За първи път учениците, които не могат да се явяват на национално външно оценяване поради здравословен проблем, наложил болничен престой, поставяне под карантина или изолация, както и поради смъртен случай в семейството, ще имат възможност да се явят на съответния изпит на допълнителна дата. „Това е дълго чакана промяна в образователната ни система", подчерта служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на съвещание с началниците на регионалните управления на образованието в страната, съобщава пресцентъра на министерството. Срещата е инициирана за създаване на организация в цялата страна за предстоящите национални външни оценявания (НВО) и държавни зрелостни изпити (ДЗИ).
В над 750 училища в страната ще се проведе държавният зрелостен изпит по български език и литература. До момента заявления за участие в първата задължителна матура са подали над 51 000 зрелостници. В около 420 училища ще се проведе вторият задължителен ДЗИ по профилиращ предмет, а в близо 220 училища – държавен зрелостен изпит по желание, стана ясно по време на заседанието. Това съобщава пресцентъра на министерството.
„Една от непосредствените задачи пред системата е да организираме и проведем добре предстоящите изпити и да мотивираме учениците да покажат по-високи резултати", каза министърът. По думите му е важна координацията и затова още в първите дни на служебния кабинет инициира съвещанието.
"Веднага след издаването на указа за предстоящите национални и европейски избори направихме организация, така че да запазим датата на националното външно оценяване по български език и литература в 10. клас", допълни проф. Цоков и обясни, че НВО по български език и литература в 10. клас остава на 10 юни.
Предвижда се обаче то да се проведе в по-късен начален час – в 11.00 часа вместо в първоначално предвиденото начало от 8:00 часа, за да могат училищата с изборни секции спокойно да организират провеждането му.
За първи път учениците, които не могат да се явяват на национално външно оценяване поради здравословен проблем, наложил болничен престой, поставяне под карантина или изолация, както и поради смъртен случай в семейството, ще имат възможност да се явят на съответния изпит на допълнителна дата. Конкретната дата за него ще се определи на база данните от подадените заявления. „Това е дълго чакана промяна в образователната ни система и трябва да разясним максимално добре на децата как и в какви случаи могат да се възползват от нея", подчерта Галин Цоков.
Друг нов момент е, че на седмокласниците ще се даде повече време за работа по първата част от изпитите – така те ще разполагат със 75 мин. вместо традиционните 60 мин., за да могат да работят спокойно и да покажат знанията си. В теста по математика ще има две задачи повече с избираем отговор за сметка на две задачи по-малко с кратък свободен отговор.
За 10. клас пък изпитът по БЕЛ ще включва две задачи по-малко, за да имат повече време за мислене. За десетокласниците изпитът ще е по-практически ориентиран, за да се измерят умения.
На предстоящата сесия ДЗИ за първи път ще има възможност за повторно явяване на матура за повишаване на резултата. Възможността бе дадена с промени в Закона за училищното и предучилищното образование, като оценката от този изпит ще може да се използва само при кандидатстване във висше училище. Желаещите да го направят ще трябва да подадат писмено заявление в образователната институция в срок между 24 и 26 април.
Проведените за първи път в изцяло различен формат конкурси за директори на училища бяха друг основен акцент в дискусията на министъра с началниците на регионалните управления на образованието. Той им благодари за добрата организация. „За нас ще е изключително важно и полезно да дадете мнение по отношение на предизвикателствата, а и как могат да се подобрят, за да се организират още по-добре следващите конкурси", каза министърът. Експертите от МОН и началниците на РУО отбелязаха, че новият формат е мерил не само познаване на нормативната база, но и лидерски качества, умения за мислене и вземане на решения, което в дългосточен план ще има положително отражение за цялата система.
Министър Цоков съобщи, че предстои и широка дискусия с директорите на училища по подготвени важни проекти за документи – рамката за качество и стандарт за качество, промени в правила за дейността на регионалните управления на образованието. Друг документ, който ще се обсъди в системата, е визията за промените в учебните програми и в оценяването. Тези документи трябва да послужат за промени в Закона за предучилищното и училищното образование, когато бъде избран новият парламент.