ще дадете най-доброто от себе си
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Започването на нова работа е изпитание и предизвикателство, а най-неотложното и най-голямото е да създадете добро първо впечатление. Колкото по-бързо изградите ползотворни връзки с вашия шеф и колеги, толкова по-лесно ще насочите кариерата си в правилната посока.
За първия работен ден, естествено, трябва да се облечете грижливо, след като сте проучили има ли задължителен дрескод и ако няма, какво се разбира под "подходящо".
Ще ви е от помощ да поразпитате колега, когото познавате.
Щом няма такъв, просто проявете здрав разум. Трябва да сте една идея по-елегантни, отколкото ще бъдете през следващите дни, все пак имате по-особен повод. Но не бъдете прекалено официални, все пак на работа тръгвате, не на тържество.
Вярно е, че по дрехите посрещат, но е още по-важно как ще се държите. Бъдете приветливи, усмихнати, постарайте се да не ви проличи, че всъщност се притеснявате. (Кажете си, че ще ви харесат - т.нар пророчество на приемането помага за успех.) Наложете си да се сдържате, ако сте от хората, които под напрежение започват много да говорят или изглежда, че се държат високомерно.
Ще покажете, че сте готови да вложите най-доброто от себе си, като задавате въпроси на вашия пряк ръководител и колегите си. Помислете предварително какви, за да не звучите досадно и да изглеждате неподготвени, а да демонстрирате, че искате да опознаете новата среда. Това е най-сигурният начин да направите добро впечатление. (Колко да питате, за да не изглеждате професионално некомпетентни.)
"Как сте" е банален въпрос, но е общоприета проява на любезност. С нищо няма да ви навреди да го зададете. Отговорите сигурно също ще са банални, но проявата на интерес може да бъде плюс в очите на вашия ръководител и на колегите.
"С какво мога да помогна" звучи по-добре отколкото "Какво да правя", макар че на практика означава същото. Понеже току-що сте постъпили на работа, вероятно ще се наложи първо да прочетете и да подпишете маса документи, които ще ви дадат служителите от "Човешки ресурси". Но когато питате за работа, вместо да чакате нареждания, вие показвате добра етика.
Твърде вероятно е шефът вече да има и конкретни задачи за вас. Като се заемете с тях, ще си помогнете за адаптацията. Да правите нещо е по-малко стресиращо, отколкото да седите, притеснено оглеждащи се, докато колегите около вас работят.
"Какъв е предпочитаният начин на комуникация" е необходим въпрос към шефа и колегите. Той ще ви помогне да избегнете недоразумения. Ще направите лошо впечатление, ако ходите при мениджър, който предпочита да получава информация по мейл. Да пращате мейли на ръководител, който няма навик да си чете пощата, ще е загуба на време, ако не и нещо по-лошо.
Добре е и да разберете в какви случаи началникът ви иска писмена комуникация, в какви - разговори по телефона, в какви - срещи. Дори да не ви харесват навиците на шефа, е ясно, че трябва да се приспособите към тях.
Проучете какви са приетите начини за комуникация между служителите в различните отдели на компанията и между хората от екипа. Така ще си взаимодействате ефективно още от началото, а постепенно ще разберете и особеностите на някои колеги. Винаги се намира поне един, който не си чете мейлите, и ако искате да си свършите работата, трябва да му се обадите по телефона или на живо да говорите с него.
"Кои са хората, с които трябва да се срещна през следващите дни" е съществен въпрос, особено ако работите в голяма компания и длъжността ви предполага взаимодействие с други отдели. Създаването на работни контакти е от решаващо значение за успеха ви още в началото. Другата полза е, че като се запознаете с колеги от други отдели и по възможност с техните ръководители, ще получите по-добра представа за компанията и за своето място в по-голямата картина.
Умно е да потърсите съвет от шефа си за хората, с които задължително трябва да се запознаете, защото по този начин му показвате, че цените високо неговото мнение.
С въпроса "Какви трябва да бъдат моите цели за следващия месец" демонстрирате мислене в дългосрочен план. Този разговор с шефа ви помага да си уточните приоритети и да се концентрирате върху най-важните задачи.
Ако усетите, че шефът не е готов да ви даде отговор, в следващия момент може да преформулирате въпроса като "Какви са задачите и целите на екипа за следващия месец". Ръководителят ви трябва да е наясно както с тях, така и с вашето конкретно място в тях - все пак не му падате от небето и е мислил какво ще ви възложи да работите.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Когато началникът ви обикне миг преди да го напуснете
Конкретни стъпки, за да ви признаят за авторитет в работата
Спестовни хитрини, ако имате шеф, който смуче време
8 роли в екипа извън длъжностната характеристика - коя сте припознали и води ли към успех
Самолюбие не е мръсна дума, помага за успех в работата
Неочаквани беди от шеф визионер и от микромениджър
Как синдромът на късмета влияе на успеха в кариерата
Наръчник да се оправяте с колега циклофреник